19 aprilie 2024, 16:20

În curând, un singur pilot în avion

Dacă te-ai fi urcat într-un avion de pasageri în 1950 și ai fi aruncat o privire în carlingă, ai fi văzut acolo cinci persoane (aproape sigur bărbați):

  • doi piloți
  • un operator radio
  • un navigator
  • un inginer de zbor.

 

De-a lungul anilor, progresele tehnice în comunicațiile radio, sistemele de navigație și echipamentele de monitorizare la bord au eliminat treptat nevoia ultimilor trei membri ai echipajului, făcând posibilă pilotarea în siguranță a unui avion de pasageri cu doar doi piloți. Aceasta este norma în aviația comercială de aproximativ 30 de ani.

În curând, însă, unul dintre cei doi piloți (din punct de vedere tehnic, primul ofițer) ar putea dispărea, lăsându-l în urmă doar pe căpitan. Multe avioane mai mici și militare sunt deja pilotate de un singur om, dar, pentru aviația comercială, acest lucru ar însemna să se aventureze într-o lume nouă și curajoasă.

Cum scapi în siguranță de un pilot

  • O modalitate este de a crește considerabil automatizarea în carlingă, dedicând mai multe sarcini computerelor.
  • O altă metodă este de a descărca spre sol sarcinile din cabina de pilotaj, pilotul rămas lucrând ca membru al unui „echipaj distribuit”.

 

Această din urmă abordare pare mai fezabilă, cel puțin pe termen scurt, deoarece o mare parte din ceea ce este necesar pentru implementarea ei există deja.

Într-un scenariu propus de NASA, pilotul rămas în cabină ar putea fi sprijinit de un „super-dispecer” de la sol – un pilot antrenat care ar putea supraveghea mai multe zboruri simultan și ar controla complet avionul de la distanță, dacă este necesar – de exemplu, dacă pilotul  devine incapacitat.

O altă opțiune este „pilotul de aeroport” – un pilot instruit, dar specializat pe anumit aeroport – care ar putea oferi asistență mai multor avioane care sosesc și pleacă de pe acel aeroport.

NASA a efectuat teste pentru aceste configurații, prin plasarea piloților din echipaje reale în camere separate, înainte de a le prezenta condiții dificile de zbor, pe un simulator Boeing 737. Toți piloții au reușit să facă să aterizeze avioanele în siguranță, dar studiul a arătat creșteri semnificative ale volumului de muncă, în comparație cu operațiunile obișnuite cu doi piloți. Lipsa indiciilor vizuale de la celălalt pilot a dus uneori la confuzie sau incertitudine cu privire la sarcinile care au fost finalizate sau nu.

A avea un singur pilot la bord ar economisi bani companiilor aeriene, dar numai dacă noii operatori la sol și automatizarea avansată nu vor ajunge să coste mai mult. Economii minore suplimentare ar putea veni din cabinele mai mici sau mai ușoare ale aeronavelor viitoare.

Îndepărtarea unui pilot din cabina de pilotaj va ajuta, totuși, la dezvoltarea tehnologiei necesare pentru următorul și ultimul pas: eliminarea completă a piloților umani și pilotarea avioanelor de la distanță sau autonom.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol