10 iunie 2022, 14:55

Prețurile la energie nu vor reveni la nivelul din 2019

Criza energetică se simte din plin și va lăsa urme adânci din punct de vedere economic, au avertizat specialiști în energie, la emisiunea ”Serviciul de noapte” cu Maria Țoghină.

Este posibil ca abia din vară să existe unele corecții la prețurile energiei, dar pe factură se vor simți mult mai târziu, relatează Radio România Actualități.

În calitate de consumatori,  suntem sfătuiți să reevaluăm relația cu furnizorii și să fim mult mai atenți atunci când vom renegocia contractele la energie și gaze.

Din vară se vor produce corecții la prețurile energiei și gazelor naturale,

În România, criza energetică este una reală, imprevizibilă și s-a  suprapus atât cu pandemia, cât și cu procesul liberalizării pe piața energiei.

Chiar dacă din vară se vor produce corecții la prețurile energiei și gazelor naturale, cert este că nu vom reveni la prețurile de dinainte de 2019, afirmă  Silvia Vlăsceanu,  director executiv al Asociaţiei Producătorilor de Energie Electrică.

„Prețurile, cel puțin la energie electrică, nu vor scădea neapărat, nu ne vom întoarce la prețurile de dinainte de pandemie, pentru că toate prețurile au crescut. Sper să vedem și o schimbare de comportament a furnizorilor în ceea ce privește strategia de achiziție”, a spus aceasta.

O corecție a prețurilor la energie va exista în această vară, dar până se va vedea în facturi, va dura ceva timp, de la câteva luni, la aproximativ un an.

“După această iarnă, va exista o corecție. Unii dintre jucători vor ieși din piață, fie din cauza faptului că vor intra în faliment sau își vor schimba locurile de producție, fie vor migra în alte țări. Cu siguranță, această criză va lăsa niște urme din punct de vedere economic, care se vor traduce într-o corecție a prețurilor, care va exista în această vară. Din momentul în care se produc corecții, până ajung în contracte, trec câteva luni, sau un an de zile, până când aceste prețuri mai mici se vor reflecta și în  contractele consumatorilor de gaze naturale, fie casnici sau non-casnici”, a spus Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, la emisiunea ”Serviciul de noapte” cu Maria Țoghină.

Problema este că în România, comportamentul consumatorilor în relația cu  furnizorii este total inadecvat.

Ceea ce arată o lipsă de educație în domeniu și un comportament inert al consumatorilor.

“Avem o mare problemă: un comportament al consumatorului total inadecvat, neimplicat, necombativ. Din studiile sociologice ale lui 2021, aproximativ 80% din consumatorii români declară ca nu-și vor schimba sub nicio formă furnizorul. Astfel, s-au accentuat situațiile de criză”, explică Dumitru Chisăliță.

Schimbarea furnizorului de energie va dura 24 de ore, începând din vară

În prezent, un contract cu furnizorul de energie sau gaz se poate schimba în 21 de zile, dacă sunteți nemulțumiți de servicii sau prețuri.

Procedura de trecere de la un furnizor la altul va fi simplificată din vară, pentru că ANRE pregătește o platformă on-line unde contractele se vor putea schimba în doar 24 de ore, după cum a menţionat Silvia Vlăsceanu, care este și membru în Consiliul Consultativ al ANRE.

„Toată această procedură va fi redusă ca timp încă din acest an. Din luna august este prevăzut, printr-o nouă reglementare, ca schimbul de furnizor să se facă pe o platformă online, în 24 de ore. Este un proiect pe care l-am urmărit în ultimii doi ani, trei ani de când au început şi sper să le iasă, pentru că e vorba de o finanţare europeană şi trebuie să se ţină de acest termen”.

Compensarea la factura energie, până în 40 de lei

Consumatorii așteaptă măsurile de compensare promise de guvernanți, cu modificările făcute pentru luna februarie.

Președintele  Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță, a făcut o simulare a numărului de consumatori care vor beneficia de noile măsuri de compensare din luna februarie.

“Pentru gazele naturale, 30% dintre consumatorii casnici de gaze vor beneficia de plafonare, pentru că restul de 70% au un preț în contract mai mic decât cel plafonat. La compensație, pe gaze naturale, circa 45% dintre consumatorii casnici vor beneficia de compensații. Aici depinde de vreme si de consum. 25% dintre consumatorii de gaze nu se încadrează și nu vor beneficia de compensații pentru că au un consum mai mare”.

La energie electrică, compensările pe facturi vor fi de maximum 40 de lei, estimează Chisăliță.

“Pe energie electrică, după creșterea plafonului de la 300 la 500 Kw, apreciem că vom avea undeva la un 80% din consumatori care se vor încadra. Acea compensație pe care o vor primi, plus plafonarea, reprezintă până în 30 – 40 de lei, sumele care vor fi obținute de un consumator care beneficiază și de plafonare și de compensare la nivelul energiei electrice. Oamenii nu trebuie să se aștepte să ajungă la facturile de anul trecut“.

Pentru nemulțumiri cu privire la facturi sesizările la Protecţia Consumatorului se pot face acum şi prin aplicaţia WhatsApp, dacă este vorba de nereguli cu caracter de urgenţă, la numărul 0790.219.551.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol