În timpul pandemiei de Covid, tehnologii precum Zoom, Google Teams sau Skype au permis milioanelor de angajaţi să ţină reuniuni la distanţă, cu sunet şi imagine. Munca a continuat în forma ei online.
Treptat, schimburile de la distanţă prin videoconferinţă au devenit esenţiale. Sondajele recente apreciează că numai în SUA 20% dintre zilele lucrătoare vor continua să aibă loc sub forma online.
Ceea ce nu e neapărat bine.
Experţi în marketing ai universităţilor americane Columbia şi Stanford au dorit să cunoască efectele acestei lipse a interacţiunilor faţă în faţă asupra inovaţiei, cu alte cuvinte, capacitatea de a genera noi idei în timpul unui schimb – ”brainstorming” online.
Studiu
Potrivit unui studiu efectuat pe 1.500 de persoane din întreaga lume, rezultatele nu au fost încurajatoare.
Ei au efectuat primele teste de laborator, cu 602 de participanţi voluntari (studenţi) împărţiţi aleatoriu. Perechile au fost fie faţă în faţă în aceeaşi cameră, fie separate în două spaţii îndepărtate, vorbind între ele prin apel video. Fiecare echipă a avut cinci minute pentru a găsi utilizări creative pentru produse. Apoi a trebuit să aleagă ideea cea mai creativă.
Experimentul a fost replicat în companii pe 1.490 de ingineri din Finlanda, Ungaria, Portugalia, India şi Israel: în cadrul unor ateliere speciale grupurile au fost invitate să propună produse inovatoare pentru companiile lor, specializate în telecomunicaţii.
Rezultat: interacţiunile în persoană au produs cu aproximativ 15% mai multe idei decât interacţiunile virtuale şi cu 13% mai multe idei creative.
Vești bune – luarea deciziilor nu e afectată
Veşti bune, pe de altă parte, pentru Zoom, Skype şi Teams: atunci când echipele au trebuit să-şi aleagă cea mai bună idee, schimburile virtuale s-au dovedit a fi la fel de fructuoase ca şi cele faţă în faţă şi, uneori, chiar mai mult.
Cercetătorii au dedus că numai creativitatea este inhibată prin apelurile video, în timp ce alte competenţe par a fi neafectate, scrie CNN.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol