20 aprilie 2024, 14:27

Clima și războiul readuc în atenție o resursă energetică: hidrogenul. Operatorul feroviar din Berlin-Brandenburg mizează pe el

Clima și războiul readuc în atenție o resursă energetică: hidrogenul. Operatorul și administratorul de infrastructură din Berlin și Brandenburg,  Niederbarnimer Railway (NEB) a comandat șapte trenuri Mireo Plus H cu două vagoane de la Siemens Mobility pentru rețeaua Heidekrautbahn (trenul regional RB27).

Acestea vor fi echipate cu un sistem de propulsie cu celule de combustibil și o baterie litiu-ion și vor fi fără emisii de CO2, potrivit railjournal.com.

Utilizarea trenurilor cu hidrogen pe rețeaua Heidekrautbahn face parte dintr-un proiect pilot comun finanțat de Guvernul federal și de landurile Berlin și Brandenburg.

Hidrogenul ”verde”

Dar pentru a converti în mod durabil aprovizionarea cu energie, este nevoie de hidrogen „verde”.

Hidrogenul este deja utilizat pe larg în rafinării și industriile chimice, petrochimice și siderurgice, dar în mare parte hidrogenul nociv pentru climă, care generează emisii mari de CO2. Ei, pentru asta este nevoie de schimbare: hidrogenul ”verde”, provenit din electricitatea verde, poate reduce considerabil emisiile de gaze cu efect de seră nocive pentru climă. Hidrogenul verde poate juca un rol fundamental în numeroase domenii ale vieții și contribui astfel la reușită în tranziția energetică.

Berlin și Brandenburg vor să dea un impuls industriei regionale a hidrogenului, așa că au creat o piață digitală a acestuia. O hartă online, cu multe puncte, numere și grafice, în multe culori. Cu un click, părțile interesate își pot prezenta proiectele și pot căuta parteneri de afaceri potriviți.

Arată ca un portal obișnuit de anunțuri, cineva caută, altcineva oferă.

Diferența este că este vorba despre ceva mare: viitorul furnizării de energie. Așa se poate afla unde există un furnizor în regiune pentru piața hidrogenului verde. Verde înseamnă că hidrogenul a fost produs cu electricitate verde. Tocmai aceasta este problema acestei surse de energie: deși ea însăși nu are emisii, aveți nevoie de electricitate pentru a o produce folosind procesul de electroliză. Iar hidrogenul poate fi numit verde doar dacă a fost produs într-o manieră neutră din punct de vedere al CO2.

Mireo Plus H este un tren alimentat cu hidrogen de a doua generație, cu o putere de tracțiune de 1,7 MW, oferind o accelerație de până la 1,1 m/s2 și o viteză maximă de 160 km/h. Siemens spune că trenul are cele mai mici costuri pe ciclul de viață de pe piață, cu o construcție din aluminiu ușoară, sudată și autoportabilă și poate fi alimentat în 15 minute.

Recent a avut loc prima punere în funcțiune a trenului pe hidrogen Mireo Plus H de la Siemens Mobility și a trailerului cu rezervor de hidrogen pentru realimentarea mobilă rapidă de către Deutsche Bahn, despre care editiadedimineata.ro v-a relatat pe larg.

CITIȚI ARTICOLUL AICI:

A venit trenul pe hidrogen! Schimbările climatice și războiul aduc în prim-plan alte materii-prime în domeniul energiei

Trenurile Mireo Plus H cu două vagoane au interioare spațioase, cu Wi-Fi gratuit, afișaje în timp real pentru informații despre pasageri, o zonă special amenajată pentru familie și două zone multifuncționale cu spațiu pentru cărucioare, scaune cu rotile și până la 12 biciclete.

Ramele cu motor au trei uși pe fiecare parte pentru a permite pasagerilor în scaune cu rotile sau cu cărucioare să se îmbarce cu ușurință sau să părăsească trenul, chiar și în stațiile cu peroane inferioare.

Contractul include service și piese de schimb pe o perioadă de 10 ani până în 2034. Acesta cuprinde toate activitățile de întreținere, service și reparații necesare, împreună cu dezvoltarea și adaptarea continuă a flotei.

Fiind un tren cu două vagoane, Mireo Plus H pentru proiectul ”H2goesRail” are o autonomie de până la 800 de kilometri, este la fel de puternic ca omologul său electric cu unități multiple, are o putere de tracțiune de 1,7 MW care asigură o accelerație de până la 1,1 m/s2 și o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră. O versiune cu trei vagoane are o autonomie de până la 1.000 de kilometri.

Un element cheie necesar pentru ca tehnologia hidrogenului să devină competitivă cu motorina în exploatarea zilnică este un proces rapid de realimentare.

Pentru a oferi acest lucru, DB a dezvoltat o nouă metodă care, pentru prima dată, permite ca un tren pe hidrogen să fie realimentat la fel de repede ca un tren pe motorină.

Acesta este un factor deosebit de important, având în vedere programarea foarte strictă a serviciului regional de pasageri al DB. Realimentarea rapidă a trenurilor pe bază de hidrogen va face ca această tehnologie să fie competitivă în operațiunile zilnice.

Trenuri neutre climatic

Compania germană doreşte ca trenurile sale să devină neutre din punct de vedere climatic în următorii 30 de ani. Printre alte aspecte, acest obiectiv implică înlocuirea a peste 1.300 de trenuri diesel aflate în prezent în exploatare.

Alimentarea cu hidrogen este considerată o opţiune verde pentru liniile ferate care nu au fost încă electrificate, iar numărul lor este încă destul de mare.

Aproximativ 13.000 de kilometri de căi ferate nu deţin echipamente suprapuse de alimentare electrică, reprezentând 39% din reţeaua feroviară germană.

Trenurile cu hidrogen sunt prezentate ca fiind o alternativă ”verde” la trenurile diesel și pot fi o soluție pe liniile neelectrificate. În plus, au o autonomie de câteva ori mai mare decât trenurile cu baterii. Germania, Olanda, Italia, Austria, Marea Britanie, Polonia și Suedia sunt țările europene cele mai interesate de această tehnologie.

Și România are planuri

Recent, odată cu reformele la care România s-a angajat pentru a obține banii europeni din PNRR, căile ferate au revenit în atenția autorităților, care vor să apeleze inclusiv la tehnologii de ultimă generație pentru a putea recupera decalajele imense produse în industria feroviară românească. Astfel, în PNRR, una dintre cele mai inovative idei propuse apare în domeniul Transporturilor. Autoritățile vor să cumpere trenuri cu hidrogen. Și asta rapid, până cel târziu în 2023.

Statul român cumpără primele 12 trenuri pe hidrogen. Proiectul a fost avizat de Ministerul Transporturilor și prevede că astfel de trenuri nepoluante vor circula din jumătate în jumătate de oră între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni și din oră în oră pe ruta București-Pitești și București-Târgoviște.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol