3 mai 2024, 11:45

UE încurajează consumatorii să-și repare bunurile în loc să le înlocuiască

Parlamentul European a adoptat noi norme care consolidează dreptul la reparare și reduc impactul consumului în masă asupra mediului.

Propunerea urmărește să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului reparațiilor.

Mesajul e clar: Să alegem să reparăm în loc să cumpărăm ceva nou, chiar și după expirarea garanției

În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.

După expirarea garanției, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum mașinile de spălat, aspiratoarele, telefoanele mobile și bicicletele.

Pentru ca reparațiile să devină opțiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să împrumute clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor.

Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiționat.

O piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente

Adesea, consumatorii se simt descurajați să ceară repararea unui produs din diverse cauze: costurile mari, accesul dificil la servicii de reparație sau faptul că produsul este proiectat într-un mod care împiedică reparațiile.

Acum, reparatorii independenți, furnizorii de servicii de recondiționare și utilizatorii finali vor avea acces, la un cost rezonabil, la toate piesele de schimb, informațiile și instrumentele necesare pentru a face reparații.

Platforme online vor ajuta consumatorii să găsească serviciile locale de reparații (inclusiv „cafenelele de reparații”, adică locurile unde diverși voluntari își oferă serviciile de reparație) și vânzătorii de bunuri recondiționate din zonă.

Pentru ca reparațiile să devină mai atractive și mai accesibile, deputații propun să li se ofere consumatorilor bonuri și alte stimulente financiare prin fonduri naționale pentru reparații.

„Parlamentul a sprijinit în mod constant dreptul consumatorilor la reparații și, în cele din urmă, putem spune că răspundem în mod direct solicitărilor oamenilor.

Oamenii doresc să extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar este adesea prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare.

Deschidem calea către o economie europeană cu adevărat circulară.”, a declarat raportorul René Repasi.

Context

Faptul că se aruncă bunuri de consum care ar putea fi reparate are un impact profund asupra mediului: anual, în Uniunea Europeană se folosesc 30 de milioane de tone de resurse, se produc 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se generează 35 de milioane de tone de deșeuri.

Consumatorii care aleg să înlocuiască un bun în loc să-l repare pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 77 % din cetățenii Uniunii Europene ar prefera să repare un bun stricat decât să cumpere unul nou.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol