28 noiembrie 2022, 20:40

Blue Air suspendă TOATE ZBORURILE. Cu conturile blocate, avioanele rămân la sol. Președintele ANPC  Horia Constantinescu, vinovatul „moral”

Compania aeriană Blue Air a anunțat astăzi că va suspenda toate zborurile din România, până luni, 12 septembrie, întrucât toate conturile i-au fost blocate.

Astfel, Blue Air se află în imposibilitatea achitării costurilor curente, necesare pentru operarea zborurilor zilnice, motiv pentru care se vede obligată să sisteze toate zborurile programate pentru plecare de pe aeroporturile din România, până luni, 12 septembrie 2022.

Toate zborurile planificate din afară României către orice aeroport din România, marți, vor fi operate conform orarului publicat.

Blocarea conturilor

Ministerul Mediului este cel care a cerut blocarea contului Blue Air.

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, spune că blocarea conturilor Blue Air de către minister din cauza neplății unei amenzi nu justifică niciun fel suspendarea zborurilor și cere companiei să reia imediat cursele.

„Această blocare a conturilor Blue Air nu justifică în nicun fel suspendarea imediată a zborurilor. Ministerul Mediului nu a dat acest drept, de suspendare a curselor aeriene”, a spus ministrul Mediului într-un mesaj video postat pe Facebook.

Premierul Nicolae Ciucă a declarat că AFM a blocat conturile Blue Air și „urmează să aibă loc o discuție pentru a debloca această decizie pentru a nu bloca în aeroporturi 3.000 de oameni”.

Ce spune comunicatul Blue Air

Compania aeriană dă și o explicație.

„Din păcate, această blocare a tuturor conturilor bancare ale Blue Air a venit la scurt timp după declarațiile publice și instigările directe de „nu mai cumpăra bilete Blue Air” propagate în spațiul public de către un reprezentant cu rang înalt al statului româm, respectiv președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), au condus la:

–  Distrugerea semnificativă a încrederii pasagerilor în Blue Air, generând pierderi de peste 5 milioane de euro, prin reducerea volumului de vânzări bilete;

–  Creșterea presiunii din partea furnizorilor cheie ai societății Blue Air Aviation S.A. de a achita sumele necesare operării zilnice în avans (lucru imposibil acum, în condițiile popririlor tuturor conturilor societății);

–  Blocarea tuturor discuțiilor purtate la Londra de acționariatul Blue Air cu 2 mari firme de investiții interesate în intrarea în acționariatul Blue Air și sprijinirea societății în recuperarea pierderilor suferite în cei 2,5 ani în care a trecut prin cele mai mari dificultăți din întreaga istorie a industriei aeronautice mondiale.

Declarațiile și acțiunile iresponsabile ale unui reprezentant al Statului Român, precum și decizia intempensivă de blocare a tuturor conturilor bancare ale societății au adus Blue Air in situația nedorită de a își reduce operațiunile pentru perioada imediat următoare, cu scopul de a facilita finalizarea analizei impactului din partea investitorilor și al obținerii autorizațiilor necesare în vederea discuțiilor cu investitorii”, susține compania.

Celebra amendă de 2 milioane de euro

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat compania aeriană Blue Air cu 2 milioane de euro la mijlocul lunii iulie.

După sesizările depuse de consumatori și în urma articolelor de presă care semnalau nereguli cu rezervările făcute de companie, ANPC a făcut un control în iunie 2022 la Blue Air Aviation SA.

Numai în decurs de un an, între 30 aprilie 2021 și 30 aprilie 2022, Blue Air a anulat 11.289 de zboruri, echivalentul a 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare totală de 66.585.967,68 lei, de către consumatorii din 20 de state membre ale UE, în care compania operează zboruri cu regularitate, susține ANPC.

În urma verificărilor, ANPC a decis aplicarea unei amenzi de peste 2 milioane euro, echivalentul în lei a sumei de 9.882.200 lei, pentru practici incorecte în relaţia cu consumatorii.

Amenda nu a putut fi stabilită în procent din cifra de afaceri, pentru că operatorul economic nu și-a declarat-o, spune ANPC.

Celulă de criză la Guvern pe tema Blue Air

A fost celulă de criză la Guvern pe tema Blue Air. Prioritară este aducerea în ţară a românilor aflaţi peste hotare, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru. Aceştia pot solicita sprijin la secţiile consulare de la ambasadele României din ţările respective. A fost activat un număr unic al call centerului gestionat de MAE, 0040.751.084.537.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a anunțat că românii din străinătate ale căror zboruri au fost anulate vor putea suna pentru a se înregistra și a cere asistență consulară la numărul de telefon unic: 0040751084537.

Potrivit acestuia, după centralizarea datelor aeronave ale Tarom vor fi pregătite să îi aducă în țară pe românii afectați.

Toţi membrii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) vor aduce acasă turiştii care aveau bilete la zborurile companiei aeriene Blue Air, chiar dacă este vorba de alternative mai scumpe, a declarat, marţi seara, pentru AGERPRES, prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea.

„În momentul de faţă, eu sunt la birou, la fel ca majoritatea colegilor mei care au grupuri, pentru că Blue Air nu prea are chartere. Dar sunt multe grupuri de turişti. Cam toată lumea e pe baricadă acum, să găsească alternative ca, în primul rând, să aducă turiştii acasă. Comunicatul pe care astăzi l-a dat Blue Air conţine o inadvertenţă sau este o minciună, în sensul că ei spuneau că toţi cei care sunt în destinaţie vor fi întorşi astăzi, pe data de 6 septembrie. Ori este o eroare, pentru că e posibil să apară o eroare în situaţii de criză, ori este o minciună. Nu, pe turiştii noştri şi pe ai altora nu i-a mai operat niciun zbor şi i-a lăsat acolo unde erau. Deci, noi o să îi aducem pe oameni şi ideea este să şi continuăm. Trebuie să găsim alternative. Într-un fel sau altul, o să aducem toţi oamenii, nu îi lăsăm acolo. Vom găsi o soluţie, mai scump, aia e. Important este să nu rămână oamenii acolo”, a spus Burcea.

El a precizat că, în anumite cazuri, agenţiile au luat decizia de a caza la destinaţie turiştii care trebuiau să se întoarcă marţi în ţară, urmând să găsească ulterior o soluţie pentru repatrierea lor:

„Sunt diverse situaţii. Noi am avut turişti pe care i-am avut pe cursă regulată, 60-70 de locuri, în Creta. Îi cazăm astăzi şi găsim diverse alte alternative, pentru că nu ai timp de reacţie imediată. Nu avem nici timp să găsim un avion pe undeva. Toată lumea se preocupă, cei 6-7-8 tur-operatori mari, care au grupuri, mai puţin pe grupurile de vară, pentru că acolo sunt cu precădere chartere. Mai avem Tenerife, cu întoarcere pe 8 septembrie, şi trebuie să găsim soluţii. Mai trebuie să luăm în calcul şi tarifele, pentru că s-au mărit pe toate destinaţiile”, a explicat oficialul ANAT.

Potrivit acestuia, este greu de crezut că Blue Air va reuşi să se redreseze din punct de vedere financiar.

„Pentru mine este evident că şansele ca Blue Air să se ridice sunt de 90% nu. Pentru că la ei este o problemă sistemică, nu este o urmare a faptului că Ministerul Mediului le-a blocat banii acum pe certificatele verzi. La ei problemele financiare sunt vechi, nu sunt de azi, de ieri, şi se pare că au ajuns la fundul sacului. Paradoxul este că toate cursele sunt pline, dar compania se apropie de faliment. Pe de altă parte, din punctul meu de vedere, statul român nu s-a preocupat absolut în niciun fel ca situaţia lor să fie una stabilă. Ei au 70% garanţii, dar ce faci cu garanţiile, pentru că nu te ajută la nimic. Au mai fost diverse situaţii, au apărut şi potenţiali cumpărători, dar statul român nu s-a mişcat deloc. Ba, din contră, prin Mediu i-a blocat, prin ANPC le-a dat două milioane (de lei – n. r.) amendă. Toţi membrii ANAT fac tot ce se poate să nu rămână nimeni pe nicăieri. Numai că asta este o problemă de fond. Ce facem mai departe dacă se mai întâmplă? Guvernul ar trebui să se gândească. Ce facem dacă se întâmplă un faliment de companie aeriană? Sau iar facem o şedinţă de Guvern să îi aducem pe banii statului? Ar trebui să găsim o formulă legală”, a completat Alin Burcea.

Acesta a criticat, totodată, faptul că statul, prin intermediul Ministerului Turismului, nu a reglementat încă situaţia companiilor de turism, care ar trebui să fie asigurate printr-un fond de garantare în caz de insolvenţă sau faliment.

„Noi am avut noroc la agenţii, pentru că am luat acel ajutor HoReCa şi nu am avut falimente. A fost doar unul, acum trei săptămâni. Şi am solicitat domnului Cadariu, pe care nu l-am văzut în nouă luni de mandat prin niciun act normativ pentru turism, să trecem pe fond de garantare. Adică fondul de garantare asigură recuperarea tuturor banilor de către turişti în cazul insolvenţei sau falimentului agenţiei, al unei companii de turism. Iar în cazul Soley, un tur-operator mic, singurul caz pe care îl ştiu eu de faliment din ultimii ani, i s-au acceptat de către minister două scrisori de la IFN-uri, deşi ministerul spunea că nu sunt acceptate. Acum, cei de la IFN spun că nu vor să plătească banii, cei 200.000 de euro, şi paguba este de 450.000. Deci, chiar dacă s-ar plăti cei 200.000 de euro garanţie, 450.000 de euro nu se acoperă şi este responsabilitatea ministerului şi a domnului Cadariu personal. Pentru că noi, ca asociaţie patronală, i-am spus pe toate canalele. Nu putem să râdem la televizor şi să raportăm cât a făcut domnia sa şi când vine vorba de teme grave nu facem nimic, pentru ca mai apoi să spună că nu e vina sa. Nu se poate, va trebui să răspundă în situaţia asta! Domnul Cadariu, în loc să trimită mesaje stupide către turişti, ca să se adreseze agenţiilor de turism la care s-au înscris, pentru rezolvarea situaţiei cu Blue Air, ar trebui să facă ceea ce îl roagă ANAT de şase luni: să rezolve problema garanţiilor. Noi ştim mai bine cum să ne protejăm turiştii decât un ministru aflat efemer pe un post”, a susţinut reprezentantul ANAT.

Ministrul Barna CERE reluarea zborurilor Blue Air

Blocarea conturilor operatorului aerian român Blue Air nu justifică în niciun fel suspendarea imediată a zborurilor – afirmă ministrul Mediului Tánczos Barna, care solicită companiei să-şi onoreze numaidecât obligaţiile faţă de pasageri şi faţă de bugetul de stat: ”Conturile au fost blocate de către Administrația pentru Fondul de Mediu datorită faptului că, compania Blue Air are o datorie de peste 28 milioane de lei. Este în procedură de executare silită de foarte mult timp, motiv pentru care s-a procedat, conform legii, la recuperarea acestei creanțe. Blocarea conturilor de către AFM nu justifică niciun fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor de către această companie. Cer Blue Air să reia zborurile imediat, să-și onoreze obligațiile față de călători, să-și onoreze obligațiile față de bugetul de stat, să se adreseze imediat AFM pentru a solicita o reeșalonare a acestei datorii și de a rezolva pe care legală acest diferend”.
Reacţia ministrului a venit imediat după o discuţie avută cu premierul Nicolae Ciucă. 3000 de oameni sunt afectaţi, în condiţiile în care Blue Air şi-a suspendat toate cursele interne şi externe până luni, 12 septembrie. Decizia a venit – susţine compania – după ce Ministerul Mediului i-a blocat toate conturile.

Datorii mari la Compania Națională Aeroporturi București

Blue Air are datorii semnificative şi faţă de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB), dar ne-am luat anumite garanţii că vom recupera aceste sume, a afirmat, marţi, purtătorul de cuvânt al CNAB, Valentin Iordache.

„Blue Air are datorii la aeroport, dar acesta nu a fost un motiv pentru anularea acestor curse. Au fost acumulate în ultimii ani şi sunt semnificative. Noi ne-am luat anumite garanţii, astfel încât să fim siguri că ne vom recupera aceste datorii”, a spus Iordache, potrivit Agerpres.

De asemenea, el a admis că Blue Air va trebui să plătească tariful de parcare pentru aeronavele care nu s-au mai ridicat de la sol, indiferent de motiv.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol