9 iulie 2025, 15:53

RAPORT: Românii se întrec în cheltuieli în preajma Crăciunului

Un raport european al Plăţilor Consumatorilor, derulat în 24 de ţări din Europa printre care şi România, atestă faptul că românii cheltuie mai mult decât ar trebui în perioada Crăciunului, ocupând locul 3 în Europa, după irlandezi și britanici. Se pare că aceștia sunt atât de hipnotizați de mirajul reducerilor, încât depășesc cu mult bugetul alocat iniția, iar din acest motiv luna ianuarie este cotată ca fiind cea mai dificilă, din punct de vedere financiar.

La nivel european, 32% dintre respondenţi declară că de Crăciun cheltuie mai mult decât şi-au propus iniţial. În România însă, 42% dintre respondenţi (dintre care 35% bărbaţi şi 47% femei) declară că, în perioada Sărbătorilor de iarnă, cheltuie mai mult decât îşi propun. România este pe locul 3 din Europa în ceea ce priveşte depăşirea bugetului alocat, după Irlanda (54%) şi Marea Britanie (43%), pe când cei mai echilibraţi locuitori ai Europei sunt olandezii, doar 22% dintre aceştia declarând că au depăşit bugetul alocat de sărbători„, se arată în raportul publicat de Intrum România, citează Agerpres.ro.

Chestionați referitor la cheltuielile suplimentare din perioada Crăciunului, 25% dintre români declară că depășesc cu mult limita bugetului alocat, ba mai mult decât atât, sunt nevoiți să apeleze la un credit bancar, fie se împrumută la rude sau prieteni, pentru a putea duce la capăt pregătirile. Studiul arată de asemenea faptul că părinţii, respectiv persoanele cu un loc de muncă stabil, apelează mai des la împrumuturi.

La cealaltă extremă se află 33% din respondenți, care nu știu dacă vor avea suficiente fonduri pentru achiziționarea cadourilor de Crăciun. Media europeană la acest capitol este de 27%, iar România se situează pe locul trei după Marea Britanie (38%) şi Lituania (37%).

Raportul mai arată și faptul că printre motivele care contribuie la supraconsum şi la depăşirea bugetului se numără şi presiunea conţinutului de pe reţelele de socializare, 63% dintre respondenţii români fiind de acord cu afirmaţia ‘mesajele din reţelele de socializare mă fac să cumpăr mai mult’.

„După decembrie, o lună intensă din punct de vedere al cheltuielilor, urmează ianuarie, care pentru 40% dintre românii respondenţi este cea mai dificilă lună din punct de vedere financiar”, mai  menţionează studiului, potrivit Agerpres.ro.

Pentru realizarea Raportului European al Plăţilor Consumatorilor au fost analizate răspunsurile a 24.398 respondenţi din 24 de ţări din Europa (Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Elveţia, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria).

Pentru ediţia dedicată României, au fost intervievaţi 1007 respondenţi cu vârste între 18 şi 65 de ani. Eşantionul a fost format din 51% femei şi 49% bărbaţi iar studiul a fost desfăşurat în septembrie 2018. Raportul Consumatorilor al Plăţilor Consumatorilor analizează comportamentul în ceea ce priveşte sumele alocate versus sumele cheltuite în preajma Sărbătorilor de iarnă.

Conform raportului publicat de Intrum România, la nivel European, 32% dintre respondenţi declară că de Crăciun cheltuie mai mult decât şi-au propus iniţial. În România însă, 42% dintre respondenţi (dintre care 35% bărbaţi şi 47% femei) declară că, în perioada Sărbătorilor de iarnă, cheltuie mai mult decât îşi propun.

Cu o prezenţă în 24 de ţări din Europa şi peste 160 de parteneri la nivel mondial, Intrum este liderul industriei de credit management şi colectare de creanţe.

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol