1 mai 2024, 8:12

Bântuind printre cifre. De ce criteriile de ierarhizare de la Evaluarea Națională sunt alese prost (OPINIE)

Gata, s-au cam tras ultimele „gloanțe” la Evaluarea Națională. Au venit rezultatele la contestații și s-a făcut ordonarea. Numai că au fost probleme, ca de obicei, nu doar determinate de erorile de șa Ministerul Educației, ci rezultate din chiar procedura de ierarhizare legiferată de mințile luminate.

Să luăm situația în București.

Primul criteriu de departajare după cel al mediei obținute la română + mate este nota la limba română. “De ce nu matematică?”, au comentat păriții celor care vor să intre la real, și trebuie spus că, DA!, au și ei dreptatea lor.

Dar să presupunem că, da, e ok ierahizarea după medie (criteriul 1), urmat de limba română (criteriul 2). Ei bine, după medii egale și note la română egale ar trebui să urmeze altceva. Evident că nu poate urma matematica (pentru că la medii egale, note la română egale și note la mate identice vom avea calupuri de elevi la egalitate). Așa că în lege se spune că urmează – criteriul 3 – media generală în clasele V-VIII.

Adică, vedeți dvs, tocmai s-a scos în acest an ponderea de 20% din nota finală a mediei claselor V-VIII (pentru că, au argumentat, sunt licee la care se iau note bune în mod nemeritat), pentru a se spune, că totuși, criteriul rămâne în picioare…dar ceva mai tîrziu în altgoritm.

Problema e că mediile din clasele V-VIII nu țin de loc drept criteriu de departajare.

Să mă explic.

Sunt licee în București (rămânem în continuare aici) unde se dau note fabulos de mari în comparație cu ce știe elevul. Și cu ce notă a obținut la Evaluarea Națională.

Profitând de anonimizarea rezultatelor, am parcurs câteva note – la evaluare și medii anuale la liceele tehnologice. Rezultatele au fost stupefiante, pentru cine nu cunoaște problema.

Să luăm de pildă Liceul Tehnologic special nr 3. Aici conform tabelelor de ierarhii publicate pe admitere.edu.ro, mediile anuale la clasele V-VIII pentru cei 13 copii care au participat s-au situat între 7.53 și 9.94. În schimb, la Evaluarea Națională acești copii au luat note între 1.00 și 5.75. De fapt, din 13 elevi unul singur a reușit să ia peste 5. În rest – masacru: două note de 1, una de 3, trei de 4. Consultați tabelul, pentru a înțelege mai bine.

Venim cu alt exemplu. Dintre cei 19 elevi ale Liceului Tehnologic Sfântul Pantelimon, doar 7 au luat note peste 5. Restul de 12, au fost sub linie – chiar dacă în clasele IV-VIII aveau medii între 7,31 și 9.57.

Școala Gimnazială 55. Dintre cei 87 de candidați, 30 de copii (35%) au luat sub 5. Dar toți aveau medii între 6.85 și 8.79 în ultimii patru ani de școală.

Ieșim puțin din București? Ieșim! Deși știm că în unele localități rurale e chiar mai rău.

Ce ziceți de Școala Gimnazială nr 1 din Blejești, Teleorman? Acolo jumătate dintre elevi au obținut sub 5, deși media lor pe ultimi ani varia între 7.60 și 9.34.

Desigur, nu putem trece cu vedere posibilitatea unor momente individuale de colaps. Dar dacă, totuși, tragem linie și adunăm (presupunând că știm să facem asta) ajungem la o concluzie simplă – continuăm să ne furăm singuri căciula.

Hai, pa, ne vedem la doctorat!


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol