18 aprilie 2024, 21:46

Programul RABLA: De la ecologizare la fraudă cu tichete. Ce spune Ministerul Mediului

Românii care vor să își înlocuiască mașinile noi cu unele mai puțin poluante se pot înscrie de astăzi pe listele Programului RABLA 2019. Ministerul Mediului pune la bătaie și în acest an 35 de mii de ecotichete – în schimbul autoturismelor mai vechi de opt ani.

În 2018, Ministerul a depus un efort substanțial, fapt ce a făcut ca Programul Rabla să beneficieze de un
număr-record de prime de casare, aproximativ 50.000 de unități. Mai mult decât atât, pe lângă cele 27.000 de vouchere pe care Ministerul le-a alocat beneficiarilor Programului RABLA, prin Fondul pentru mediu, Guvernul a suplimentat suma, până la 50.000 de vouchere.

Prin programul RABLA Plus, Ministerul Mediului dorește să încurajeze creșterea achiziționării de mașini ecologice în România. Astfel că, pentru anul 2019, suma alocată pentru finanțarea acestui program este de 93 milioane lei.

”Următorul moment-cheie va fi producția, în România, a primului model 100% electric. Și, de ce nu, dezvoltarea unei adevărate piețe românești de producție de componente pentru mașinile electrice. Cred cu adevărat că împreună putem realiza acest deziderat și îmi doresc să o facem cât mai repede!”, a declarat viceprim-ministru, ministrul mediului, Grațiela Gavrilescu, potrivit unui comunicat de presă remis de Ministerul Mediului. 

Tot în vederea suplimentării achizițiilor de vehiucle electrice, Administrația Fondului pentru Mediu, suplimentează această finanțare cu  90 de milioane de lei, bani care vor fi redirecționați pentru crearea de stații de încărcare performante în municipiile reședință de județ.

Rablele – sicrie pe roți

În urma controalelor polițiștilor din Brigada Rutieră s-a realizat o statistică potrivit căreia una din două mașini controlate în trafic de inspectorii RAR are probleme. Mai mult decât atât, aceasta scoate la lumină un număr și mai grav: 3500 de vehicule prezentau pericol iminent de accidente, iar numărul mașinilor cumpărate la mâna a doua, care au și fost puse în circulație a crescut cu peste 57% fiind mai multe decât în 2016, potrivit stirileprotv.ro.

Creșterea numărului de mașini se vede atât în tarfic cât și pe străzi, unde mașinile sunt parcate mereu anapoda din cauza numărului insuficient de parcări. Unul dintre motivele pentru care a fost înregistrată o asemenea creștere este și eliminarea taxei auto, în februarie anul trecut. De atunci, Institutul Național de Statistică a înregistrat o adevărate explozie de înscrieri, fiind înregistrate peste 638 de mii de autoturisme la mâna a doua. 

Din acest motiv, Bucureștiul în continuare  ocupă un fruntaș loc 5 în lume, atunci când vine vorba de aglomerația din orașe. Statisticile mai arată și faptul că anul trecut românii au stat în trafic 218 ore pe an, adică o oră pe zi pierdută.

Cum își propune Ministerul Mediului să scoată din circulație mașinile vechi?

Într-un interviu acordat în exclusiviate pentru Edițiadedimineață.ro , Mihai Drăgan, directorul de comunicare al Ministerului Mediului, inițiatorul Programului RABLA, a ținut să ne precizeze cât de important este acest proiect, dar și că de la an la an tot mai mulți oameni își doresc să fie parte a acestui program, iar numărul solicitărilor depășește de cele mai multe ori bugetul acordat de la stat.

„Este un program care vizează îmbunătățirea calității aerului. Scopul lui este să scoată din circulație mașinile vechi, care poluează, care au normă de poluare mică și să introducă în locul lor mașini care utilizează tehnologii noi, mai puțin spre deloc poluante” , a spus Mihai Drăgan.

Mai mult decât atât, acesta a mărturisit și faptul că mașinile vechi nu sunt doar un pericol pentru cetățenii care le conduc, ci și pentru mediu: „Periculozitatea o dă în primul rând informația că aproximativ 70% din poluarea aerului în România provine din traficul rutier, iar aceste mașini vechi contribuie direct proporțional cu vechimea lor”. 

Este bine cunoscut faptul că birocrația le poate tăia elanul românilor care se înghesiuie să prindă un astfel de voucher. Însă, potrivit spuselor lui Mihai Drăgan, nu se poate ridica această problemă și în cazul de față: „Nu știu să vă spun în ultimii ani dacă au existat dificultăți în accesarea programului, dar eu cred că cel puțin ultima variantă a programului, cea care a fost în vigoare și anul trecut, pentru faptul că toate tichetele s-au epuizat, a existat chiar și o suplimentare a numărului de tichete la rectificarea bugetară din toamnă și s-a epuizat și acea suplimentare, dovedește că nu sunt dificultăți în accesarea programului și că toate tichetele și tot bugetul pe care noi l-am pus la dispoziție s-a epuizat”. 

Ce crede Ministerul Mediului despre frauda cu tichete?

Întrebat dacă există cazuri în care oamenii au încercat să facă fraducă cu ecotichete, acesta a negat vehemet, explicând că sistemul electronic unic nu ar permite acest lucru: „Exclus! Așa ceva este exclus! A fost într-adevăr o practică în anii trecuți, dar vorbim de acum cinci șase ani. Acest lucru s-a rezolvat în momentul în care am introdus sistemul electronic unic. Nu există niște vouchere care se eliberează, adică cetățeanul nu primește un voucher. Cetățeanul se duce la dealer-ul de la care dorește să își cumpere o mașină, vorbește cu dealer-ul și îi spune că dorește să achiziționeze prin Programul Rabla, iar dealer-ul care este, în mod evident, participant în program are acces la o aplicație informatică unică. Intră acolo, introduce toate datele de la cetățean, dicută direct cu cei de la Rematul, cu colectorul care preia rabla, totul se face prin dealer, deci nu se poate face o tranzacționare cu vouchere. Singurul lucru care este permis într-adevăr, este ca un cetățean să cedeze în favoarea altui cetățean voucherul respectiv. Dar ei trebuie să meargă împreună la dealer-ul respectiv și amândoi trebuie să își dea datele respective. Deci se poate lucrul acesta” , a menționat Mihai Drăgan.

Cu toate acestea, un simplu click pe Google ne dezvăluie cu totul și cu totul altceva. Sute de români își vând tichetele pe diverse site-uri. Este și cazul lui Răzvan, din județul Bacău, care este dispus să își vândă voucherul la un preț „ușor negociabil”.

Sursă: Edițiadedimineață.ro

Este important însă să credem că nu toată lumea își propune să își facă un obicei din a comercializa astfel de tichete și că, în cele mai multe cazuri, acestea sunt doar simple coincidențe. Acest anunț a fost făcut exact în același timp cu declarațiile domnului Mihai Drăgan, însă, se pare că până acum nu există nicio măsură legislativă, care ar putea să îi împiedice pe oameni să își „vândă dreptul” la aceste vouchere.

Reprezentanții Ministerului Mediului sunt în schimb, foarte optimiști în legătură cu rezultatele și impactul acestui proiect în anul 2019 și preconizează creșteri mai mari ale achizițiilor decât cele înregistrate anul trecut, după cum spune chiar Mihai Drăgan, directorul de comunicare al Ministerului Mediului: „Noi avem convingerea că se va desfășura cel puțin la fel de bine ca anul trecut. În momentul de față avem alocat un buget pentru 35.000 de mașini, dar cu siguranță Guvernul, în funcție de modul în care se va desfășura programul Guvernul va suplimenta această la rectificarea bugetară”.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol