29 martie 2024, 16:16

Studiul Smart Shopper de la Google 2022. Creștere cu 80% față de anul trecut a celor care au căutat telefoane second hand

Studiul Smart Shopper de la Google. Creștere cu 80% față de anul trecut a celor care au căutat telefoane second hand. Google a lansat astăzi printr-un eveniment online rezultatele  studiului Smart Shopper, care analizează comportamentul de cumpărare al românilor.

Analiza pleacă de la obiceiurile de achiziție online/offline cu care am ieșit din pandemie și merge către modificările ce se observă în această perioadă, caracterizată de incertitudini economice.

Gazdele evenimentului au fost Oana Dumitrescu, Industry Manager Google România, și Florin Pravai, Head of Domestic Market Google România.

Pentru a oferi o imagine în profunzime asupra obiceiurilor de cumpărare ale românilor, alături de Oana și Florin s-au aflat:

  • Altex – Raul Filip, Director Achiziții
  • Answear – Raluca Radu, Country Manager
  • L’Oreal Romania: Mădălina Simion, Consumer & Marketing Intelligence Manager

 

Studiul Smart Shopper de la Google. Iată și concluziile

  • 48% dintre români sunt deciși să își păstreze comportamentul de cumpărare dobândit în timpul pandemiei
  • Creștere de 6% față de anul trecut a celor care au cumpărat online ( de la 41% la 47%)
  • Peste jumătate dintre cei care cumpără online (51%) folosesc telefonul mobil.
  • Jumătate spun că au avut probleme în achizițiile online. Lipsesc review-urile independente, nu le este clar procesul de retur, apare obligativitatea de a-și face cont.
  • 8 din 10 cumpărători își fac un research online.
  • A scăzut numărul celor care fac achiziții spontane (de la 36% la 13%)
  • Prețul contează pentru cel puțin 46%.
  • 80% mai mulți români au căutat pe internet (față de anul trecut) telefoane la mâna a doua.
  • Românii sunt loiali platformelor de unde cumpără, dar dacă găsesc un preț mai bun migrează către alt site.
  • Spre deosebire de Franța și Polonia, încrederea cumpărătorilor din România în piața online rămâne. Există și destul de puține căutări cu privire la inflație sau criză economică.
  • În Europa, au crescut cu 180% căutările pe Googal în privința prețurilor la energie.
  • Căutările/cheltuielile neesențiale sunt în descreștere – turism, restaurante, food. Scad căutările și pentru produsele de folosință îndelungată – mașini, electrocasnice sau chiar imobiliare.

Ce spun reprezentanții unor companii de retail?

  • L’Oreal. Shopperii nu sunt atenți doar la preț, valoarea este cea care contează. Ei vor urmări produsele care oferă această valoare.
  • După eliminarea restricțiilor, cumpărătorii au simțit nevoia să se întoarcă în magazine. Sunt mulți care vin în magazine după consultanță, apoi comandă online. De asemenea, se vede deja că acum cumpărătorul este mai atent la valoarea produsului (“value sensitivity”). Procesul de documentare durează ceva mai mult decât înainte.
  • Creșterea ratei de conversie în cazul cumpărăturilor online – creșterea încrederea în comerțul online. S-a constatat o creștere pe produsele/brandurilor medium-high și de asemenea a valorii produselor. Creștere a numărului de interogări din zona platei în rate sau a metodelor de plată alternative. A scăzut numărul celor care au plătit cu cardul (după ce în timpul pandemiei trendul era crescător)

Datele Google arată că procentul celor care cumpără online a crescut anul acesta: aproape jumătate dintre români (47%) au făcut cea mai recentă achiziție online, față de 41% în 2021. Cel mai mare avans al achizițiilor online în 2022 se observă la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60% în 2022, și fashion, unde se apropie de jumătate (45%). Obiceiurile de cumpărare adoptate în pandemie sunt bine înrădăcinate în comportamentul de cumpărare al românilor, arată datele studiului Google: marea majoritate a românilor (91%) spun că vor continua să achiziționeze online în viitor.

Majoritatea tinerilor cumpără online

Shopping-ul online a crescut cel mai mult în categoria celor tinerilor în 2022: peste jumătate dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani au spus că cea mai recentă achiziție a fost online, față de în jur de 40% în urmă cu un an. În ceea ce privește dispozitivul, datele Google arată că jumătate dintre românii care cumpără online fac achiziția de pe smartphone.

Cei mai mulți români sunt agnostici la tipul de achiziție – în magazin sau online. Datele Google arată că aproape 70% dintre cumpărătorii din România nu au o preferință pentru online sau offline, ei își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate. Argumentele pentru achiziția online sau în magazin țin de comoditate și modalitatea în care intră în posesia produsului, precum și tipul de produs achiziționat.

Jumătate dintre cumpărători au spus că au avut nemulțumiri legate de achiziția online. De cele mai multe ori a fost vorba despre lipsa recenziilor independente pentru produsele căutate: unul din 5 respondenți au arătat această nemulțumire, pe toate tipurile de produse. Pe locul doi între nemulțumiri este imposibilitatea de a cumpăra fără cont. Un alt inconvenient notabil este procesul de returnare.

Prudență și economisire

Incertitudinile economice din această perioadă își pun amprenta asupra retailului și comportamentului de cumpărare a românilor. Valoarea vânzările de retail din România a crescut cu un ritm anualizat de 15% în ianuarie 2022, până la 21% în august anul acesta, stimulată și de creșterea prețurilor, potrivit datelor Eurostat și Euromonitor. De asemenea, tarifele la energie alimentează incertitudinile acestei perioade. Căutările pe Google în România legate de prețurile energiei au crescut cu 70% în Q3 față de Q2 2022. În ciuda incertitudinilor, datele Eurostat arată că încrederea în zona de retail și asupra economiei sunt mai ridicate în România decât media Uniunii Europene[1].

Un alt efect al incertitudinilor este orientarea românilor către economisire și asigurarea de disponibilități financiare pentru viitor, arată datele Google. Astfel, căutările românilor pe Google pentru depozite bancare aproape s-a dublat în primele 8 luni din 2022 față de aceeași perioadă a anului trecut; căutările după aur au crescut cu 25%, în aceeași perioadă, iar cele pentru carduri de credit cu 14%.

 Mai puțin interes pentru călătorii și cheltuieli mari

Obiceiurile românilor legate de achiziții de serviciile asociate cu relaxarea și divertismentul, precum și produse de valoarea ridicată sunt în schimbarea în această perioadă. Datele Google arată că interesul românilor în căutări a scăzut pentru turism, călătorii sau ieșiri în oraș (restaurant, bar, divertisment, etc.). Mai mult, în primele 7 luni din 2022 au scăzut căutările pentru achiziția de mașini și imobiliare, două zone unde este nevoie de o investiție semnificativă. Achizițiile spontane au scăzut și ele în 2022, arată datele studiului Google: de la 36% în 2021, la 13% în 2022. Pe de altă parte, a crescut apetența românilor pentru reduceri. Căutările pe Google legate de „reduceri” au crescut cu 23% în primele 8 luni ale acestui an.

O altă caracteristică a acestei perioade este orientarea consumatorilor către produse second-hand: 37% dintre participanții în cadrul studiului Google spun că au cumpărat astfel de produse. Categoriile fashion și electronice sunt cele mai populare zone pentru achizițiile second-hand. De exemplu, căutările pentru telefoane second hand au crescut în 2022 cu 80% față de anul anterior.

 

Studiul Smart Shopper de la Google. Iată studiul complet

Google Smart Shopper Report 2022

 

Foto: Pixabay

 


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol