19 aprilie 2024, 2:42

Transfăgărășan, cel mai pitoresc drum montan din lume. Ce trebuie să știți despre șoseaua care trece prin nori

Acum 43 de ani, în anul 1974, pe 20 septembrie a fost inaugurat în România unul dintre cele mai frumoase drumuri rutiere printre munți din întreaga lume. Recunoscut la nivel internațional, Transfăgărășanul a fost prezentat chiar și în emisiunea britanică Top Gear, fiind un drum foarte apreciat și lăudat.

Drumul, după cum îi spune și numele, traversează Munții Făgăraș din Carpații Meridionali, șoseaua urcând până la altitudinea de 2042 metri în căldarea glaciară Bâlea. Acesta nu este cel mai înalt drum din România, zona din pasul Urdele din Transalpina ajungând la altitudinea de 2145 metri.

Construcția celor 92 kilometri de șosea a durat doar patru ani și s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale și 290 000 de metri cubi de zidărie, iar pentru construcția tunelului Capra-Bâlea au fost escavați peste 41 000 metri cubi de rocă, informează Agerpres.ro.

Printre resursele folosite se numără 20 de tone de dinamită, 3573 tone de ciment, 89 tone de oțel beton, 24 000 de ancore, 129 tone de plase sudate, 14 200 metri pătrați de cofraje, 1750 metri liniari de tuburi de beton, 4100 de metri liniari de țeavă, 50 tone de confecții metalice, 6900 metri cubi de nisip, 6000 metri cubi de pietriș, 3000 tone de cribluri și 740 de lămpi de iluminat.

Lucrarea este una foarte complexă, existând peste 800 curbe, ceea ce înseamnă la mai putin de un 0,11 km există una, iar din această cauză viteza maximă cu care se circulă este de 40 km/h. Începutul Transfăgărășanului este în comuna Arefu, județul Argeș și se termină în comuna Cârțișoara, județul Sibiu.  De asemenea, pe lângă cele 800 curbe, se pot număra 27 de poduri și viaducte. Este de menționat că cel mai lung tunel din România se află tot de-a lungul acestui drum. Este vorba despre Tunelul Bâlea care străbate Muntele Paltinu și are 887 metri lungime.

Alte aspecte de reținut despre Transfăgărășan sunt:

  • Drumul trebuia să poarte numele lui Nicolae Ceaușescu
  • Armata s-a ocupat în cea mai mare parte de construcție, dar și de minerii
  • Drumul este închis pe perioada iernii, de la sfârșitul lunii octombrie, până în iunie. În această perioadă, la Lacul Bâlea se poate ajunge doar cu telecabina
  • Cu toate că nu există un registru al pierderilor de vieți omenești, supraviețuitorii au afirmat că a fost vorba despre sute de persoane care și-au pierdut viața în cei patru ani

[Sursă imagine: Click.ro]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE