CITIRE

Trecut furtunos la Constanța-n port, de la romani,...

Trecut furtunos la Constanța-n port, de la romani, până în zilele noastre

Trecutul portului Constanța este unul cu adevărat furtunos, plin de schimbări încă din antichitate și până în epoca contemporană. Întotdeauna, istoria portului a fost legată de cea a orașului, fie că este vorba despre Tomisul din secolul al VI-lea dinaintea erei noastre, ori fie că aducem în discuție ocupația otomană.

În mod oficial, inaugurarea portului a avut loc destul de târziu, în anul 1909, pe 27 septembrie, adică acum 108 ani. Lucrările, începute la jumătatea secolului al XIX-lea, au fost finalizate cu ajutorul inginerului Anghel Saligny, cel care a proiectat și podul de la Cernavodă.

Citiți și: Podul de la Cernavodă, 122 ani de utilizare neîntreruptă

Revenind la începuturile orașului, acesta a fost atestat începând cu secolul al II-lea (era noastră), dar au fost descoperite mărturii arheologice ale Tomisului datând din timpul secolului al VI-lea î. Hr. Cel mai probabil, la acel moment port a fost organizat ca un centru de schimb între comercianţii greci şi populaţiile băştinaşe, relatează Descopera.ro.

Istoria ne spune că încă de la început zona Dobrogei a trecut prin multe schimbări provenite din urma modificărilor de stăpânire. Până în secolul I î.e.n, grecii aveau o mare influență asupra Tomisului, apoi au venit romanii și au pus sub stăpânire teritoriul situat între Dunăre şi Marea Neagră. Despre această perioadă a scris chiar poetul Ovidius, fiind exilat aici. Inclusiv numele orașului are parte de schimbări, purtând chiar și numele împăratului roman Constantin.

În ceea ce privește importanța comercială a portului, aceasta cunoaște o perioadă de dezvoltare, dar care scade în perioada bizantină, cu cel mai probabil din cauza popoarelor migratoare care invadau zona. Românii reușesc pentru o perioadă să administreze teritoriul, însă Dobrogea este ocupată de otomani la scurt timp.

Ei bine, după mulți ani de ocupare orientală, Dobrogea revine României, o dată cu Războiul de Independență din 1878. Până la acest moment, este important de menționat că otomanii s-au ocupat începând cu 1857 de reamenajări și modernizări, autoritățile turce concesionează construirea portului Constanța și a căii ferate Cernavodă-Constanța companiei engleze Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd.

România, sub conducerea lui Carol I vedea prea prima oară modernizarea, pe mai multe segmente ce țin de transport, comunicare s.a.m.d, ceea ce a însemnat că și portul din Constanța avea să fie recondiționat. „(n. red. Portul) va deveni unul din cele mai însemnate ale Orientului şi un izvor de bogăţie pentru ţara întreagă„, sunt cuvintele pe care domnitorul le-a transmis, ceea ce însemnat și o promisiune.

Zis și făcut, începând cu 16 octombrie 1896 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcţie şi modernizare a portului Constanţa, pentru care se dorea în cea mai mare parte lărgirea acestuia.

Întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont Euxin, unde, din veacurile cele mai îndepărtate, comerţul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte de vechea dominaţie a strămoşilor noştri şi unde s-a sfârşit poetul Ovidiu” – sunt cuvintele din documentul înființării.

Lucrările de construcţie au început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino și au fost continuate de Gheorghe Duca și Anghel Saligny. Cel din urmă a preluat conducerea lucrărilor în 1899, iar timp de un deceniu, până la inaugurare, au fost efectuate lucrări de dragaj, au fost ridicate digul de larg, cel de intrare, cel de sud şi cheurile, au fost construite şase bazine, rezervoarele de petrol şi, nu în ultimul rând, silozurile, informează Portofconstantza.com.

Perioada interbelică este una foarte prielnică pentru traficul din portul Constanța, ajungând să fie considerat unul dintre primele porturi europene cu un trafic de 6,2 milioane tone în 1937. Tot în această perioadă se adaugă platformei portuare elemente noi de infrastructură, precum precum uscătoria de porumb, clădirea administrației portuare, bursa sau docul plutitor.

Trecut prin toate schimbările survenite în urma modificărilor politice, portul s-a menținut și readaptat de fiecare dată. Construirea Canalului Dunăre – Marea Neagră (1984) a avut un impact deosebit pentru dezvoltarea portului, iar pe parcursul a două decenii portul Constanţa a ajuns la dimensiunea de 3900 ha, iar vârful de trafic a fost înregistrat cu 62,3 milioane de tone de mărfuri în anul 1988.

[Sursă imagine: espo.be]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.