8 decembrie 2024, 6:12

Orașul Amsterdam testează bărci electrice autonome pe canalele sale

Canalele capitalei olandeze au fost utilizate pentru transport cu mult înainte ca mașinile și camioanele alimentate de motoare cu combustie internă poluante să înceapă să aglomereze drumurile înguste. Peste 100 de kilometri de căi navigabile ale orașului vor începe să găzduiască prototipuri de bărci futuriste – nave electrice mici, complet autonome – pentru a îndeplini sarcini, inclusiv transportul pasagerilor și ridicarea gunoiului.

Proiectul Roboat își propune să dezvolte noi modalități de a naviga pe căile navigabile ale lumii, fără o mână umană la volan. Tehnologia este foarte relevantă în operațiunile portuare extrem de complexe, unde sunt o mulțime de nave și multe chei și diguri.

La o demonstrație recentă, o barcă electrică lungă de patru metri a navigat pe lângă o replică mare a navei comerciale „Amsterdam” cu trei catarge, din secolul al XVIII-lea.

Roboat-urile au elice portocalii și patru propulsoare care sunt alimentate de o baterie electrică. Pot merge aproximativ cu 6 km/h) și pot rula autonom timp de 12-24 de ore, în funcție de tipul bateriei și de încărcătura de marfă. Bărcile sunt comandate de la distanță de un computer, care procesează date de la camere și senzori care scanează zonele din jurul navei, detectând obiecte staționare și în mișcare. Navele sunt modulare, astfel încât să poată fi ușor adaptate pentru diferite scopuri – marfă sau lucrători.

Dezvoltatorii spun că mai au nevoie de doi-patru ani pentru a perfecționa tehnologia de autodirecție. Înainte ca bărcile să poată fi puse în funcțiune, dezvoltatorii lor trebuie, de asemenea, să navigheze în obstacolele legislative și în privința confidențialității datelor personale colectate (mai ales imaginile cu oameni).

Foto: AP News


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol