18 aprilie 2024, 23:23

Profesorul olimpicilor români : Avem nevoie de minți strălucite care pot să facă lucrurile să se miște înspre bine

Este drept, elevii români sunt buni. Mai mereu vedem știri legate de tinerii elevi care se luptă pentru un loc cât mai sus în competițiile naționale sau internaționale. Cu toate că de multe ori curricula este plină de teorie, cu mult mai multe materii față de tinerii din lume, românii noștri se fac observați la competițiile școlare.

Medalii, premii, trofee…oare acestea sunt singurele motivații pe care le mai are un elev? Care sunt oportunitățile celor care fac performanță în România? Sau până la urmă se poate face performață în România? Cât de mult contează un profesor îndrumător?

În acest context, am contact unul dintre profesorii care pregătește tinerii pentru olimpiade. Am stat de vorbă cu Florin Morar, 39 ani, profesor de Informatică de la Colegiul Național „Silvania” din Zalău, despre olimpicii români și despre România ca opțiune pentru cei care aleg să facă performanță. De asemenea, am stat de vorbă și despre greutățile pe care acesta le-a întâmpinat în facultate și despre vocația de profesor.

Tatăl meu a insistat să dau admitere la profil informatică intensiv

Se poate spune că îndrumarea părinților l-a ajutat pe Florin Morar să aleagă acest domeniu, iar pe parcurs a prins gustul și și-a descoperit vocația.

Ediția de Dimineață: Am văzut că sunteți unul dintre profesorii îndrumători ai elevilor români care merg la olimpiade, ne puteți spune mai multe despre dumneavoastră? Ați întâmpinat greutăți în timpul facultății? Cât de greu a fost să deveniți profesor? Ce v-a determinat să alegeți această meserie?

Florin Morar: Am absolvit Școala Gimnazială în comuna natală Sărmășag, județul Sălaj, după care, la admiterea în liceu tatăl meu a insistat să dau admitere la singura clasă cu profil informatică intensiv, la acea vreme de la Liceul Teoretic Zalău, azi, Colegiul Național „Silvania”, unde azi îmi desfășor activitatea de dascăl. În acel an, 1992, disciplina informatica era ceva nou, la modă și se spunea ca este de viitor. Primul calculator l-am primit de la părinți in clasa a X-a, care au făcut eforturi mari pentru a-l achiziționa, astfel oferindu-mi șansa să lucrez și acasă, nu doar la școală. La terminarea liceului am avut de făcut o alegere dificila, între a continua cu fotbalul (marea mea pasiune) și informatica (dorința părinților). După o „ședință de familie” cu argumente pro și contra, am decis sa-mi continui studiile la Facultatea de Matematică şi Informatică, specializarea Informatica,  din cadrul Universității „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca.

Am întâlnit în facultate profesori exigenți intelectual de la care, pe lângă faptul ca am prins drag de acest domeniu, am învăţat că, pentru a realiza ceva în viaţă e nevoie de multă muncă, ambiție, perseverenţă, seriozitate şi determinare. Fiind absolvent al profilului matematică-informatica, nu pot să spun ca a fost foarte greu, domeniul nu îmi era străin, dar tainele informaticii le-am desluşit în facultate cu ajutorul profesorilor mei.

Trebuie să recunosc că, student fiind, nu m-am gândit că o să lucrez în învăţământ. Am participat la examenul de titularizare în învăţământ la insistenţele părinţilor, examen pe care l-am trecut cu succes. Abia după ce am ajuns la catedră şi am început să predau mi-am dat seama că mi-am descoperit vocaţia şi din acel moment nu mi-am mai pus niciodată problema să părăsesc sistemul de învăţământ. Îmi place foarte mult ceea ce fac şi tocmai din această cauză nu mi se pare deloc greu să fii profesor. Este adevărat că, lucrând cu elevi foarte inteligenţi şi care manifesta curiozitate ştiinţifica, trebuie să fiu tot timpul extrem de bine pregătit şi la curent cu tot ce apare nou în domeniu, lucru pe care eu îl percep ca pe o provocare  şi care mă determină să mă dezvolt continuu.

Ediția de dimineață: Cum ați reușit, odată ajuns profesor îndrumător pentru olimpiade, să insuflați tinerilor dorința de a învăța și face performanță în domeniul informaticii?

Florin Morar: După părerea mea, informatica este  o materie foarte interesantă care-i ajută pe elevi, mai ales pe cei cu abilități matematice, să-și dezvolte modul de gândire şi care-i provoacă să descopere lucruri noi. Am încercat să-i determin pe elevii mei să gândească, să creeze, să găsească soluţii. Cei care sunt foarte buni în acest domeniu învață din plăcere şi pentru că își doresc foarte mult să ştie. Valorificându-le curiozitatea ştiinţifică şi stimulându-i intelectual permanent, reușim împreună să facem performanţă.

 

Faptul că a rămas în România i-a adus împlinirea, sau cel puțin așa ne relatează Florin Morar, cu toate că străinătatea s-ar fi arătat mai profitabilă în mărimea portofelului.

 

Ediția de dimineață: De ce ați ales sa rămâneți în România? Regretați sau a fost o alegere pe care o confirmați a fi una bună chiar si peste ani ?

Florin Morar: Deşi mi s-a oferit oportunitatea, încă de la finalizarea facultăţii, să plec să muncesc pe bani mulţi, în altă ţară, nu am facut acest lucru şi nu regret deloc decizia luată atunci. Este adevărat ca, tentația de a pleca a fost foarte mare, mai ales că ştiam că, dacă plecam, beneficiile materiale apăreau imediat şi erau semnificative. Dar totuși, am avut încredere că şi aici pot să realizez ceea ce mi-am propus încă din facultate şi  încet, încet, timpul a demonstrat că am avut dreptate. Sunt mândru de realizările pe care le am cu elevi mei şi mă bucur că pot să transmit mai departe informațiile pe cere eu le deţin şi parte din experiența mea şi că toate acestea în ajută pe cei mai buni să facă performanţă.

 

Împlinirea și  mândria care îl fac să fie împăcat cu deciziile luate se numără cu ajutorul copiilor eminenți, în premiile acestora și bucuria de a-i vedea cum evoluează

Ediția de dimineață: Câți elevi îndrumați de dvs au participat la olimpiade în ultimul an? Au fost aceștia premiați? Ce locuri au ocupat, atât la nivel național cât și la nivel internațional?

Florin Morar: În anul școlar 2016 – 2017, toți cei 5 elevi de liceu care au format lotul județului Sălaj, au fost îndrumați de mine, 3 dintre ei fiind premiați la Olimpiada Națională de Informatică, desfășurată la Brașov,  elevul Pop Bogdan din clasa a X-a fiind foarte aproape sa ajungă în Lotul României. La olimpiada județeană de informatica, elevii mei au obținut premiul I la toate clasele, la Concursul Interjudețean „Grigore Moisil” la care participa cei mai buni elevi din 7 județe din nord-vestul tarii, am obținut cu elevii mei premiile I, II, III si mențiuni. La Concursul International al Centrelor de Excelenta, Info(1) Cup 2017, o medalie de bronz, iar la faza națională, medalie de aur, argint și bronz.  Pentru a continua aceste rezultate, in cadrul Centrului de Excelenta, lucrez și cu elevi de gimnaziu, cu care am obținut și în acest an 2 medalii de argint la faza națională a Olimpiadei de Informatică.

 

Pentru că s-a tot adus în discuție termenul de performanțe discuția s-a îndreptat spre oportunitățile de dezvoltare a copiilor în România. Profesorul de Informatică pare totuși încrezător și pozitiv, cu toate că, inclusiv el afirmă, „trebuie să creăm mai multe condiții favorabile pentru ca, elevii noștri excepționali, să fie motivați să rămână în țară”

 

Ediția de dimineață: Mai este România o opțiune pentru cei care fac performanță? Un copil eminent care alege să își continue studiile și cariera în România se va irosi sau va reuși să își păstreze visele?

Florin Morar: Din punctul meu de vedere, da! În țara noastră există oportunități pentru elevii care fac performanţă, în toate domeniile, nu doar în IT. Consider că, o persoană foarte bine pregătită într-un domeniu, care muncește mult pentru realizarea scopurilor sale, va găsi locul potrivit în care să-şi valorifice abilitățile şi să facă performanţă. Este adevărat însă că, datorită modului de organizare al societății noastre din acest moment, este mult mai greu să realizezi ceva la un nivel foarte înalt aici decât în alte ţări, ţări care pun mult mai mult pres pe performanţă şi care înțeleg că investiția în stimularea şi valorificarea inteligenței elevilor, oferirea acestora unor condiții propice pentru dezvoltarea lor continuă, pe termen lung, este cea mai buna investiție.  Noi, ca şi popor, trebuie să creăm mai multe condiții favorabile pentru ca, elevii noştri excepționali, să fie motivați să rămână în ţară.  Pentru a putea să ne dezvoltăm, să evoluăm, avem nevoie de minți strălucite care pot să facă ca lucrurile să se miște înspre bine.

 

Ediția de dimineață: Cât de greu este să faci performanță în România? Sprijină statul român în vreun fel acest aspect?

Florin Morar: Dacă ne gândim că elevii noștri participa la o multitudine de concursuri şi olimpiade școlare județene, interjudețene, naționale şi internaționale şi că școala încearcă să acopere toate cheltuielile aferente, suma de bani primită de la statul roman este mult prea mica. Cu ajutorul conducerii Colegiului Național „Silvania” Zalău, care promovează performanța, se încearcă în fiecare an, identificarea de sponsori care doresc să stimuleze obținerea de performanţă şi astfel toţi elevii excepționali să poată participa la concursuri, pe diverse discipline. Astfel apar și rezultatele, cuantificate în diplome, medalii, recunoaștere la nivel național și internațional a valorii elevilor noștri.

În judeţul nostru funcționează din anul 2014 un Centru de Excelenţă în cadrul căruia au șansa să se pregătească pentru performanţă elevi eminenți, care au fost selectați pe baza unor teste dificile, pe mai multe domenii. Înfiinţarea acestui centru a fost dovada faptului că autorităţile locale au înţeles cât este de important să se investească în pregătirea elevilor de excepţie, au oferit o oportunitate pentru formarea şi dezvoltarea „minţilor de geniu”. Elevii sunt pregătiţi la un nivel foarte ridicat de către profesori foarte bine pregătiţi, iar rezultatele au apărut încă din primul an de funcţionare al acestuia. Este un pas în faţă, dar nu este suficient! Investițiile în resursele materiale şi umane sunt esenţiale pentru obținerea de performanțe!

Florin Morar, proful cool de Informatică, este unul dintre exemplele de îndrumători ai olimpicilor care și-a găsit împlinirea și vocația în timp ce a început să predea. Este un om care a fost îndrumat în a alege calea viitorului (informatica pentru acea vreme n.r.) și a descoperit sensul vieții profesionale. Florin Morar ne arată speranță, ambiție și un vibe pozitiv, pe care cu siguranță le transmite și elevilor.

 

[Sursa imagine: Facebook.com]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol