5 martie 2024, 1:35

Tranziția verde: Adio reclame înșelătoare?

Parlamentul European promite că un nou proiect legislativ va îmbunătăți etichetarea și durabilitatea produselor și va pune capăt declarațiilor înșelătoare.

Această nouă propunere de directivă privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi. Principalul ei scop este să ajute consumatorii să facă alegeri care respectă mediul și să încurajeze companiile să le ofere produse mai durabile și mai sustenabile.

Proiectul prevede interzicerea utilizării declarațiilor de mediu înșelătoare, cum ar fi „ecologic”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco” atunci când nu este însoțită de dovezi detaliate.

Următorul pas este interzicerea declarațiilor de mediu bazate doar pe schemele de compensare a emisiilor de carbon. Se vor interzice și alte practici înșelătoare, cum ar fi extinderea falsă la întregul produs a unor afirmații corecte doar pentru o parte a lui sau declarațiile care susțin în mod fals că un product va dura o anumită perioadă de timp sau va putea fi folosit cu un anume grad de intensitate.

Pentru a simplifica informațiile referitoare la produse, urmează să fie permise doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autoritățile publice.

Combaterea uzurii morale premature

Pentru a face produsele să dureze mai mult, se va interzice introducerea de caracteristici de design care limitează viața unui produs și conduc la funcționarea defectuoasă prematură. În plus, nu ar trebui să se permită producătorilor să limiteze funcționalitatea unui produs atunci când folosește consumabile, piese de schimb sau accesorii (de ex. încărcătoare sau cartușe de cerneală) făcute de alte companii.

Pentru a ajuta oamenii să aleagă bunuri care durează mai mult și pot fi reparate, cumpărătorii vor trebui să fie informați înainte de a cumpăra un produs despre orice restricții legate de repararea lui.

În plus, apare și o nouă etichetă de garanție, care să indice atât perioada de garanție impusă prin lege, cât și perioada eventualelor extinderi ale garanției oferite de către producători. Acest lucru ar contribui la evidențierea produselor de calitate și ar putea motiva companiile să se concentreze mai mult pe durabilitate.

„Fabricanții nu vor mai profita de faptul că produc bunuri de consum care se strică imediat după încheierea perioadei de garanție. Consumatorii vor trebui să primească informații clare despre opțiunile de reparare și despre costul reparațiilor.

Etichetele de pe produse vor informa cetățenii despre bunurile garantate să dureze mai mult, iar de acest lucru vor profita producătorii produselor mai durabile. Jungla declarațiilor de mediu false va dispărea, urmând să fie permise doar declarațiile de mediu certificate și susținute de dovezi”, a subliniat raportoarea Biljana Borzan.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol