28 aprilie 2024, 8:25

Vrem să salvăm planeta. Chiar vrem. Dar poate nu acum și nu neapărat chiar noi. Ce spun rezultatele unui studiu

7 din 10 români consideră că investițiile în inovații tehnologice vor aduce soluții pentru problemele de sustenabilitate din societate și vor contura un viitor mai bun

Printre cele mai importante probleme de sustenabilitate menționate de respondenți se numără poluarea aerului, defrișarea pădurilor, poluarea din deșeuri, calitatea alimentelor produse pe scară largă sau încălzirea globală. Românii consideră că pentru a diminua aceste amenințări și a obține schimbări semnificative sunt necesare eforturi coordonate din partea companiilor (75%), indivizilor (74%) și a guvernelor (71%).

Este important de subliniat că inovațiile tehnologice cresc în popularitate ca metodă ce poate aduce schimbări în problemele de sustenabilitate, acestea înregistrând o creștere semnificativă, de la 63% în 2022, la 69% în 2023. Dacă ne raportăm la nivelul de încredere în inovațiile tehnologice, acesta este la rândul său unul foarte ridicat, 72% dintre respondenți declarând că acestea au capacitatea de a aduce soluții semnificative pentru problemele actuale de sustenabilitate.

Măsurând nivelul de sustenabilitate în diferite domenii de activitate, industria IT este percepută de români ca a treia cea mai sustenabilă industrie (25%), după industria energetică (34%) și industria alimentară și a băuturilor (27%).

Să salvăm! Da’ chiar acum?

În teorie consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei, în practică 28% dintre români încearcă să consume cât mai sustenabil posibil

În general, românii manifestă o disponibilitate redusă de a consuma sustenabil, mai mult de jumătate dintre români (57%) declarând că se gândesc din când în când la sustenabilitate, dar fără să fi luat în calcul până acum să consume sustenabil. Pe de altă parte, pentru 28% dintre români comportamentul sustenabil reprezintă o preocupare constantă, aceștia încercând să consume cât mai sustenabil posibil, în special femeile (35% vs. 20% bărbați), senorii pensionari (43%) și familiile moderne (37%).

Îndreptându-ne atenția către cele mai importante caracteristici în alegerea unui produs, observăm că principalii factori care influențează deciziile de cumpărare sunt prețul accesibil (84%), atenția acordată ingredientelor naturale (81%), fabricarea într-un mod responsabil (74%), producerea fără afectarea mediului înconjurător (73%) și proximitatea (73%). Ca tendință generală, toate caracteristicile au crescut în importanță cu cel puțin 5% în comparație cu anul precedent.

Românii își doresc mai multă implicare din partea companiilor în inițiative sustenabile, îndeosebi prin încurajarea reciclării

În ceea ce privește acțiunile companiilor care au cel mai mare potențial să determine un comportament de consum (mai) responsabil în rândul cetățenilor, se numără încurajarea reciclării (19%), educarea populației prin promovarea sustenabilității (11%) sau utilizarea ambalajelor/ materialelor ecologice (10%).

Importanța acordată reciclării este una ridicată în rândul românilor, 63% fiind de părere că reciclarea tuturor materialelor care pot fi reciclate este cea mai urgentă problemă de sustenabilitate care trebuie rezolvată în următorii 5 ani.

Mai mult decât atât, 57% dintre români consideră că în maximum 5 ani companiile ar trebui taxate în funcție de amprenta de carbon pe care o emit, astfel încât acestea să devină mai active în încercarea de a reduce poluarea.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol