28 martie 2024, 23:06

S-a lansat un program educațional pentru integrarea copiilor cu autism

Conform unui studiu din 2015 al Autorității Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie (ANPCA) în învăţământul de masă sunt integrați 23.773 de copii cu dizabilităţi, în învăţământul special 14.859, iar la domiciliu sunt şcolarizaţi alţi 1.083 de copii – în total 39.715 de tineri cu tulburări comportamentale și din spectrul autist.

De multe ori, cei mici aflați în sistemul școlar din România au probleme de integrare. În acest sens Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată (ATCA), cu susținerea Fundatiei TELUS International Romania Community Board, a demarat un proiect care vizează integrarea a 50 de copii cu astfel de deficiențe, informează Româniapozitivă.ro.

Sursă imagine: atca.ro

Copiii cu autism au tulburări care se manifestă diferit. Unii pot avea deprinderi de autonomie personală foarte bine formate, nivel cognitiv conform vârstei, dar să nu răspundă la nume. De asemenea, aceștia poate prezenta întârzieri în dezvoltarea limbajului, contact vizual slab sau inexistent, dezinteres pentru persoanele din jur, rezistență mare la schimbare și pot să se opună la realizarea oricărei sarcini cerută de către un adult. Alți copii cu autism pot întâmpina dificultăți majore în menținerea atenției în activitate, lipsa contactului vizual, probleme de autonomie personală, dificultăți în înțelegerea limbajului receptiv și expresiv, dificultăți în exprimarea verbală, dar să fie interesați de persoanele din jur și de interacțiunea cu aceste persoane – potrivit Autism-aita.ro.

Sursă imagine: additudemag.com

ATCA organizează întâlniri bisăptămânale, care durează câte două ore, beneficiarii fiind copiii mai mari de grupa mijlocie de grădiniță. În cadrul acestui program, cei mici sunt pregătiți pentru activități specifice cadrului educațional normal – lucrează la tablă, fac fișe, lucru manual, trec prin jocuri de rol, spun povești și recită poezii. Părinții și profesorii acestora sunt încurajați să asiste la ore pentru a învăța să înțeleagă mai bine nevoile sociale și emoționale ale copiilor.

Copiii cu tulburări din spectrul autist se pot lovi de multe dificultăți când intră în contact cu colegii de la școală sau cu profesorii pentru că au nevoi diferite, interacționează și reacționează altfel în comparație cu colegii lor. De aceea, am inițiat un program prin care cei mici sunt pregătiți, printr-o suită de activități de tip after-school, să facă față provocărilor din sistemul educațional normal. În plus, toate persoanele relevante din viața copiilor, în cazul de față părinții și cadrele didactice, învață să colaboreze eficient pentru ca școlarii să nu treacă prin experiențe care, în loc să îi ajute să se dezvolte, să le provoace inhibiții sociale suplimentare”, a transmis Anca Dumitrescu – președinte ATCA și specialist acreditat internațional în terapia ABA (Applied Behavior Analysis), citată de Româniapozitivă.ro.

Sursă imagine: atca.ro

De asemenea, cei mici sunt evaluați la început, pe parcurs și la finalul programului. În urma motorizării și a analizei comportamentale, terapeutele ATCA vor face recomandări părinților și profesorilor pentru îmbunătățirea interacțiunii cu fiecare copil.

[Sursă imagine cover: blog.estimulopraxis.com]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol