20 aprilie 2024, 12:31

Povestea lui Marius și a celor trei frați care se trezesc cu noaptea-n cap să meargă la grădiniță și la școală ca să ajungă „oameni mari”

Marius are cinci ani și echipa Narada l-a întâlnit la grădinița din satul Sohatu, județul Călărași. Zi de zi, dimineață de dimineață, fie ploaie, fie soare, ia drumul în picioare și vine la grădiniță. La fel și ceilalți trei frați ai lui care nu lipsesc niciodată de la școală.

Cu noaptea în cap se trezesc, se hrănesc unul pe altul, se îmbracă și iau drumul în picioare până la școală, chiar dacă sunt zile în care nu ar lăsa pentru nimic în lume căldura așternutului, pe care cu greu au găsit-o, într-o casă care se încălzește cu economie.

Când sună ceasul, părinții sunt deja plecați la muncă, la București, și mai vin acasă abia seara, după ce se lasă din nou întunericul. Profesoarele și educatoarea spun că sunt toți copii buni, dezghețați, ce-și dau interesul pentru învățătură și se visează într-o bună zi oameni mari, cu o meserie.

Într-o clasă de peste 15 copii, Marius stă mereu la o măsuță, desenează, lipește și rezolvă fișe de lucru specifice vârstei lui. „E cel mai cuminte, îi place foarte mult să deseneze și să coloreze. E foarte inteligent și are toate șansele să ajungă departe dacă e susținut și ajutat. De multe ori îl duc eu acasă, pentru că frații lui nu au terminat școala și nu-l pot lua acasă. Iarna, chiar dacă le e greu, tot îl aduc la grădiniță”, povestește educatoarea lui Marius.

„Oameni mari”

Dana Ghiță l-a cunoscut pe viitorul ei soț pe când era doar o copilă de numai 15 ani. Nu mult după aceea, „s-au luat” și cu mâinile lor și-au construit o casă din chirpici. Aveau doar o cameră și aceea rece, neprietenoasă și fără prea multe condiții decente de trai. Dar era cuibul în care a înflorit iubirea lor și din care s-au născut cei patru copii. La un moment dat și-au dat seama că au nevoie de un alt mediu în care să-i crească pe cei mici și unde să le ofere toate șansele către evoluție. Au reușit cu greu să cumpere o căsuță cu două camere, un spațiu în care nu au baie, bucătărie și nici loc suficient. Dar în care copiii au o cameră a lor unde își pot face temele și unde se pot juca.

Ei merg zi de zi la muncă, sunt măturători de stradă la o firmă de salubritate din București și trudesc din greu ca să le pună copiilor o pâine pe masă. Amândoi muncesc pentru educația celor mici astfel încât ei „să ajungă oameni mari”.

”Și eu și soțul meu avem doar patru clase. Fără educație nu vor ajunge nimic, așa că dacă îi cert pentru ceva, e ca să învețe carte”, spune Dana Ghiță. În fiecare seară, părinții lui Marius se întorc după ora 6. De multe ori îi prinde miezul nopții pregătind mâncare pentru a doua zi, spălându-și copiii la lighean și ocupându-se de acareturile din curte. Le mai rămân 4-5 ore de somn, dar nu se plâng pentru că au un scop în viață: acela de a le oferi copiilor toate condițiile ca ei să ajungă „oameni mari”.

Statistici crunte

Ca Marius sunt mulți copii în România. Mulți copii care trec prin greutăți de oameni mari de la vârste la care alții încă descoperă fascinanta lume a poveștilor, o lume în care totul e posibil. Însă pentru ei poveștile sau speranța nu există, există doar o luptă a prezentului pentru existența de zi cu zi. Și în care, de foarte multe ori, nu au nici măcar un spațiu adecvat unde să poată învăța în siguranță, și să se bucure de facilități moderne, de tehnologie, de un loc frumos de recreere.

În prezent, în România, potrivit Narada, 500.770 elevi nu au acces la o bibliotecă, 1 din 6 școli din România nu au acces la o sursă autorizată de alimentare cu apă, 230.000 elevi nu au acces la grupuri sanitare în incinta școlii și nu mai puțin de 1,2 milioane de elevi învață în școli cu o infrastructură inadecvată.

Nevoile școlilor. Hartă

Narada vine în sprijinul lor și al familiilor care se străduiesc din răsputeri să le ofere un viitor mai bun nu doar pentru a reda speranța, ci pentru a-i ajuta concret să aibă acces zi de zi la educație. Dar și în sprijinul profesorilor și educatorilor care, de asemenea, luptă pentru a le oferi copiilor spații sigure, moderne, listând nevoile școlilor pe HartaEdu.ro.

Prin angrenarea unui sistem de susţinere în jurul școlilor din partea mediului privat și de business, a partenerilor și donatorilor care se implică în alertele listate, Narada lucrează să rezolve din aceste probleme. În prezent, grădinița unde învață Marius se numără printre proiectele în curs de reabilitare și va deveni, în curând, una dintre cele mai moderne și frumoase grădinițe, în care atât Marius, cât și ceilalți copii se vor bucura de toate condițiile care au lipsit până acum.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol