Inspectorii de la Protecţia Consumatorului sunt cu ochii pe reclamele pe care vedetele le fac pe reţelele sociale şi nu precizează că sunt parteneriate plătite.
Până acum zece influenceri au primit înştiinţări de la autorităţi prin care li se cerea să îşi anunţe fanii când promovează un brand. Legislaţia în domeniu este lacunară, aşa că nu toate postările plătite sunt marcate ca atare.
Unele postări de pe Instagram ale unor influenceri sunt plătite. Reţelele de socializare sunt pline de astfel de clipuri, însă nu toate sunt marcate ca fiind parteneriate plătite, iar fanii pot crede că influencerii împărtășesc cu ei experiențele lor sincere și fără interese motivate financiar.
Ca să evite acest lucru, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a început o campanie prin care verifică conturile de Instagram ale românilor, cu statut de influencer, în mediul online.
”Această acţiune este în coordonarea Comisiei Europene şi aceştia au în vedere adaptarea actelor normative la ceea ce se întâmplă astăzi. În mediul online se promovează şi produse ce s-au dovedit ulterior a fi periculoase pentru consumatori.
România are o legislaţie privind publicitatea şi plasarea de produse, însă nu există specificații clare în ceea ce-i privește pe influenceri şi reţelele sociale. În aceste condiții, statului îi este greu să-i sancţioneze pe cei care nu îşi anunţă fanii că postarea lor este o reclamă” a punctat președintele ANPC, Horia Constantinescu, pentru TVR.
”Influencerii sunt ăia, fac aia, ar trebui să facă aia. Influencerul care nu marchează publicitatea ca atare, obţinută în baza unui contract, este pasibil de amendă între şi între.
Influencerii trebuie să îşi anunțe fanii că postarea lor este o plasare de produse folosind hastaguri în engleză pentru sponsorizări plătite de un anumit brad, parteneriate plătite de o anumită companie, promovări comerciale sau reclame” consideră Cristian China-Birta, expert în online marketing și social media.
”Reţelele de socializare au acest tool de semnalizare al unui parteneriat plătit. Atâta vreme cât există un avantaj material de orice formă acesta e bine să fie semnalizat”, este de părere Irina Manolache, CEO al unei agenții de PR..
Şi Fiscul este cu ochii pe influenceri. Numai anul trecut, aproape 130 de de influenceri au fost controlaţi de inspectorii ANAF. Pentru aproape jumătate dintre ei s-au emis decizii de impunere pentru suma totală de 6,5 milioane de lei, bani nedeclarați.
Pentru promovarea unor produse pe internet, influencerii pot câştiga chiar şi câteva zeci de mii de euro.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol