19 martie 2024, 7:50

Din cauza smartphone-urilor, adolescenții din întreaga lume sunt mai singuri decât acum un deceniu

Singurătatea în rândul adolescenților din întreaga lume a crescut față de un deceniu în urmă și această tendință poate fi legată de utilizarea smartphone-urilor, constată un nou studiu publicat în „Journal of Adolescence”. În 36 din 37 de țări analizate, sentimentele de singurătate în rândul adolescenților au crescut brusc între 2012 și 2018, mai mult în rândul fetelor.

„Singurătatea școlară”, un fenomen răspândit

Cercetătorii au folosit datele din programul internațional de evaluare a elevilor, un sondaj realizat pe mai mult de un milion de studenți de 15 și 16 ani. Sondajul a inclus măsurarea a șase elemente ale singurătății la școală în anii 2000, 2003, 2012, 2015 și 2018. Înainte de 2012, tendințele au rămas relativ aceleași. Dar, între 2012 și 2018, aproape de două ori mai mulți adolescenți au prezentat niveluri ridicate de „singurătate școlară”, un predictor al depresiei și al problemelor de sănătate mintală. Studiul nu a acoperit perioada pandemiei de coronavirus, care, de asemenea, ar putea afecta bunăstarea adolescenților.

Singurătatea școlară nu a fost corelată cu factori precum inegalitatea veniturilor și produsul intern brut și dimensiunea familiei, dar s-a corelat cu creșterea utilizării smartphone-urilor și a Internetului. Până în 2012, majoritatea țărilor din studiu ajunseseră la un punct în care cel puțin jumătate dintre adolescenți aveau acces la smartphone-uri și atunci a început să crească nivelul de singurătate al adolescenților.

Rețelele sociale pot crea un mediu de excludere care crește singurătatea școlară, în special pentru fete, se arată în studiu; ele pot, de asemenea, să crească hărțuirea cibernetică. Dacă prietenii unui adolescent folosesc elemente digitale, prietenii vor fi mai puțin disponibili pentru interacțiunea în persoană, ceea ce va face ca cei care nu le folosesc să se simtă abandonați. Chiar și în timpul interacțiunilor personale, smartphone-urile pot diminua plăcerea socializării prin „phubbing” (când ignori pe cineva de la masă uitându-te în telefon).

Coreea de Sud nu este afectată

Cele mai mari creșteri s-au produs în țările slave, baltice, de limbă engleză și din America Latină. Cele mai mici creșteri au fost în țările din Asia de Est. Singura țară din studiu care nu a arătat o creștere a solitudinii adolescenților în acea perioadă a fost Coreea de Sud, poate pentru că utilizarea smartphone-urilor s-a răspândit acolo înainte de 2012.

Administratorii școlilor și profesorii au observat schimbările. Cantinele și holurile din școli au fost tot mai tăcute în ultimii ani, pe măsură ce adolescenții s-au orientat spre dispozitivele lor.

În 2018, Franța a încetat să permită utilizarea smartphone-urilor la școală pentru elevii din școala primară și gimnazială. Școala creștină Bellevue din Clyde Hill, Washington, interzice elevilor de clasa a VII-a și a VIII-a să-și folosească telefoanele la școală. Profesorii, părinții și chiar elevii au fost recunoscători pentru această pauză.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol