24 aprilie 2024, 11:52

Traian Vuia, 145 de ani de la nașterea românului care a crezut în zbor

Acum 145 de ani se năștea în satul Surducu Mic din județul Timiș, la vremea respectivă parte a Imperiului Austro-Ungar, unul dintre primii pionieri ai aviației mondiale, Traian Vuia.

Cine a fost Traian Vuia?

Născut în anul 1872 în satul Surducu Mic, la vremea respectivă parte a Imperiului Austro-Ungar, Traian Vuia a fost fiul preotului Simion Popescu și a Anei Vuia. După ce termină cursurile primare la Bujor și Făget, urmează liceul la Lugoj, între anii 1884 și 1892.

Încă din timpul cursurilor primare Vuia demonstrează o pasiune și o predilecție pentru mecanica aplicată și fizică. La vârsta de zece ani asistă la o primă manifestare cu character aviatic, acest lucru declanșându-i tânărului Vuia o pasiune pentru zmeie. Acesta încearcă ulterior să proiecteze noi modele de zmeie perfecționându-le caracteristicile aeriene. Odată ajuns la liceu, Vuia își însușește noțiuni noi legate de fizică și mecanică, lucru care îl încurajează să studieze amănunțit proprietățile aeriene ale aparatului.

După absolvirea Bacalaureatului, Vuia pleacă la Budapesta, acolo unde se înscrie la Politehnică. Neavând însă destui bani se va înscrie la facultatea de Drept după doar un an și va practica ulterior avocatura. În 1901 Vuia își ia doctoratul în științe juridice.

După terminarea facultății, Traian Vuia se întoarce la Lugoj unde continua să studieze problema zborului și începe să își construiască primul aparat de zbor, pe care îl denumește aeroplan-automobil. Cu toate acestea, lipsurile financiare îl constrâng pe tânărul Vuia acesta nereușind să își ducă până la capăt proiectul. Decide să plece la Paris în iulie 1902 sperând că va găsi pe cineva care să îi finanțeze proiectul. La Paris decide să îl viziteze pe Victor Tatin, un tânăr teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin se arată imediat interesat de proiectul lui Vuia, dar consideră că are neajunsuri și că îi lipsește un motor adecvat. Vuia nu se lasă însă descurajat și continuă să își promoveze proiectul, trimițându-l Academiei de Științe de la Paris în februarie 1903. Cu toate că Vuia considera că există posibilitatea de a zbura cu un obiect mult mai greu decât aerul, prezentând chiar și o procedură de decolare, Academia îi respinge proiectul, menționând că “Problema zborului cu un aparat care cântărește mult mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis”.

Experimentele de zbor

Până în decembrie 1905 Vuia a terminat contrucția primului său aparat de zbor, denumit „Vuia I”, poreclit “Liliacul”, datorită formei sale. Acesta era un monoplan contruit în întregime din tuburi de oțel cu o greutate totală de aproximativ 250 de kg. Pentru a testa aparatul de zbor, Vuia a ales ca loc Montesson, aflat lângă Paris. Inițial, aparatul a fost testat fără aripi, pentru a căpăta experiență în ceea ce privește controlul acestuia la sol. În 1906 Vuia îi atașează aripile și reușește un zbor de aproximativ 12 metrii lungime la o înălțime de aproximativ un metru. Vuia perfecționează în permanență aparatul și în august 1906 îi reduce convexitatea. Istoricul britanic Charles Harvard Gibbs-Smith a descris acest aparat de zbor ca fiind “primul monoplan cu o configurație modernă”, dar incapabil să susțină zborul.

În 1907, Vuia construiește un alt aparat de zbor, denumit “Vuia II”, dotat de data aceasta cu un motor de 25 de cai putere. Deși aparatul de zbor avea o configurație asemănătoare cu „Vuia I”, el era deopotrivă mai mic și mai ușor. De data aceasta aparatul a reușit să parcurgă o distanță de 20 de metrii, dar a avariat aparatul și a suferit o ușoară accidentare la aterizare. Ulterior, nu au mai fost făcute încercări de a pilota aeronava. Dar Vuia nu a renunțat la experimentele aeriene și între 1918 și 1921 a construit două elicoptere experimentale pe aerodromurile de la Juvisy și Issy-les-Moulineaux din Franța.

Moștenirea lui Traian Vuia

Traian Vuia reprezintă unul dintre primii pionieri ai aviației mondiale. Prin experimentele sale cu diverse aeronave construite de el a contribuit la dezvoltarea științei aeronauticii, inaugurând, alături de cunoscuții frați Wright, epoca aparatelor de zbor mai grele decât aerul. Traian Vuia este totodată unul dintre cei trei români celebri care au contribuit la dezvoltarea aeronauticii alături de Aurel Vlaicu și Henri Coandă, iar moștenirea sa nu poate fi uitată sau ignorată. Pe data de 26 mai 1946 Traian Vuia a fost numit Membru de Onoare al Academiei Române. El este înmormântat la cimitirul Bellu din București.

[Sursă imagine: stiri.tvr.ro]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol