14 iunie 2024, 2:39

The Economist. Cum a devenit Peninsula Crimeea o “capcană mortală” pentru Putin

“În Crimeea, Ucraina învinge Rusia”. Este titlul sub care The Economist face o analiză a situației la zi în războiul ucrainean și trage concluzia că peninsula a devenit o “capcană mortală” pentru forțele lui Putin

Vești bune, în sfârșit, din Ucraina, scrie The Economist.. Aprobarea, în aprilie, a pachetului de sprijin militar de 61 de miliarde de dolari al administrației Biden, după șase luni de amânare din partea Congresului, are un impact. În special, sosirea rachetelor balistice ATACMS, cu o rază de acțiune de 300 km, înseamnă că Ucraina poate acum să lovească orice țintă din Crimeea ocupată de Rusia, cu efect mortal.

În ultima săptămână, ofensiva rusă din nord-est împotriva Harkovului, al doilea oraș al Ucrainei, pare, de asemenea, să-și fi pierdut din elan. De o importanță potențial și mai mare, președintele Joe Biden, sub presiunea unui cor tot mai mare de aliați europeni, a relaxat la 30 mai restricțiile privind utilizarea armelor americane împotriva țintelor militare de pe teritoriul rusesc, impuse din cauza temerilor exagerate privind escaladarea nucleară rusă. Ucrainenilor li se va permite acum să folosească unele echipamente americane pentru a lovi forțele rusești aflate de cealaltă parte a graniței care atacă sau se pregătesc să atace Harkovul. Nu este clar dacă acest lucru ar include avioanele tactice rusești care lansează atacuri cu bombe glisante de genul celor care au ucis cel puțin 18 persoane într-un magazin de feronerie din Harkov la 25 mai.

Premiu strategic

Cu toate acestea, spre exasperarea ucrainenilor, Biden încă nu a ridicat interdicția de a lovi ținte în alte părți ale Rusiei. Un indiciu privind ceea ce Ucraina ar putea realiza dacă nu ar mai trebui să lupte cu o mână legată la spate îl găsim în eficiența campaniei sale din Crimeea. Potrivit lui Ben Hodges, fost comandant al forțelor americane în Europa și consilier principal al NATO pe probleme de logistică, ucrainenii sunt „sistematic în procesul de a face Ucraina nelocuibilă pentru forțele rusești”.

Acesta ar fi un premiu strategic uriaș pentru Ucraina. Încă de la domnia Ecaterinei cea Mare, rușii au considerat Crimeea ca fiind importantă din punct de vedere militar. Vladimir Putin a văzut Crimeea, legată de teritoriul ei prin podul Kerci din 2018, ca pe un portavion de nescufundat, unde hub-uri logistice, baze aeriene și Flota Mării Negre, care operează din Sevastopol, ar putea fi folosite pentru a domina sudul Ucrainei, pentru a închide exporturile vitale de cereale ale Ucrainei și pentru a asigura un flux constant de oameni și materiale pentru a împinge Ucraina complet în afara Donbasului, la nord. Președintele rus a investit sume uriașe în infrastructura militară din Crimeea, toate acestea fiind acum amenințate.

Un asalt amfibiu de tip Ziua Z pentru eliberarea Crimeei rămâne de neconceput. Dar, spune Sir Lawrence Freedman, un strateg britanic, acesta este un mod greșit de a privi lucrurile. Crimeea este un punct vulnerabil pentru Rusia. Aceasta are prea multe de apărat acolo și este cea mai bună modalitate pentru Ucraina de a exercita o presiune reală asupra lui Putin pentru a obține concesii în viitor. Nico Lange, un fost consilier al ministerului german al apărării, este de acord: „Campania Ucrainei este un amestec de strategie militară și politică. Din punct de vedere politic, este cea mai vitală piesă a Rusiei; dar este, de asemenea, foarte vulnerabilă”. Ceea ce Ucraina încearcă să facă este să transforme Crimeea mai degrabă într-un element pasiv decât activ pentru Putin. Scopul este de a o izola și, în acest fel, de a îndepărta forțele aeriene și maritime rusești din sudul Ucrainei și de a o sugruma ca centru logistic.

Ucraina a demonstrat deja capacitatea rachetelor de croazieră Storm Shadow și scalp furnizate de Marea Britanie și Franța, precum și a propriilor drone maritime artizanale, proiectate inteligent, de a lovi navele de război rusești, în special marile nave de debarcare Ropucha, folosite ca transporturi militare, dintre care majoritatea au fost distruse.

Este posibil ca dronele și rachetele ucrainene să fi scos din acțiune până la jumătate din formidabila Flotă a Mării Negre. Aproape tot ceea ce a rămas a fost forțat să se mute din Sevastopol în portul Novorossiysk, la peste 300 km distanță, pe teritoriul rusesc. Novorossiysk însuși a fost atacat atât de drone marine, cât și aeriene, pe 17 mai. Au fost lovite o gară și o centrală electrică, precum și baza navală.

„Aceștia caută o modalitate de a-și acoperi pariurile”

Dar acum, Ucraina folosește o combinație mortală de atacuri și drone din ce în ce mai sofisticate pentru a degrada sistematic apărarea aeriană rusă în Crimeea, pentru a lovi bazele aeriene de unde zboară interceptorii ruși și pentru a lovi obiective logistice și economice critice. Sir Lawrence spune că accentul pus pe paralizarea rețelei de apărare aeriană a Rusiei poate fi, de asemenea, o parte a pregătirii pentru sosirea iminentă a primelor loturi de avioane de luptă F-16 din Europa.

Pe 17 aprilie, un atac cu ATACMS asupra bazei aeriene Djankoi din nord-estul Crimeei a avariat elicoptere, o baterie S-400 și un centru de comandă și control. O lună mai târziu, în seara zilei de 15 mai, o lovitură de ATACMS pe scară largă asupra unei baze aeriene de la Belbek, în apropiere de Sevastopol, a distrus patru avioane, precum și un radar de apărare aeriană S-400 și cel puțin două lansatoare. Atacul, care a cuprins aproximativ zece rachete care transportau fiecare câte 300 de bombe, a provocat incendii masive, posibil declanșate de explozia unui depozit de combustibil și a rachetelor aer-aer stocate.

În seara următoare, Belbek a fost lovit din nou, un indiciu că Ucraina are la dispoziție mai mult decât cele aproximativ 100 de atacuri despre care se crede că au fost donate. În ceea ce devine aproape un eveniment nocturn, două nave de patrulare rusești au fost distruse pe 30 mai și două feriboturi de transport au fost avariate în apropierea podului Kerci, în atacuri separate cu drone, în care avioanele rusești au fost mobilizate fără prea mare efect.

În mod semnificativ, mult lăudatul și foarte costisitorul sistem de apărare aeriană rusesc S-400 s-a dovedit deficitar. Lange spune că ucrainenii folosesc drone-momeală pentru a-i face pe ruși să-și pornească radarele și să-și dezvăluie pozițiile. Datele de țintire sunt transmise imediat echipajelor de lansare a ATACMS. În șase minute, rachetele, practic nedetectabile datorită vitezei și secțiunii transversale scăzute a radarului, își ating țintele. Generalul Hodges remarcă faptul că S-400 sunt, de asemenea, vulnerabile la sabotaj din partea forțelor speciale ucrainene care operează în interiorul Crimeei. Fiecare baterie costă aproximativ 200 de milioane de dolari, iar acestea nu sunt ușor de înlocuit.

Generalul spune că forțele rusești nu au „niciun loc unde să se ascundă”. Cu ajutorul recunoașterilor aeriene și prin satelit furnizate de aliații NATO, a propriei cunoașteri profunde a teritoriului și a forțelor secrete de pe teren, nimic nu poate mișca în Crimeea fără știința ucrainenilor.  Odată cu sosirea ATACMS și cu sofisticarea tot mai mare a propriilor drone, fiecare metru pătrat din peninsulă este în raza de acțiune, inclusiv ținte sensibile, cum ar fi avioanele și convoaiele de echipamente care se deplasează pe șosea sau pe calea ferată.

Generalul Hodges este încrezător că ucrainenii vor „dărâma podul Kerci atunci când vor fi pregătiți”. Cu toate acestea, o provocare potențial mai mare va fi întreruperea noii linii de cale ferată îmbunătățite care merge de-a lungul Mării Azov de la Rostov prin orașele Mariupol și Berdiansk din sudul Ucrainei până în Crimeea. Dmitri Pletenciuk, un purtător de cuvânt al comandamentului militar de sud al Ucrainei, a declarat: „Calea ferată de-a lungul coridorului terestru este o recunoaștere din partea ocupanților ruși că podul din Crimeea este condamnat. Aceștia caută o modalitate de a-și acoperi pariurile, deoarece sunt conștienți că, mai devreme sau mai târziu, vor avea o problemă.”

Un prim test al succesului strategic mai larg al campaniei ucrainene în Crimeea ar putea avea loc în această vară, când turiștii ruși se adună în mod normal peste podul Kerci pentru a ajunge în stațiunile din peninsulă. Dacă aceștia decid altfel, spune Ben Barry de la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, un think-tank, va fi un semn rău pentru Putin. Crimeea este puternic dependentă de industria turistică, iar rezervările de anul trecut au scăzut aproape la jumătate. „Crimeea”, spune el, „a fost transformată dintr-un proiect de prestigiu într-o scurgere a resurselor rusești”.

Sursa TVR Info


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol