30 noiembrie 2020, 9:00

Școala 2.0. Ce reguli vor fi nevoiți să respecte elevii și dascălii în noul an școlar

Noul an școlar vine cu reguli speciale, în contextul pandemiei de coronavirus. Pauzele dintre ore vor fi micșorate la 5 minute (din 10 cât erau inițial), numai pentru schimbarea profesorilor, iar orele vor fi de 55 de minute.

Nu vor mai exista nici cataloage anul acesta. Profesorii vor trece notele și absențele în propriile lor agende, iar orarul va fi realizat în așa fel încât, pentru o perioadă, elevii să aibă câte două ore într-o zi, din aceeași materie, pentru a aprofunda cât mai bine informațiile primite din partea profesorilor.

Aceste măsuri au fost introduse în ghidul pentru învățământul gimnazial și liceal, publicat marți de Ministerul Educației, pe site-ul educatiacontinua.edu.ro. Tot aici se mai precizează și faptul că la disciplinele care au deja un număr mare de ore pe săptămână, vor fi organizate câte două, trei sau chiar patru module pe semestru, potrivit Digi24.

Stop interacțiunilor între elevi

Potrivit noilor reguli de organizare la nivelul fiecărui palier (zonă care cuprinde și o toaletă), după fiecare 55 de minute, va exista o pauză de 10-15 minute. Însă, acestea vor fi organizate în așa fel încât elevii din clase diferite să nu poată interacționa sau intersecta, iar folosirea toaletelor trebuie făcută în condiții de distanțare socială.

Dacă elevii nu vor merge la toaletă, în timpul pauzelor individualizate, dascălii vor organiza activități recreative, în clasă sau în aer liber, cu obligația de a evita intersectarea cu alte clase.

Mai mult decât atât, pentru a se respecta normele de distanțare socială, personalul didactic și nedidactic, se va asigura că nu vor exista momente în care să existe apropiere între elevii din clase diferite, dar și interacțiuni între elevi și cadrele didactice în afara sălilor de clasă.

În pauzele comune, cele de cinci minute, se recomandă și este permisă doar circulația profesorilor pe holuri, de la o clasă la alta, elevii fiind nevoiți să rămână în sălile de clasă.

Dacă se vor folosii cabinete sau laboratoare, pauzele comune de cinci minute vor fi acordate dezinfectării acestora pentru noile clase sau grupe, care vor urma. În plus, deplasarea elevilor de la laborator la clasă se va face în prezența unui cadru didactic.

Profesorii și elevii vor spune adio catalogului

Fiecare profesor va folosi un tip de catalog propriu, unde vor trece notele și absențele elevilor.

Toate cadrele didactice vor folosi cataloage proprii (agende), unde vor înregistra notele și absențele elevilor. Transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unității de învățământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii și a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiași zile.

Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distanță pentru informarea profesorilor diriginți și a părinților sau, unde este posibil, catalogul electronic.

Ghidul pentru învățământul gimnazial și liceal poate fi consultat aici.

Propunere: Orar organizat modular

În cazul tuturor celor 3 scenarii, organizarea modulară a orarului prezintă avantaje evidente:

  • „reducerea riscurilor asociate apropierii fizice în cazul S1 și S2 (profesorii vin în contact cu mai puține clase într-o perioadă de timp);
  • reducerea efortului elevilor în cazul tuturor scenariilor, prin scăderea numărului de discipline care necesită concentrarea lor și efectuarea de teme pentru acasă într-un interval de timp;
  • flexibilizarea orarului în S3, prin reducerea numărului de profesori (2 sau 3) cu care o clasă lucrează într-o săptămână și reducerea numărului de clase cu care un profesor lucrează într-o săptămână.”, se arată în ghid.

Ce reprezintă orarul organizat modular

Un astfel de orar poate fi realizat cel puțin pe durata unui semestru, prin însumarea orelor de la fiecare materie și programarea unor perioade (module);

Astfel, „elevii vor avea într-o perioadă câte 2 (două) ore pe zi, în fiecare zi, la o disciplină.

Elevii au astfel, în funcție de planurile-cadru ale clasei respective, numai 2 (două) sau 3 (trei) discipline simultan.

La discipline cu un număr mare de ore pe săptămână se organizează câte 2 (două), 3 (trei) sau 4 (patru) module pe semestru; de exemplu, pentru 4 (patru) ore pe săptămână, în 17 săptămâni sunt 68 de ore care pot fi planificate în 2 (două) module de câte 2 (două) săptămâni și unul de (aproape) 3 (trei) săptămâni.

Realizarea orarului este la decizia fiecărei unități de învățământ. Pentru adoptarea unui orar modular, nu este nevoie de modificări legislative.”, mai este menționat în ghidul destinat învățământului gimnazial sau liceal, potrivit Digi24.

Sursă Foto: digi24.ro


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.