Anunțul potrivit căruia Parlamentul a votat scăderea numărului de ore la școală și la liceu a împărțit din nou opinia publică în două tabere: pro și contra.
Potrivit edupedu.ro, parlamentarii din Senat, care a fost și cameră decizională în acest proces, ar fi aprobat în unanimitate ca elevii din învățământul primar să aibă un număr de 20 de ore pe săptămână, elevii de gimnaziu 25, iar cei de liceu 30 de ore.
Proiectul de lege, votat ieri, nu stabilește însă și un număr maxim de ore așa cum prevedea Legea 1 din 2011, ci are în vedere realizarea unei ”medii”, fapt ce a lăsat loc de largi interpretări.
Modificări aduse modificărilor
Prima variantă a Legii educației nr.1/2011 menționa încă de la bun început 20 de ore pentru ciclul primar, 25 pentru gimnaziu și 30 pentru liceu. Însă, acest lucru a fost schimbat odată cu implementarea ordonanței de urgență emisă de fostul ministru Ecaterina Andronescu, care a făcut-o pe aceasta direct responsabilă de decizia privitoare la numărul de ore.
Așa au mai trecut încă șase ani, timp în care numărul de ore petrecut de elevi la școală a căpătat proporții imense, comparativ cu restul Europei, iar Parlamentul actual a reintrodus articolul desființat de Andronescu.
Propunerea legislativă mai are, însă, de trecut un hop. Parlamentarii au mai supus la vot în ianuarie 2019 această lege, dar a fost respinsă de președintele Klaus Iohannis, care declara la acea vreme că implementarea ei ar aduce “un val de concedieri în sistemul de învățământ”, potrivit edupedu.ro.
Cum va arăta orarul elevilor
Plnul proiectului votat ieri, care modifică Legea 1/2011 a Educației arată că număul de ore dispus disciplinelor din planurile-cadru de învățământ va fi distribuit astfel:
- în medie 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar (4 ore/zi),
- în medie 25 de ore pe săptămână la învăţământul gimnazial (5 ore/zi)
- în medie 30 de ore pe săptămână la învăţământul liceal (6 ore/zi).
Practic, Liviu Pop a făcut ca Legea Educației să revină la forma inițială promovată de Daniel Funeriu, înainte să o schimbe Ecaterina Andronescu.
Elevii, singurii avantajați
Reducerea numărului de ore de școală a venit ca o veste mult așteptată pentru elevii de gimnaziu și liceu, care petreceau din ce în ce mai mult timp în unitățile de învățământ. Cu toate acestea, se pare că elevii nu își doresc doar reducerea efectivă a numărului de ore, ci doresc și o modificare curiculară, care ar putea înclina balanța și mai mult în interesul lor.
Președintele Consiliului Național al Elevilor a declarat pentru edupedu.ro, faptul că o astfel de modificare ar putea rezolva o posibilă cirză a profesorilor, care nu vor mai putea acoperi materia în timpul rămas la dispoziție pentru ore.
“E în beneficiul elevilor că s-au redus aceste ore, dar pentru a garanta că planurile-cadru își ating obiectivele, într-un mod în care elevii să-și dobândească acele competențe stabilite atât la nivel european, cât și prin profilul absolventului, este important ca Ministerul Educației – după ce va fi asumat de cineva – să își pună în funcțiune grupurile de lucru, pentru ca totul să fie ca la carte. Este o măsură bună, dar care trebuie completată”, a precizat președintele CNE, Antonia Pup, pentru edupedu.ro.
Profesorii sunt speriați
Încă de la prima încercare a Parlamentului de a modifica aceatsă lege, profesorii au început să emită îngrijorări cu privire la viitorul lor, simțindu-se amenințați că nu vor mai avea cum să predea. Cadrele didactice au menționat atunci că benefic ar fi să se ia o soluție privind reorganizarea materiei, care este mult prea stufoasă, micșorându-se programa școlară și nu orele.
Mai mult, pe lângă profesori și părinții elevilor s-au arătat nemulțumiți, deoarece supun ei, vor fi nevoiți să suplinească activitatea profesorilor de la clasă cu un număr mai mare de meditații particulare, care îi vor solicita și mai mult pe copii.
De exemplu, un cadru didactic de la Scoala Gimnazială ”Mihai David” din Negresti si-a arătat îngrijorarea pentru viitorul profesorilor.
“Am trăit să o vedem și pe asta… Suntem prea mulți și s-au gândit să mai reducă numărul de profesori. O inițiativă genială lansată de un profesor de matematică care a uitat de unde a plecat. Manualele alternative au dispărut, auxiliarele nu se mai tipăresc… Într-o bună zi s-a gândit să reducă și numărul de ore la gimnaziu, apelând la transdisciplinaritate, situație care duce la ideea de a ne gândi serios la ziua de mâine.”, a postat Lăcrămioara Frătiman, profesor de limba română, potrivit vremeanoua.ro.
Un alt profesor a mai scris: “Cred că nu era important să se micșoreze numărul de ore, ci să se perie bine materia, care e mult prea încărcată, cu noțiuni care nu folosesc la nimic”, potrivit aceleiași surse.
Sindicatele spun nu!
Sindicatele nu privesc cu ochi buni măsura dorită de Parlament, această măsură fiind contestată de sinducaliști, cât și de reprezentanții societății civile.
Nemulțumirile acestora nu par a fi legate de proiectul în sine, ci de faptul că în ultimul timp, schimbarea continuă a legilor educației au produs foarte multă confuzie atât în rândul părinților cât și al elevilor, care se adaptează din ce în ce mai greu noilor condiții apărute peste noapte.
“Legea 1 a fost modificată de zeci de ori, mai există zeci de inițiative legislative în Parlament, ceea ce este o bătaie de joc. Nu discut despre asemenea inițiative care nu au la bază ceva concret. Avem nevoie de o discuție așezată și de o reformă curiculară reală”, a explicat, pentru Jurnalul, Marius Nistor, președintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, potrivit jurnalul.antena3.ro.
Una peste alta, situația pare să nu își găsească încă o rezolvare. Rămâne de văzut cum vor reuși autoritățile să gestioneze această situație după ce vom afla și răspunsul președintelui Klaus Iohannis cu privire la modificările aduse Legii nr.1/2011 a educației.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol