27 aprilie 2024, 18:09

Producătorii auto și investitorii își pierd entuziasmul pentru mașini electrice, în special în Europa și SUA

Producătorii auto și investitorii își pierd entuziasmul pentru mașini electrice, în special în Europa și SUA, unde stimulentele financiare au fost diminuate în ultimul an. O creștere semnificativă a vânzărilor în acest an va fi evidentă doar pe piața chineză.

Cu toate că în urmă cu doar câțiva ani, vehiculele electrice erau extrem de apreciate de către investitori, acum ele sunt considerate mai puțin profitabile în comparație cu vehiculele cu combustie internă, iar acest lucru se vede inclusiv în “entuziasmul” producătorilor auto și al investitorilor, se arată într-o analiză făcută de site-ul francez BFM Bourse, care cuprinde și date ale Morgan Stanley și Bloomberg. Potrivit Morgan Stanley, producătorii ar putea fi chiar determinați să-și încetinească momentan proiectele de producție a mașinilor electrice.

Renault anunța la începutul anului 2022 că ia în considerare posibilitatea de a o entitate specializată în mașini electrice, proiect ce s-a materializat în subcompania de vehicule electrice Ampere. Totuși, în prezent, Renault a fost nevoit să renunțe la planurile de listare a Ampere la bursă, invocând condițiile nefavorabile de pe piață – dezinteresul investitorilor față de vehiculele electrice.

Acest lucru a putut fi observat și în ceea ce privește scăderea acțiunilor Tesla (-23%) de la începutul anului. Concurența intensă din partea grupurilor chinezești a forțat Tesla să adopte o strategie agresivă de prețuri. Companiile chinezești încearcă acum o pătrundere în forță pe piața europeană. Experții estimează că vânzările de vehicule electrice vor înregistra o creștere de 21% în acest an, însă aproape două treimi dintre ele vor fi făcute pe piața chineză, “în timp ce piețe precum Europa și SUA sunt așteptate să încetinească din cauza unei combinații de diminuare a stimulentelor, de tendință de respingere din partea producătorilor auto consacrați și de presiune asupra consumatorilor”.

Un exemplu în acest sens este situația Ford din anul 2023, când producătorul auto a înregistrat pierderi de 4,7 miliarde de dolari în divizia sa de vehicule electrice, în timp ce celelalte două divizii (vehicule cu combustie internă și vehicule comerciale) au înregistrat un profit de peste 7 miliarde de dolari fiecare. “În urmă cu câțiva ani, motorul cu ardere internă era produsul toxic. Acum, piața și-a schimbat complet părerea, iar vehiculul electric a devenit produsul toxic din motive de rentabilitate”a declarat un analist din industria auto, care a adăugat că “motorul cu combustie internă a revenit pe tărâmul posibilităților, iar piața consideră că acest motor poate deveni o activitate generatoare de numerar, care necesită investiții relativ mici”.

Analiștii conchid prin a spune că, totuși, vehiculele electrice nu vor fi abandonate complet, deoarece sunt o alternativă bună în contextul încălzirii globale. Experții atrag atenția, însă, că, pentru ca acestea să poată fi vândute într-un ritm normal, trebuie să îndeplinească patru condiții esențiale, aflate în strânsă legătură: să folosească energii regenerabile în cantități acceptabile, să aibă o rețea suficient de mare de stații de reîncărcare, să fie disponibile cu o autonomie suficient de mare și să aibă prețuri accesibile.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol