O aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar astăzi, la ora 20.03, a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac si Gura Dobrogei.
Anunțul a fost făcut de Ministerul Apărării Naționale.
UPDATE
Pompierii constănțeni au fost solicitați după ce s-a observat o explozie în câmp în zona Gura Dobrogei, județul Constanța.
Replica de Constanţa a difuzat imagini de la locul prăbuşirii.
UPDATE
Nu sunt încă informații certe, la acest moment, nici despre pilotul sau aeronava MiG 21 LanceR.
Incidentul este unic în istoria aviației române, a declarat, la Digi24, un specialist din domeniu.
UPDATE
Ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a confirmat pentru ZIUA de Constanța că toți cei cinci militari (din elicopter) au decedat.
Purtătorul de cuvânt al MApN Constantin Spînu a declarat, în direct, la Digi 24, că epava elicopterului IAR Puma a fost găsită, confirmând decesul tuturor militarilor de la bord.
”Am pierdut două aeronave. În cazul elicopterului care a plecat în căutarea şi salvarea pilotului MIG-ului 21 Lancer se confirmă din păcate prăbuşirea la 11 km de aerodrom în zona localităţii Gura Dobrogei. Din păcate, toţi cei 5 membri ai echipajului şi-au pierdut viaţa”, a anunţat, miercuri seara, purtătorul de cuvânt al MApN, Constantin Spînu.
Potrivit acestuia, în continuare se execută operaţiunile de căutare salvare pentru pilotul aeronavei MIG-21 Lancer.
UPDATE – MESAJUL MINISTRULUI APĂRĂRII
”Astăzi este o zi tristă pentru familia Armatei Române. Cei cinci membri ai echipajului elicopterului IAR 330-Puma, aflat în misiune de căutare-salvare pentru aeronava MiG 21 LanceR, au fost găsiți decedați în zona localității Gura Dobrogei, la aproximativ 11 km de aerodrom. Transmit condoleanțe familiilor îndurerate. Dumnezeu să îi odihnească în pace. În continuare se desfășoară misiuni de căutare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR”, a scris ministrul Apărării, Vasile Dîncu, în pagina sa de Facebook.
UPDATE
Potrivit unei surse citate de Digi24, epava avionului MiG 21 LanceR ar fi fost găsită, dar nu există informații despre pilotul acestuia.
UPDATE
Numărul victimelor tragediei aviatice din seara zilei de miercuri este mai mare decât s-a spus inițial. Este vorba despre ȘAPTE morți în urma prăbușirii elicopterului IAR Puma, nu cinci, cum s-a anunțat oficial.
Anunțul vine de la Digi 24, care citează surse din MApN.
UPDATE – MApN: Date despre militarii căzuți la datorie în urma prăbușirii elicopterului IAR 330 – Puma
UPDATE
Ministrul Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, afirmă că nu există, în acest moment, alte indicii privind prăbuşirea aeronavei MiG-21 LanceR în afară de „vremea proastă” şi starea tehnică a aparatului de zbor.
„Explozia nu se confirmă, avem încă speranţe ca pilotul să fie în viaţă. Din nefericire, am avut astfel de accidente în ultimii ani cu aceste MiG-uri care sunt vechi şi avem şi o stare a vremii destul de proastă în Dobrogea acum. Probabil a afectat elicopterul mai mult. Nu cred că există alte cauze. Vom comunica opiniei publice rezultatele anchetei şi anchetei parţiale. Nu avem alte indicii în afară de vremea proastă şi starea tehnică a MiG-ului”, a declarat Vasile Dîncu, miercuri seara, la România TV.
El a precizat că, în acest moment, este exclusă posibilitatea unui atac asupra aeronavei, scrie AGERPRES.
„Excludem în acest moment. Nu avem nicio dovadă pentru asta. Spaţiul aerian este supravegheat şi nu poate să treacă nimic fără a fi observat. Deci, în acest moment, nu avem date despre asta. S-a întâmplat de mai multe ori din cauze tehnice să se prăbuşească MiG-urile”, a răspuns Dîncu, întrebat despre posibilitatea unui atac.
UPDATE
Pilotul avionului MiG 21 LanceR a fost găsit decedat.
Lista completă a MiG-urilor prăbuşite în România din 1994 până astăzi. În total, 26, inclusiv cel de azi, prezentată de antena3.ro.
20 aprilie 2021 – Un avion MIG s-a prăbușit în județul Mureș, în timpul unui zbor de antrenament. Avionul s-a prăbușit în localitatea Dedrad, într-o zonă nelocuită, iar pilotul s-a catapultat.
7 iulie 2018 – Un avion MiG-21 LanceR s-a prăbuşit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul avionului a murit. El avea 36 de ani şi era pilot-şef în cadrul Escadrilei 861 Aviaţie Luptă, Baza 86 Aeriană Feteşti, având 400 de ore de zbor, din care 250 erau cu MiG – 21.
12 iunie 2017 – Un MiG 21 Lancer s-a prăbuşit lângă localitatea constănţeană Nazarcea, pe un câmp, după ce pilotul s-a catapultat. Pilotul, Adrian Stancu, a scăpat cu viață. El a anunţat că avionul său are probleme majore la motor, în timpul manevrelor de aterizare.
1 noiembrie 2010 – Un aparat se prăbuşeşte în apropiere de Câmpia Turzii. Doi piloţi militari îşi pierd viaţa.
22 noiembrie 2006 – O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită „instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
8 martie 2005 – Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene.
26 august 2004 – Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
26 septembrie 2003 – Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.
21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
13 iulie 2001 – Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor.
17 august 1999 – Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei.
12 mai 1999 – Un avion românesc de luptă tip MIG 23 s-a prăbuşit în zona localităţii Căpâlnaş, la şapte kilometri sud de Săvârşin, judeţul Arad. Pilotul, locotenentul comandor Dorin Eremie Craiu, şi-a pierdut viaţa.
10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
29 august 1995 – Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
27 iulie 1995 – Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
14 octombrie 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului.
6 octombrie 1994 – Un avion MiG-21 s-a prăbuşit pe poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unei aplicaţii militare. Pilotul s-a catapultat.
9 august 1994 – Un MiG-23 s-a prăbuşit în timp ce încerca să aterizeze pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
18 mai 1994 – Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
10 martie 1994 – Unei aeronave MiG 23, cu dublă comandă, în timpul apropierii de aerodrom pentru aterizare, i s-a oprit motorul la înălţimea de 400 m de sol şi la aproximativ 8 km faţă de pista de decolare-aterizare. Aeronava aparţinea unităţii de aviaţie din Timişoara. Piloţii s-au salvat prin catapultare.
2 martie 1994 – Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.
1 comentariu