23 aprilie 2024, 22:28

STUDIU. În hoteluri, oamenii interacționează mai curând cu „roboate” decât cu roboți

Universitatea de Stat din Washington arată printr-un studiu că oamenii sunt mai confortabili să vorbească cu roboții de sex feminin, decât cu cei masculini, în roluri de serviciu în hoteluri. Cercetarea a chestionat aproximativ 170 de persoane pe scenarii ipotetice de roboți de serviciu și a constatat, de asemenea, că preferința a fost mai puternică atunci când roboții au fost descriși ca având mai multe trăsături umane. Descoperirile sunt detaliate într-o lucrare publicată online în International Journal of Hospitality Management.

„Oamenii au tendința de a se simți mai confortabili a fi îngrijiți de femei, din cauza stereotipurilor de gen existente despre rolurile de serviciu. Acest stereotip de gen pare să se transfere la interacțiunile cu roboți și este mai amplificat atunci când roboții sunt mai asemănători cu oamenii”, a spus Seo, profesor asistent de management al ospitalității la Carson Business College din WSU din Everett.

Chiar înainte de pandemie, industria hotelieră s-a luptat cu o rotație mare a angajaților, iar Seo a remarcat că unele hoteluri s-au orientat către roboți și automatizări pentru o varietate de funcții, de la spălarea vaselor și curățarea camerelor până la servicii pentru clienți, cum ar fi salutarea oaspeților și transportarea bagajelor. Exemplele variază de la roboții umanoizi feminini numiți „Pepper” de la Hotelul Mandarin Oriental din Las Vegas până la lanțul hotelier complet automatizat FlyZoo din China, unde oaspeții interacționează doar cu roboți și cu funcții de inteligență artificială.

Pentru studiu, participanților la sondaj li s-a prezentat unul dintre cele patru scenarii despre interacțiunea cu un robot de serviciu la un hotel:

  1. Într-un scenariu, aceștia au fost întâmpinați de un robot de serviciu masculin pe nume „Alex”, care a fost descris ca având o față și un corp asemănător unui om;
  2. Un al doilea scenariu a fost formulat exact la fel, cu doar două modificări: genul robotului era feminin, iar numele său era „Sara”;
  3. În alte două scenarii, roboții au fost amândoi denumiți diferit, dar descriși ca „asemănător unei mașini”, cu un ecran interactiv în loc de o față.

 

Respondenții au fost apoi rugați să clasifice cum s-au simțit cu privire la interacțiuni. Participanții cărora li s-au prezentat scenariile roboților feminini au apreciat experiența ca fiind mai plăcută și satisfăcătoare decât cei care au avut scenarii cu roboți bărbați. Preferința pentru robotul feminin a fost mai pronunțată atunci când roboții au fost descriși ca având un aspect mai uman.

Cercetătorul investighează și modul în care personalitatea roboților poate afecta percepțiile clienților, cum ar fi dacă aceștia sunt extrovertiți și vorbăreți sau introvertiți și liniștiți.

Foto: Travel Agent Central


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol