19 martie 2024, 7:14

Comandant român de cursă lungă, erou în Golful Mexicului. Salvare dramatică, în apele învolburate

La 13 septembrie, nava transportoare de containere ”COSCO Malaysia”, Seaspan 8500 TEU, aflată sub comanda căpitanului de cursă lungă Bogdan Rusu, a efectuat o operațiune dramatică de salvare din apele mării. Patru cetățeni americani au fost salvați în această operațiune.

Un iaht avariat, în pericol

Este vorba despre patru marinari americani aflați pe un iaht avariat în Golful Mexic, care au rămas în mijlocul apelor în plină furtună tropicală. Regiunea era afectată de furtuna Sally, potrivit vesselfinder.com.

Situația era cu atât mai disperată, cu cât toate cele patru persoane aflate pe iaht erau în stare de epuizare extremă și deshidratare, iar evacuarea lor urgentă se impunea, mai ales că una dintre persoane era în stare gravă.

Patru marinari, deshidratați și în stare de epuizare extremă

Cei patru marinari ai velierului „Yes Dear” erau în mare pericol după ce nava lor a luat apă, iar US Coast Guard (Garda de Coastă din SUA) a abandonat operațiunile de salvare cu un elicopter HH – 60 Jayhawk din cauza vremii nefavorabile, potrivit comunicatului Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV).

Nici iahtul nu se afla într-o situație mai fericită, din contră: nu mai avea combustibil, nu îi mai funcționa nici generatorul pe motorină, iar nivelul apei pătrunse înăuntru amenința bateriile. Era în pericol de a pierde complet propulsia, potrivit vesselfinder.com.

Acțiunea de salvare

Nava „COSCO Malaysia”, înregistrată în Hong Kong, sub conducerea comandantului Bogdan Rusu, a lansat acțiunea de salvare a celor patru marinari, debarcându-i apoi în siguranță în portul Tampa Bay, din Florida, Statele Unite, care era destinația sa finală.

Evenimentul a avut loc la aproximativ 68 de mile vest de Clearwater, în jurul orei 11 dimineața (local GMT), în timpul furtunii tropicale Sally.

Echipajul navei COSCO Malaysia și comandantul român (în fundal)

Echipajul navei COSCO Malaysia și comandantul român (în fundal)

Salvezi o viață pe mare – o provocare

US Coast Guard a mulțumit comandantului navei pentru curajul și efortul echipajului, prin președintele Grupului de Căutare și Salvare, Benjamin Strong, afirmând că “salvarea unei vieți pe mare este o provocare, salvarea a patru vieți într-o furtună tropicală este un lucru extraordinar”.

Românul Bogdan Rusu ar putea fi propus pentru premiul „Bravery at Sea”, conferit de Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale, pentru acte de bravură pe mare.

Propunerile pentru acest premiu se fac anual către Secretariatul General al Organizației Maritime Internaționale ( IMO) până în luna aprilie a anului următor, potrivit ct100.ro.

Bogdan Rusu este membru al Asociației Comandanților de Navă din România, potrivit declarației comandantului Marius Țuțuianu, președinte al acesteia.

Bogdan Rusu: ”Cu mare greutate am reușit să reparăm nava, să o salvăm”

Comandantul Bogdan Rusu, 38 de ani, a spus că a primit apelul SOS în jurul orei 8.00 și că a pornit spre zona indicată de semnal.

„Am ajuns în timp util pentru a salva aceste persoane. Furtuna devenea din ce în ce mai rea. Uraganul Sally este o furtună de clasa 2. Vântul sufla cu peste 40 de noduri și erau valuri de 4 metri. Vizibilitatea de la 2 mile a scăzut la aproape 1 milă. Cu foarte mare greutate am reușit să reperăm nava, să procedăm la salvarea ei”, a povestit Bogdan Rusu la Digi24.

„(Velierul – n.r.) Avea șanse foarte mici, mai ales având în vedere că ambarcațiunea lua apă. Echipajul de două zile era nemâncat, foarte deshidratat… O persoană de la bordul navei avea 70 de ani și era supraponderală”, a descris comandantul starea oamenilor pe care i-a salvat.

Nu i se pare că a făcut ceva special, ”Este o datorie a marinarului”

El a primit felicitări de la toți colegii, angajator, autorități, dar nu consideră că a făcut un lucru ieșit din comun.

„Nu consider că am făcut ceva extraordinar, am făcut ceva ce orice om ar trebui să facă. Este o datorie a marinarului să-și salveze semenii în pericol”.

Bogdan Rusu nu dă vina pe echipajul salvat că a fost în pericol, pentru că schimbările climatice fac ca vremea să fie foarte imprevizibilă.

Uragan de clasa 2

„Vremea prinde acum pe toata lumea pe nepregătite. Uraganul Sally s-a dezvoltat într-o depresiune tropicală și a ajuns un uragan de clasa 2 într-un timp extraordinar de scurt. Și pe noi ne-a prins pe nepregătite”, a explicat comandantul.

Bogdan Rusu a mai spus că ar face oricând la fel și a mărturisit că are mai multe emoții la televizor decât în timpul uraganului.

„Mă bucur foarte mult că am putut face acest lucru cu ajutorul echipajului meu. E un lucru pe care trebuie să-l facem și nu am avut emoții, am mai multe acum”, a mai spus comandantul Bogdan Rusu.

A respectat codul de onoare al marinarilor

„Vieţile a patru navigatori, ce alcătuiau echipajul velierului Yes Dear, erau în mare pericol după ce nava lor a luat apă, iar US Coast Guard abandonase operaţiunea de salvare, desfăşurată cu un elicopter HH-60 Jayhawk, din cauza vremii nefavorabile. În acest context, nava portcontainer COSCO Malaysia, înregistrată în Hong Kong, de 102.834 TDW, lungime de 334 m şi lăţime 42,8 m şi pescaj, având la bord 8.500 TEU, avându-l la cârmă pe tânărul comandant Bogdan Rusu, respectând codul de onoare al marinarilor a lansat cu succes o acţiune de salvare a acelor confraţi în pericol de moarte, debarcându-i apoi în siguranţă în Portul Tampa Bay”, a relatat directorul CERONAV, Ovidiu Cupşa, citat de Agerpres.

Reacția soției

Descoperind în pagina de Facebook a emisiunii ”Serviciul de noapte cu Maria Țoghină”, de la Radio România Actualități, o postare cu articolul despre fapta de eroism a soțului ei, Irina Rusu a ținut să adauge un comentariu.

”Mă bucură enorm să văd apreciere pentru astfel de fapte ale marinarilor. Nu doar pentru că este soțul meu, ci pentru că știu sacrificiile pe care viața pe mare le impune. Fiecare dintre cei de acolo merită cuvinte de laudă și aprecierea noastră, a tuturor! Și mai ales mi-aș dori ca toți care au putere de decizie să nu uite că marinarii sunt key-workers și ar trebui tratați ca atare. Fără ei, imaginați-vă transportul maritim….Să le respectăm măcar drepturile și să îi aducem acasă alături de familii la timp, să nu îi uităm pe termen nedeterminat la nave…”.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol