25 iunie 2022, 18:30

Vitamine care întăresc imunitatea

Sistemul imunitar este armata organismului nostru, care are în componentă niște soldăței, numiți anticorpi, bine pregățiți să facă față oricărui inamic (agenți patogeni). Cum poți avea grijă că soldateii care apară sănătatea, comoară ta cea mai de preț, să fie mereu apți să lupte pentru ține? Află în ce fel vitaminele pot crește imunitatea, astfel încât să stai la adăpost.

Sistemul imunitar și felul în care funcționează încă pune multe probleme specialiștilor din domeniul medical. Sunt enigme care nu au fost descifrate de oamenii de știință, iar medicii recunosc deschis că sistemul imun este caracterizat de un nivel uriaș de ambiguitate.

,,Aspectul cheie și, deci, principala provocare, este de a înțelege cum și dacă acest comportament ambiguu al sistemului imun este avantajos sau, dimpotrivă, este chiar inutil”, a precizat conf. dr. Petru Cianga, din cadrul Laboratorului de Imunologie, de la Spitalul Sf. Spridon din Iași. Totuși, alfabetul vitaminelor din abecedarul elementar al oricărei persoane preocupate de sănătatea să, trebuie însușit și aplicat cu tenacitate, fiindcă e de ajutor în menținerea sănătății. Vitaminele A, B, C, D, E sunt implicate în susținerea imunității, așadar ți le prezentăm pe rând.

Vitamina A

Betacarotenul are efect anticancerigen și stimulează producția celulelor T, crescând astfel rezistență în fața infecțiilor și luptând cu celulele canceroase. Deficitul de vitamina A în organism este asociat cu creșterea riscului de infecții, în schimb un aport suficient de betacaroten este capabil să scadă riscul de a face boli cardiovasculare, accidente vasculare cerebrale și chiar de a face un atac de cord.

Codul culorilor în cazul fructelor și legumelor te învață că tot ce este roșu, portocaliu și verde te ajută să ai un aport optim de vitamina A. Prin urmare, morcovii despre care probabil știi deja, sfeclă roșie, cartofii dulci, dovleacul, roșiile, ardeii și spanacul sunt adevărate ,,oaze” naturale de betacaroten. Nu neglija nici alimentele precum laptele, gălbenușul de ou sau peștele, fiindcă au din plin vitamina A. În categoria fructelor intră: pepenele galben, piersicile, caisele, mango.

Complexul de vitamine B

Joacă un rol important în susținerea sistemului imunitar. Un reprezentant de seama al acestei ,,clase” este vitamina B6, care poate să crească linia de apărare a organismului atunci când bat la poartă microbi și e pericol de infecții bacteriene, prin faptul că oferă sprijin în sinteză anticorpilor care lupta împotriva bacteriilor. În plus, această vitamina contribuie la formarea de globule roșii, la creșterea celulelor, dar și la descompunerea proteinelor digestive.

Atenție însă la excese, fiindcă dozele prea mari de vitamina B6 pot determina dezvoltarea unor tumori! Pentru a-ți asigura aportul necesar de vitamine B optează pentru cartofi, piept de pui, produse lactate, ton, năut, avocado și banane.

De asemenea, poți opta pentru un supliment alimentar cu vitamina B6 și magneziu, ce ajută la funcționarea normală a sistemului imunitar și muscular, reducerea oboselii, menținerea sănătății sistemului usos și a danturii, precum și menținerea sănătății psihice.

Vitamina C

Există deja un renume făcut de această vitamina, în privința imunității. Pentru că ea anihilează agenții patogeni, inamicii, stimulează producția de limfocite, este adesea prescrisă chiar de medici pentru stimularea sistemului imunitar.

  • Este un puternic antioxidant, care neutralizează efectele nocive ale radicalilor liberi asupra organismului.
  • O cantitate suficientă de vitamina C în organism te protejează de riscul de a face cancer, cataractă, ateroscleroza, accident vascular cerebral, infarct miocardic, insuficiență cardiacă, angină pectorală.
  • Mai mult, tratează anumite afecțiuni deja existente cum ar fi răceală, gripă și alte infecții respiratorii, care trec mult mai rapid cu vitamina C.

Simptomele unor boli precum astmul, alergiile, rinitele alergice pot fi atenuate cu ajutorul acestei vitamine, care se pare că este implicată inclusiv în scăderea tensiunii arteriale. Când spui vitamina C, te gândești la citrice în mod special, dar mai sunt multe alte alimente bogate în această vitamina: de la fructe de pădure, mere, pere, kiwi, rodii până la pătrunjel, varză, cartofi broccoli, roșii, spanac, ghimbir, ciuperci, ardei gras, rucola. Toate legumele și fructele trebuie să fie consumate cât mai proaspăt posibil.

Pe lângă toate astea, poți apela și la ajutorul suplimentelor cu extracte naturale concentrate din fructe și legume bogate în vitamina C. Un exemplu bun este extractul concentrat de merișor, care pe lângă funcționarea normală a sistemului imunitar ajută și la susținerea sistemului urinar.

Vitamina D

Stimulează activitatea sistemului imunitar, reduce riscul de a face diverse boli ale sezonului rece precum răceală, gripă, infecții ale gâtului, doar că această vitamină se sintetizează în piele sub acțiunea razelor ultraviolete, de unde și numele de vitamina soarelui. Asta nu înseamnă că nu trebuie să fii atent la ce mănânci, fiindcă deficitul de vitamina D te face mai vulnerabil în fața infecțiilor și îți crește riscul de boli autoimune.

Cum nu este suficientă doar expunerea la soare, ar fi bine să te orientezi spre ce pui în farfurie, începând cu hering, somon, macrou, ton și sardine, până la unt, ouă, ciuperci. Nu ocoli nici produsele îmbogățite cu vitamina D, că cerealele sau anumite tipuri de lapte. În ceea ce privește imunitatea copiilor, această este scăzută după o perioada lungă de toamna-iarnă, la scăderea acesteia contribuind și carențele de vitamina D3, care potențează și susceptibilitatea la diferite tipuri de infecții.

,,Mulți copii, dar și adulți au un nivel scăzut de vitamina D în sânge; în cazul copiilor, alimentele care conțin această vitamină în cantitate mare nefiind utilizate, din cauza restricțiilor, particularităților legate de vârstă), și specificului cultural, în cantități suficiente (peste, crustacee, lapte integral, produse lactate, ciuperci proaspete, diferite cereale etc.). Nici profilaxia zilnică cu vitamina D3, în perioadele reci și umbrite ale anului, nu se face întotdeauna corect și cu doze adecvate vârstei. Asocierea cu medicații ce conțin calciu, nu este obligatorie pentru un copil care consumă echivalentul a 500 mililitri de lapte zilnic (sub formă de lapte și produse lactate)”, e de părere prof. dr. Mihaela Bălgrădean, medic primar pediatru la UMF Carol Davila și la spitalul Clinic de Urgență pentru Copii ,,M.S. Curie”.

Vitamina E

Contribuie la creșterea imunității prin producerea celulelor natural killer (NK), cele care identifică și distrug germenii patogeni și celulele canceroase. Vitamina E este necesară pentru a stimula sistemul imunitar, fiindcă ea este responsabilă de producerea acelor celule care generează anticorpii, soldațeii organismului nostru care luptă cu microbii.

Este un antioxidant puternic care poate scădea incidența atacurilor de cord foarte mult. Se spune că această vitamină întinerește și reîmprospătează garda de apărare a organismului, așa că trebuie să te asiguri că o ai în cantitate suficientă în organism. Nuci, migdale, alune, semințe de dovleac, de floarea-soarelui, uleiuri vegetale presate la rece sunt surse bogate în vitamina E.

Sursa: sensiblu.ro

ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol