2 mai 2024, 12:55

Adio, carnet de șofer după vârsta de 70 de ani? UE înăsprește regulile

Permisul de conducere după vârsta de 70 de ani nu va mai fi așa ușor de obținut sau de păstrat. Uniunea Europeană vrea să înăsprească regulile de conducere, anunțând o reformă majoră a permisului de conducere.

Conform planurilor de la Bruxelles, seniorii cu vârsta peste 70 de ani vor trebui să demonstreze în mod regulat că sunt încă apți să conducă. Însă măsura este extrem de criticată. Inclusiv de către ADAC.

ADAC este cel mai mare club auto din Europa, cu peste 18 milioane de membri. Organizația reprezintă interesele proprietarilor de automobile din Germania și anual realizează teste pentru scaunele auto în diferite situații de impact. ADAC este cunoscut drept cel mai important tester al scaunelor auto pentru copii din Europa.

Retestare la fiecare 5 ani

În viitor, aptitudinile tehnice ale șoferilor cu vârsta de peste 70 de ani vor fi verificate la fiecare cinci ani în întreaga UE. Acest lucru reiese dintr-o propunere a Comisiei UE și ar afecta milioane de pensionari din Europa.

Uniunea Europeană are o viziune: până în 2050 nu ar trebui să mai existe decese rutiere în UE. Iar până în 2030 numărul ar trebui să se reducă la jumătate.

Un obiectiv extrem de ambițios, ţinând cont de cifrele actuale. În 2022, 20.600 de oameni și-au pierdut viața pe drumuri. Aceasta este o creștere față de cei doi ani de pandemie din 2020 și 2021, când au murit sub 20.000 de oameni. Pentru a atinge marele obiectiv, UE plănuiește o reformă majoră a permisului de conducere.

Potrivit Die Welt, politicianul de stânga Thomas Lutze critică măsura de control a pensionarilor la fiecare cinci ani: „Aceasta nu este altceva decât discriminare în funcție de vârstă.” Încă nu este clar când, unde și cum vor fi implementate planurile și, mai ales, cum ar putea arăta o astfel de verificare.

Proiectul de lege citează ca exemple cursuri de formare. ADAC critică acest lucru și declară că reformele anunțate sunt „neproporționale”. Utilizatorii mai în vârstă sunt de obicei „caracterizati de un stil de condus adaptat situației și de condus anticipat. Ei evită manevrele riscante”.

Deși poate exista o scădere a performanței odată cu creșterea în vârstă, riscul de accident nu este excepțional de mare, potrivit ADAC. Asociația „respinge măsurile planificate care se referă la o anumită vârstă”.

Şi cere: „Dacă sunt identificate probleme de sănătate, medicul curant ar trebui să fie consultat pentru a obține o evaluare a propriei aptitudini de a conduce. Şi, dacă este necesar, pentru a iniția măsuri suplimentare. Iar acest lucru să se aplică tuturor grupelor de vârstă”.

Discriminare în funcție de vârstă

Mulți oameni de pe rețelele de socializare nu înțeleg măsura UE. „Este amuzant că ar trebui să lucrez până la 70 de ani. Şi de îndată ce nu trebuie să mai lucrez, nu am voie să conduc o mașină”, este un comentariu pe Twitter. „Discriminare în funcție de vârstă”, se plâng alţii și critică măsura: „Nu au altceva de făcut în UE decât interdicții?”

În Germania, aptitudinile de conducere ale seniorilor nu sunt verificate în mod regulat. Oricine a trecut testul pentru permisul de conducere primește de obicei un permis de conducere pe viață.

Dar desigur că există situații în care autoritățile pot decide ca o persoană să nu mai conducă. De exemplu, autoritatea pentru permis de conducere poate comanda o călătorie cu un expert care vă va verifica aptitudinea de a conduce. Apoi, dacă este necesar, vă va retrage permisul de conducere.

În plus, seniorii pot decide în mod voluntar să predea permisul sau să organizeze o plimbare cu maşina alături de un evaluator. Însă, în ultimul timp există un număr tot mai mare de voci în această țară care cer ca seniorii să li se verifice în mod regulat aptitudinea de a conduce.

În unele țări din UE, șoferii cu vârsta peste 70 de ani sunt testați în mod regulat pentru a vedea dacă mai pot conduce cu adevărat. UE dorește acum să introducă acest lucru pentru toate statele membre.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol