20 aprilie 2024, 6:03

Teodor Dragu – pionierul ingineriei feroviare

Românii au avut o contribuție semnificativă în ceea ce privește marile invenții care au schimbat lumea, de la stiloul lui Petrache Poenaru, la avionul cu reacție a lui Henri Coandă. Unul dintre marii inventatori români, mai puțin cunoscut publicului larg, este Teodor Dragu. Născut în anul 1848, într-o familie de răzeși din Vaslui, Teodor Dragu este considerat întemeietorul ingineriei mecanice în România.

Teodor Dragu devine absolvent în 1876 al Școlii Centrale de Arte și Meserii din Paris, iar apoi se întoarce în țară, unde în 1881 devine unul dintre fondatorii Societății Politehnice. Pleacă ulterior la Viena pentru a-și aprofunda studiile în materie de funcționarea căilor ferate, iar apoi revine în România unde înființează Serviciul de Ateliere al CFR.

sursa: radacini.ro

Sub coordonarea lui au fost construite mai multe locomotive cu abur și a introdus un sistem de încălzire cu abur al trenurilor în 1887, primul din lume. Totuși, imaginația și ambiția inventatorului român nu se opresc aici, acesta introducând și primul sistem de frânare automată cu aer comprimat, descoperire ce îi conferă lui Tudor Dragu un prestigiu internațional.

sursa: wikiwand.com

Tot lui Dragu i se datorează prima folosire a combustibilului lichid la locomotive și un injector de pacură care creștea considerabil producția de abur și tracțiunea locomotivei. Înlocuirea cărbunilor cu păcură se dovedește extrem de eficientă, reducând mult costurile. Acest sistem îi impresionează atât de puternic pe britanici încât aceștia îl preiau instantaneu, îl perfecționează și îl folosesc intensiv după Primul Război Mondial.

sursa: commons.wikimedia.org

Teodor Dragu devine între 1915 și 1919 Președintele Societății Politehnice din România, iar șase ani mai târziu, în 1925 încetează din viață. El rămâne însă o personalitate marcantă în domeniul ingineriei mecanice și un adevărat pionier al modernizării României.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol