28 martie 2024, 20:18

Seniorii au pe cine să apeleze. Telefonul Vârstnicului, soluția împotriva fenomenului singurătății

Românii de peste 65 de ani reprezintă o categorie socială în creștere, care se confruntă atât cu neajunsuri materiale, cu probleme medicale, cât și cu accesul limitat la informație și izolarea socială. Telefonul Vârstnicului este o linie telefonică venită în sprijinul vârstnicilor din întreaga țară, fiind un răspuns al Fundației Principesa Margareta a României la problema îmbătrânirii populației.

În România, peste 3,5 milioane de persoane au vârsta peste 65 de ani, iar ritmul îmbătrânirii populației este un fapt alarmant, plasând România pe primele locuri în topul țărilor europene. În plus, aproximativ 1,5 milioane de vârstnici sunt afectați de fenomenul singurătății, conform datelor statistice furnizate de GfK.

Pornind de la aceste date statistice îngrijorătoare, Fundației Principesa Margareta a României  a lansat „Telefonul Vârstnicului”. Scopul acestui proiect vizează creșterea calității vieții și a participării sociale a persoanelor vârstnice din România, precum și promovarea demnității la o vârstă înaintată.

Din octombrie 2015, când a fost înfiinţată, şi până-n prezent, a înregistrat peste 32 000 de apeluri, iniţiate de 6,000 de persoane. Din analiza interacţiunilor telefonice a reieşit că 45% dintre vârstnicii care apelează la acest serviciu locuiesc singuri. În ceea ce priveşte sprijinului solicitat, 47% dintre apelanți au cerut diverse informații utile, iar 35% au fost interesați de servicii de îngrijire la domiciliu sau de sprijin emoțional și socializare.

Numărul la care vârstnicii pot apela este 0800 460 001. Apelul este gratuit, confidențial și răspunde atât nevoilor de informație și consiliere a vârstnicilor care nu știu la cine să apeleze și căror instituții să se adreseze, cât și celor care doresc să se implice activ în comunitate, ori care se confruntă cu singurătatea. În sens larg, proiectul Telefonul Vârstnicului contribuie la creșterea calității vieții și a participării sociale a persoanelor vârstnice din România, precum și la limitarea izolării sociale a acestora.

Sursa galasocietatiicivile.ro

„Principala problemă a bătrânilor care sună la Telefonul Vârstnicului este nevoia de informare. Mulţi nu ştiu de serviciile la care au dreptul, că există, de pildă, un serviciu de îngrijire la domiciliu pe care statul îl oferă. Nu ştiu ce să facă, cui să se adreseze dacă vor să se interneze într-un cămin. Nu ştiu că există cluburi de seniori şi unde să se ducă pentru a se afilia. Pe măsură ce înaintează în vârstă, cercul lor de cunoscuţi scade. Au probleme de singurătate şi simt acut lipsa unui interlocutor. Direcţionarea către un club de seniori este una din soluţiile pe care noi le oferim. Când au probleme financiare îi îndrumăm către cantinele sociale sau către ONG-uri şi primării care oferă haine şi diferite ajutoare”, a declarat coordonatorul Telefonului Vârstnicului Oana Budiş, potrivit evz.ro.

Foto cover revista.seniorul.ro

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol