20 aprilie 2021, 13:44

Campionii Alex Ciocan și Daniel Sărdan, despre ciclismul de amator în pandemie

Alex Ciocan, unul dintre cei mai titrați cicliști români ai mileniului trei, și Daniel Sărdan, organizatorul evenimentului ”Prima evadare”, doi campioni, organizatori de concursuri, invitați de Lucian Mîndruță la ”Ediția de dimineață”, de la Digi24. Îndemnați să vorbească despre ciclism, să îi facă propagandă, să ne spună cât de importantă este forma fizică și psihică pentru organism, despre ce competiții mai rămân valabile în vremuri de restriște, de pandemie de COVID-19.

Disciplină și condiție fizică

Ciclism de șosea sau de pădure? Ce ai alege? Unde este mai multă adrenalină, unde este mai multă plăcere? Sport de amator, dar cu o foarte bună condiție fizică, menținută în timp, generator de satisfacție și…disciplină.

Apropo de disciplină și de condiție fizică. Alex Ciocan s-a născut, practic, cu sportul în sânge, întrucât părinții săi au fost sportivi de performanță: tatăl a făcut parte în anii ’60 din cea mai bună echipă de ciclism din istoria României, iar mama lui a ajuns până pe podiumul Cupei Campionilor Europeni la baschet. Astfel, el a cochetat de mic cu sportul, încercând mai multe discipline, inclusiv scrima, înainte de a se întoarce la bicicletă. Tatăl său i-a fost cel mai important antrenor, chiar dacă el a avut de-a face cu mai multe cluburi.

Din momentul în care a devenit evident că nu poate urma alt drum decât cel al ciclismului de performanță, Alex Ciocan a adunat zeci de medalii la Campionatele Naționale și Balcanice, numărul lor fiind atât de mare încât până și el le-a pierdut contorizarea.

Evenimentele și pandemia

Fără doar și poate unul dintre cei mai titrați cicliști români ai secolului XXI și-a propus, chiar și în an pandemic, să organizeze circa șapte evenimente sportive, pe care le-a și anunțat, unul pe care speră să-l poată vedea pus în practică fiind ”Cupa Thassos”.

Anul ăsta…până acum câteva zile speram să mergem, acum văd că situația s-a înrăutățit. Dar sperăm că va mai exista Cupa Thassos și că vom mânca împreună o caracatiță la grătar. Nu prea știu ce evenimente fac ceilalți, eu știu că mi-am propus să fac undeva la șapte evenimente, pe care le-am și anunțat”, i-a mărturisit lui Lucian Mîndruță la emisiunea ”Ediția de dimineață” de la Digi24, realizată în parteneriat cu site-ul editiadedimineata.ro.

Primul ar trebui să fie  la jumătatea lunii mai, dar nu cred că ne-o va lua nimeni în nume de rău dacă îl vom amâna cu o săptămână, două, trei, poate chiar îl vom pune cum l-am pus anul trecut, în toamnă. Este vorba despre evenimentul care adună cei mai mulți cicliști de șosea din țară. Evenimentul de la Seciu, Drumul vinului”, explică Alex Ciocan.

Daniel Sărdan spune că pentru organizarea evenimentului ”Prima evadare”  are nevoie de câteva luni bune, 5-6 luni, acum deja au rămas două luni, ceea ce este puțin. ”Ne gândim la o eventuală amânare spre mijlocul verii sau spre toamnă. În loc de Prima evadare, să fie Ultima evadare”. Alte evenimente mai mici le menținem la datele lor clasice și cumva ne bucurăm de ”datul cu bicicleta” individual.

Mersul cu bicicleta, din fericire, nu a fost interzis niciodată, nici chiar în lockdown, cu restricționările de rigoare. ”Transportul individual, fie că este bicicletă, trotinetă sau alte modalități similare sunt mult mai sigure decât transportul în comun. Acestea trebuie susținute atât prin prevederi legale, adaptări ale infrastructurii, cât și prin comunicare, educarea oamenilor pentru conștientizarea acestor opțiuni.

Cel mai important e să păstreze distanța sociala și pe bicicletă. Să nu mearga foarte aproape în spatele celuilalt. Nu e cazul Bucurestiului, momentan, fiind un oraș încă nefolosit la maximum de bicicliști, deși e terenul ideal”, spunea Daniel Sărdan pentru green-report.ro.

Salvarea ciclismului de șosea

Alex a ales să practice și să facă performanță într-unul dintre cele mai istovitoare sporturi, în care corpul și mentalul trebuie să ducă împreună la bun sfârșit fiecare cursă. Pasiunea lui pentru ciclism este atât de mare încât l-a practicat în toate formele sale: pe șosea, pe velodrom, mountain-bike și ciclocros, însă cel mai bine s-a simțit mereu când a pedalat în echipă. Și asta pentru că însuși Alex Ciocan afirmă că ciclismul nu este un sport individual, așa cum pare la prima vedere, comenta, la un moment dat, site-ul elitaromaniei.ro.

În 2013, Alex Ciocan și-a propus să o lase mai moale cu sportul de „așa-zisă performanță” și să devină „om serios, cu familie și job”. Și-a spus că trebuie și poate să salveze cumva ciclismul de șosea.

Așa a luat naștere proiectul Road Grand Tour.  Road Grand Tour reprezintă o serie de evenimente de ciclism de șosea în România, destinate atât profesioniștilor, cât și amatorilor, care încearcă să redea tradiția curselor locale în România.

Habar nu avea în ce se băga, după cum el însuși recunoaște. La început, acest proiect a fost susținut cu bani de acasă, dar acum a ajuns să se autosusțină.

A pornit de la trei competiții pe an și a ajuns la un moment dat la 14. În 2020, un an cu totul special din cauza situației ambigue determinate de pandemia de coronavirus, Road Grand Tour a avut 3 evenimente pe șosea și alte 3 online.

Unde te antrenezi, când nu prea ai cum?

Unde să ne antrenăm dacă ne-am cumpărat exasperați de statul în casă în 2020 o bicicletă? Vorbim despre București și orașele mari. Alex și Daniel știu răspunsul, vin cu soluții.

Bucureștiul este foarte greu de traversat. Ideal este să bagi bicicleta în mașină, să te duci în afara Bucureștiului și de acolo să-ți începi tura. Dacă ești începător și nu vrei să riști, există între IKEA și Ambasada Americii un traseu de vreo 3  km pe care te poți învârti până când capeți experiență. Acel teritoriu este al cicliștilor, al alergătorilor, triatloniștilor, fazanilor și bibilicilor. În orașele mari din țară și chiar mai mici, treaba este puțin mai simplă. Poți pleca de acasă pe bicicletă, evident este ideal să ocolești, să eviți drumurile naționale, pentru că în afara drumurilor din sud, majoritatea drumurilor naționale sunt mult mai înguste, și nu îți convine să treacă niște TIR-uri imense razant pe lângă tine. Poate că nu te ating, dar acel val de aer s-ar putea să te dezechilibreze. Să cauți drumuri județene, drumuri de sate și atunci ciclismul îți va părea foarte frumos”, explică Alex.

Cât te costă ”nebunia”

La ciclismul de amator care e bariera de intrare: ce fel de bicicletă să îți cauți dacă vrei să faci un pic de performanță pe șosea sau în off-road, a vrut să știe Lucian Mîndruță, el însuși pasionat de ciclism de amator și organizator de evenimente.

O bicicletă decentă, nouă, luată din magazin cu acte în regulă, pe șosea o poți avea la 1000 de euro sau 60OO-5000 de lei cel mult. Cu ea îți poți face ucenicia”, crede Alex Ciocan.

Ce poate să-i ofere offroad-ul din jurul unui oraș unui om?

Conectare cu natura – sunt și studii de la japonezi despre băile de pădure, îmbunătățirea stării fizice și psihice”, spune, sigur pe el, Daniel Sărdan.

La șosea este poezie? ”Dacă vrei să bârfești, ieși pe șosea. Pentru că acolo faci un grup de 8-10, mașinile te percep ca pe un mare camion și te vor ocoli. Dacă ești singur nu te vor ocoli, dar dacă ești în ”pluton”, da. Și toate poveștile din lume, toate prostioarele se vor dezbate. Cum era la țară pe vremuri, când ieșeau bătrânicile la poartă și acolo se știa tot ce se întâmplă în sat. Așa e și cu experiența de cicliști”, afirmă, mai în glumă, mai în serios, Alex Ciocan.

Ce distanțe străbat grupurile organizate de cei doi? Și câte 100 de kilometri! Pe șosea, cu viteză constantă de 40 de kilometri pe oră, pe teren accidentat cu viteză mai mică, dar tot se pot atinge 100 de kilometri, au povestit cei doi pentru ”Ediția de dimineață”.

Vârsta celor care se avântă în astfel de aventuri? Peste 40 de ani – mulți. Sportul le conferă condiția fizică bună. Dacă ne uităm la țările occidentale, vedem că acest lucru este o normalitate.

Dar nu mai bine îi ascultăm noi pe cei doi invitați ai lui Lucian Mîndruță? Dialogul este atât de legat și de firesc, cei doi se completează perfect, mai că ar face orice ”moluscă de canapea”, cu paharul de Cola și punga de chips-uri în brațe, în fața televizorului, să urce în șa și să pornească la pedalat. Emisiunea ”Ediția de dimineață”, difuzată duminica de la 10:30 la Digi24, care de această dată i-a avut ca invitați pe Alex Ciocan și pe Daniel Sărdan, poate fi urmărită aici:


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

  1. Vali M

    10 martie

    Din pacate inca sunt soferi care te intreaba ce cauti cu bicicleta pe sosea, ca drumul tau e pe trotuar, ca de ce trebuie sa-ti acorde prioritate daca vii pe un drum prioritar pentru ca el merge mai repede si alte asemenea..

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.