25 aprilie 2024, 4:32

“Vând Airbus puțin uzat, bătrânica l-a ținut în garaj și mergea cu el doar până la piață”

Așa ar putea arăta, umoristic, în acest moment, dilema aviației ruse. Fără piesele de schimb ale Occidentului, nu există foarte multe alternative. Toate, triste. Să fie scoase la vânzare (și cumpărate la schimb aeronave non-Vest) sau să fie desfăcute pe piese – pe scurt “canibalizate” – pentru a “hrăni” alte avioane.

Unele aeronave moderne sunt prea sofisticate pentru a putea fi reparate cu alte piese, scrie Aviation24. Astfel, Rusia începe să sacrifice avioane pentru a putea menține în viață alte aparate.

Sancțiunile încep să își arate efectele. Odată cu războiul din Ucraina, Occidentul a interzis producătorilor săi de avioane să livreze avioane noi, precum și piese de schimb, către Rusia. De aemenea, ei nu au voie nici să repare avioanele care zboară pentru companiile rusești. Mulți analiști se așteaptă ca Rusia să înceapă să sacrifice avioane pentru piese de schimb.

Acest demers este acum confirmat oficial: Reuters raportează primele exemple de avioane „canibalizate”.

Canibalizare

O sursă a declarat pentru Reuters că un Airbus A350 nou-nouț, operat de Aeroflot, a fost dezmembrat pentru a recupera piese. De asemenea, se pare că mai multe Airbus A320 și Boeing 737 sunt folosite pentru piesele lor. Majoritatea avioanelor operate în Rusia sunt aparate occidentale. Pentru Aeroflot, de exemplu, 80% din flotă sunt Boeings (134 de avioane) și Airbus (146), potrivit ultimelor date disponibile.

Chiar și un Suhoi Superjet 100 de producție rusească care zboară cu Aeroflot ar fi dezmembrat, deoarece aeronava se bazează în mare măsură pe piese din străinătate.

Înlocuirea pieselor ar putea să nu fie suficientă pentru a menține o aeronavă în stare de funcționare. Mai este și problema softurilor sau a interoperabilității dintre piese. Avioanele mai noi, cum ar fi Airbus A320neo și A350, precum și Boeing 737 MAX și 787, dispun de tehnologii mai sofisticate, care trebuie actualizate în mod constant. Odată cu sancțiunile, aceste actualizări nu mai sunt accesibile.

În cele din urmă, aceste sancțiuni vor afecta aviația rusă. Până în 2025, guvernul se așteaptă ca flota Aeroflot să piardă o treime din dimensiunea sa.

Foto: RuAviation


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol