O mică afacere românească s-a strecurat printre giganții industriali fabricanți de bere, ajungând să producă una dintre cele mai apreciate beri artizanale. Zăganu s-a născut din pasiune și din dorința de a crea un produs autentic, după cum spun chiar Laurențiu Bănescu (foto dreapta) și Alexandru Geamănu (foto stânga), fondatorii microberăriei.
Am stat de vorbă cu Laurențiu Bănescu despre afacerea de 3,5 milioane de lei (în 2016), mai exact despre momentele dificile întâmpinate în dezvoltarea berăriei, ce i-a motivat să continue, cât și despre ce înseamnă o bere artizanală.
Am vrut să aducem zăganul înapoi, dar și tradiția berilor artizanale, locale
Manuela Dinu: Cum ați pornit ideea de afacere cu Alexandru Geamănu? De ce o berărie și nu altceva?
Laurențiu Bănescu: Ideea a venit, cum altfel, la o bere, la finalul lui 2012, când Alexandru și cu mine voiam să pornim ceva pe cont propriu. Primul gând ne-a dus la una dintre pasiunile comune – berea bună. Am pornit proiectul cu gândul de a crea de la zero un brand românesc autentic de bere bună, artizanală și drumurile ne-au dus la Măneciu-Ungureni.
Manuela Dinu: De unde a venit numele de Zăganu?
Laurențiu Bănescu: Zăganu este vulturul bărbos care dă numele masivului lângă care se găsește fabrica noastră. Am preluat fabrica la începutul lui 2013 și ne-am identificat cu zăganul, o specie măiestră de vultur, vânată până la dispariție acum peste 80 de ani. În același timp, am făcut o paralelă cu făbricile mici de bere locală, artizanală, peste 120 la număr care existau în România înainte de 1990 și care acum sunt istorie. Am vrut să aducem zăganul înapoi, dar și tradiția berilor artizanale, locale.
A fost o muncă de pionierat care după 4 ani începe să dea roade
Manuela Dinu: Care a fost cel mai dificil moment în procesul de a dezvolta afacerea?
Laurențiu Bănescu: Cel mai dificil moment a fost până am hotărât că asta vrem să facem, în asta ne vom investi tot timpul, efortul și banii noștri. Apoi au mai venit, găsirea fondurilor, autorizările, punerea pe piață a unei beri necunoscute, educarea oamenilor în privința berii artizanale, nepasteurizată vs. nefiltrată, de exemplu. A fost o muncă de pionierat care după 4 ani începe să dea roade. Lumea e tot mai deschisă către berile artizanale, făcute cu grijă, cu ingrediente bune și respectând procesul natural de fermentare.
Manuela Dinu: Care este diferența dintre berea Zăganu și celelalte beri de pe piață? Ce înseamnă mai exact o bere artizanală?
Laurențiu Bănescu: O bere artizanală se naște din măiestria berarului, ingrediente bune și fermentare naturală. Berea artizanală e definită de câteva caracteristici comune: rețeta proprie, locală, cantități mici, ingrediente naturale și aportul omului la desăvârșirea proceselor. Dar la final gustul e decisiv, berile artizanale produse de noi sunt mult mai aromate și pline de caracter față de alte beri industriale. Observăm că apar pe piață tot mai multe beri industriale cu denumirea „craft” pe piața care încearcă să intre în zona de bere artizanala, chiar dacă nu sunt, nu respecta criteriile de mai sus, ba chiar mai mult, nici măcar nu sunt produse în Romania (unele dintre ele).
Fabrica de Bere Bună este un loc reprezentativ pentru noi, exclusiv cu beri artizanale produse în România
Manuela Dinu: Unde vă putem găsi?
Laurențiu Bănescu: Suntem prezenți în București, Iași, Cluj, Brașov, Sibiu, Timișoara, Ploiești și alte câteva orașe, în principal în baruri, restaurante și magazine de specialitate, cât și în câteva magazine din retailul modern. Începând din August, am deschis propriu nostru bar în București, pe Calea Victoriei 91-93, numit Fabrica de Bere Bună, unde vindem berile Zăganu și alte beri de la alți micro-berari, prin rotație. Fabrica de Bere Bună este un loc reprezentativ pentru noi, exclusiv cu beri artizanale produse în România, în care lumea poate bea în fiecare zi 10 beri artizanale romanești diferite la draught.
România este un loc cu potențial, atâta vreme cât produsul este autentic
Manuela Dinu: Este România locul potrivit pentru a dezvolta o afacere, mai ales cu un produs nu atât de cunoscut de către consumatori?
Laurențiu Bănescu: România este un loc cu potențial, atâta vreme cât produsul este autentic, onest și produs din pasiune, nu din dorința de a copia sau a te îmbogăți peste noapte.
Manuela Dinu: Ce planuri aveți?
Laurențiu Bănescu: Pentru ca avem o capacitate limitată de producție, planurile noastre sunt de a ne extinde organic capacitatea, pas cu pas, investind în utilaje noi și tancuri de fermentare pentru a ajunge să producem puțin mai mult, astfel încât să ducem berea Zăganu în cât mai multe locuri din țară.
–
Laurențiu Bănescu și Alexandru Geamănu ne arată că succesul înseamnă răbdare și autenticitate, berea Zăganu ajunând una dintre cele mai populare produse artizanale 100% românești.
[Sursă imagine cover: Youtube.com]
Comentariile sunt oprite pentru acest articol