Terapia prin VR este folosită de specialiști încă de la mijlocul anilor 1990. În România, însă, de-abia a fost introdusă, la scară restrânsă, de echipa celor de la Autism Voice.
Oamenii de știință folosesc realitatea virtuală și în scopuri educaționale, ca parte din procesul de învățare, sau medicale, ca formă de terapie complementară, scrie mindcraftstories.ro.
La persoanele cu autism, VR-ul este folosit pentru beneficiile pe care astfel de simulări ale unor situații autentice din lumea reală le pot aduce într-un mediu atent controlat și sigur. Și dacă în alte țări la noi de-abia începe să prindă contur, la inițiativa unui ONG, în lipsa oricărui interes sau ajutor de la stat.
Faptul că este nevoie de soluții o demonstrează și rezultatele unui proiect pilot din 2018, denumit La proiect, finanțat de Parlamentul European, gestionat de Comisia Europeană și derulat pe o perioadă de trei ani, au participat 631.619 copii. Acesta a concluzionat că unul din 89 de copii cu vârste între șapte și nouă ani prezenta tulburări din spectrul autist. Iar potrivit OMS, un copil din 160 suferă de tulburări din spectrul autist la nivel mondial, cu o tendință de creștere, avertizează cele mai recente
În 2019, în România, peste 1.000 de copii erau diagnosticați cu tulburare de spectru autist (TSA), conform datelor oferite celor de la Help Autism de Același ONG estima că, la nivel național erau, la acel moment, peste 30.000 de copii cu TSA, dintre care 11.214 încadrați în grad de handicap (aflați în evidențele celor 47 de DGASPC-uri). Asta în condițiile în care, potrivit estimărilor aceleiași organizații, în țară activau doar 300 de specialiști pregătiți să lucreze cu copii cu autism.
În tot acest tablou sumbru, există mici inițiative private care încearcă să ușureze viața copiilor cu autism și, implicit, a aparținătorilor.
La sfârșitul lunii septembrie, și-a desemnat câștigătorii. Premiul special pentru inovație a fost câștigat de proiectul Digital Therapy for Autism, dezvoltat de cei de la Autism Voice.
Tehnologia este nouă pentru România, fiind primul caz de implementare a realității virtuale cu imersie totală în scopuri curative pentru copii cu autism și/sau tulburări de dezvoltare.
Potrivit asociației, un copil cu autism are nevoie între patru și opt ani de terapie pentru a fi integrat în școală și în societate, și chiar și atunci necesită supraveghere încă doi-patru ani. Multe dintre dificultățile de integrare pornesc de la frustrări cauzate de mediul înconjurător (gălăgie, lumini, derapaje fonice etc.), iar terapia îi poate ajuta să capete control asupra acestor situații.
Prin combinarea programelor de integrare cu tehnologia de gradul de recuperare al copiilor poate să crească. Asta pentru că mediul VR oferă o alternativă controlată permanent pentru desensibilizarea socio-emoțională de care au nevoie copiii. Aici se pot simula contexte sociale precum mersul pe stradă, în parc, la magazin, la școală, fără riscuri reale.
Articolul integral, AICI
Comentariile sunt oprite pentru acest articol