5 iulie 2022, 9:40

Device-urile devin prea “smart”, sau tu prea prost? Cum îți influențează viața telefonul?

„Nu-mi mai amintesc nimic”, este o plângere frecventă în zilele noastre. Dar este din cauza faptului că ne bazăm atât de mult pe smartphone-urile noastre? Oare alertele și distragerile nesfârșite ne împiedică să ne formăm noi amintiri? Cum îți influențează viața telefonul? Calculatorul? Tableta?

Săptămâna trecută, am ratat o întâlnire în viața reală pentru că nu am setat un memento pe smartphone-ul meu, “abandonând” o persoană pe care nu o mai întâlnisem niciodată, singură, într-o cafenea. Dar, în aceeași zi, mi-am amintit numele actorului care a jucat rolul mătușii lui Will Smith în The Fresh Prince of Bel-Air în 1991 (Janet Hubert).

Când memoria îți joacă feste

Memoria este ciudată, imprevizibilă și, din punct de vedere neuroștiințific, nu este încă pe deplin înțeleasă. Atunci când se întâmplă pierderi de memorie ca a mea (ceea ce se întâmplă des), este ușor și logic să dăm vina pe tehnologia pe care am adoptat-o atât de recent. Faptul că avem mai multă memorie în “buzunare” înseamnă că avem mai puțină în cap? Oare îmi pierd capacitatea de a-mi aminti lucruri – de la întâlniri până la ceea ce urma să fac în continuare – pentru că mă aștept ca telefonul meu să o facă în locul meu? Înainte de smartphone-uri, capul nostru ar fi conținut un cache de numere de telefon, iar memoria noastră ar fi conținut o hartă cognitivă, construită în timp, care ne-ar fi permis să navigăm – pentru utilizatorii de smartphone-uri, acest lucru nu mai este de actualitate.

De la Pacepa, la Facebook

Și tot mai des revin la exemplul dat de generalul Ion Mihai Pacepa, acum zeci de ani, în Orizonturi Roșii, cum povestea el că părinții, pentru a-și îmbunătății memoria, îi cereau, la o anumită vârstă să memorize ZILNIC o pagină dintr-o carte de numere de telefon. Asta pentru cine mai știe, bunăoară, ce este aceea o carte de telefoane.

Apropo, câte zile de naștere mai știți pe dinafară, fără a vi le aminti Facebook-ul?

Cum îți influențează viața telefonul? Rețea complexă de interacțiuni

Creierul nostru și smartphone-urile noastre formează o rețea complexă de interacțiuni: smartphonificarea vieții a crescut încă de la mijlocul anilor 2000, dar a fost accelerată de pandemie, la fel ca și utilizarea internetului în general.

Perioadele prelungite de stres, de izolare și de epuizare – teme comune din martie 2020 – sunt bine cunoscute pentru impactul lor asupra memoriei.

Dintre cei intervievați de Catherine Loveday, cercetător în domeniul memoriei, în 2021, 80% au considerat că memoria lor era mai proastă decât înainte de pandemie. Suntem – încă – zdruncinați, nu doar de Covid-19, ci și de ciclul mizerabil de știri naționale și globale. Mulți dintre noi se auto-sufocă cu distracții precum social media. Între timp, derularea nesfârșită a unui ecran poate, uneori, să-ți creeze propria suferință, iar notificările telefonice și autoîntreruperea pentru a le verifica, de asemenea, par să afecteze ce, cum și dacă ne amintim.

Externalizarea memoriei

Deci, ce se întâmplă atunci când externalizăm o parte din memoria noastră către un dispozitiv extern? Ne permite acest lucru să profităm din ce în ce mai mult de viață, pentru că nu mai depindem atât de mult de creierul nostru falibil pentru a ne reaminti lucrurile? Suntem atât de dependenți de smartphone-uri încât acestea ne vor schimba în cele din urmă modul de funcționare a memoriei noastre (ceea ce se numește uneori amnezie digitală)? Sau pur și simplu ratăm ocazional anumite lucruri atunci când nu ne amintim?

Neurologii au opiniile împărțite asupra acestor problem. Chris Bird este profesor de neuroștiință cognitivă în cadrul Școlii de Psihologie de la Universitatea din Sussex și conduce cercetările Grupului de memorie episodică. „Întotdeauna am descărcat lucruri în dispozitive externe, cum ar fi scrierea de notițe, iar acest lucru ne-a permis să avem vieți mai complexe”, spune el. „Nu am nicio problemă cu utilizarea dispozitivelor externe pentru a ne spori procesele de gândire sau de memorie. O facem mai mult, dar asta ne eliberează timp pentru a ne concentra, a ne concentra și a ne aminti alte lucruri.”

El crede că genul de lucruri reținute de telefoanele noastre (la cererea noastră) sunt, pentru majoritatea creierelor umane, dificil de reținut. „Îmi fotografiez tichetul de parcare pentru a ști când se termină, pentru că este un lucru arbitrar de ținut minte. Creierele noastre nu sunt evoluate pentru a ține minte lucruri foarte specifice, unice. Înainte de a avea camera telefonului, de exemplu, trebuia să faci un efort destul de mare pentru a-ți aminti ora la care trebuie să te întorci la mașină.”

„Odată ce nu vă mai folosiți memoria, aceasta se va înrăutăți”

Profesorul Oliver Hardt, care studiază neurobiologia memoriei și a uitării la Universitatea McGill din Montreal, este mult mai precaut. „Odată ce nu vă mai folosiți memoria, aceasta se va înrăutăți, ceea ce vă face să vă folosiți și mai mult dispozitivele”, spune el. „Le folosim pentru orice. Dacă intri pe un site web pentru o rețetă, apeși un buton și acesta îți trimite lista de ingrediente pe smartphone. Este foarte comod, dar comoditatea are un preț. Este bine să faci anumite lucruri în minte.”

Cum îți influențează viața telefonul? Chiar așa – despre GPS ce aveți de spus?

Hardt nu este prea încântat de încrederea noastră în GPS. „Putem prezice că utilizarea prelungită a GPS-ului va reduce probabil densitatea materiei cenușii din hipocampus. Reducerea densității materiei cenușii în această zonă a creierului se asociază cu o varietate de simptome, cum ar fi riscul crescut de depresie și alte psihopatologii, dar și cu anumite forme de demență. Sistemele de navigație bazate pe GPS nu necesită să vă formați o hartă geografică complexă. În schimb, acestea vă spun doar orientări, cum ar fi „Faceți stânga la următorul semafor”.”

„Acestea sunt răspunsuri comportamentale foarte simple (aici: virați la stânga) la un anumit stimul (aici: semafor). Aceste tipuri de comportamente spațiale nu angajează foarte mult hipocampusul, spre deosebire de acele strategii spațiale care necesită cunoașterea unei hărți geografice, în care puteți localiza orice punct, venind din orice direcție și care necesită calcule complexe [din punct de vedere cognitiv].”

„Atunci când se explorează capacitățile spațiale ale persoanelor care folosesc GPS de foarte mult timp, acestea prezintă deficiențe în ceea ce privește abilitățile de memorie spațială care necesită hipocampul. Citirea hărților este dificilă și de aceea le oferim atât de ușor dispozitivelor. Dar lucrurile dificile sunt bune pentru tine, pentru că angajează procese cognitive și structuri cerebrale care au alte efecte asupra funcționării tale cognitive generale.”

Bref. Citirea hărților este dificilă și de aceea o dăm atât de ușor pe dispozitive. Dar lucrurile dificile sunt bune pentru tine

Creșterea ENORMĂ a demenței

Hardt nu are încă date, dar crede că „costul acestui lucru ar putea fi o creștere enormă a demenței. Cu cât folosești mai puțin mintea ta, cu cât folosești mai puțin sistemele care sunt responsabile de lucruri complicate, cum ar fi amintirile episodice sau flexibilitatea cognitivă, cu atât este mai probabil să dezvolți demență.

Există studii care arată că, de exemplu, este foarte greu să te îmbolnăvești de demență atunci când ești profesor universitar, iar motivul nu este că acești oameni sunt mai deștepți – ci faptul că, până la o vârstă înaintată, ei sunt angajați în mod obișnuit în sarcini care sunt foarte solicitante din punct de vedere mental.” (Alți oameni de știință nu sunt de acord – Daniel Schacter, un psiholog de la Harvard care a scris cartea de referință Seven Sins Of Memory: How The Mind Forgets and Remembers (Cum uită și își amintește mintea), crede că efectele unor lucruri precum GPS sunt „specifice sarcinii”, doar).

Smartphone

În timp ce smartphone-urile pot deschide, în mod evident, noi perspective întregi de cunoaștere, ele ne pot, de asemenea, îndepărta de momentul prezent, ca și cum ar fi o zi frumoasă, neexperimentată pentru că stai cu capul plecat.

Atunci când nu suntem prezenți la o experiență, avem mai puține șanse să ne-o reamintim corect, iar mai puține experiențe reamintite ar putea chiar să ne limiteze capacitatea de a avea idei noi și de a fi creativi.

După cum a spus recent renumitul neuroștiințific și cercetător în domeniul memoriei Wendy Suzuki în cadrul podcastului de neuroștiințe Huberman Lab: „Dacă nu ne putem aminti ce am făcut, informațiile pe care le-am învățat și evenimentele din viața noastră, acest lucru ne schimbă… [Partea creierului care își amintește] definește cu adevărat istoriile noastre personale. Definește cine suntem”.

Multitasking-ul și atenția

Catherine Price, scriitoare științifică și autoare a cărții How to Break Up With Your Phone, este de acord. „Ceea la ce acordăm atenție pe moment se adaugă la viața noastră”, spune ea. „Creierul nostru nu poate fi multitasking. Noi credem că putem. Dar orice moment în care multitasking-ul pare să aibă succes, este pentru că una dintre aceste sarcini nu era solicitantă din punct de vedere cognitiv, cum ar fi că poți împături rufele și asculta radioul. Dacă ești atent la telefon, nu ești atent la nimic altceva. Aceasta ar putea părea o observație de aruncat, dar este de fapt profundă. Pentru că vă veți aminti doar lucrurile la care acordați atenție. Dacă nu ești atent, literalmente nu vei avea o amintire pe care să ți-o amintești.”

Bref. Dacă nu ești atent, nu vei avea literalmente o amintire de care să-ți amintești.

Neurologul de la Cambridge Barbara Sahakian are și ea dovezi în acest sens. „Într-un experiment din 2010, trei grupuri diferite au trebuit să îndeplinească o sarcină de citire”, spune ea. „Un grup a primit mesaje instant înainte de a începe, unul a primit mesaje instant în timpul sarcinii, iar altul nu a primit niciun mesaj instant, iar apoi a fost un test de înțelegere. Ceea ce au descoperit a fost că persoanele care au primit mesaje instantanee nu își puteau aminti ce tocmai citiseră.”

Ați auzit de „atenție parțială continuă”?

Price este mult mai îngrijorat de ceea ce face memoria noastră dacă suntem permanent distrași de telefoane – numită „atenție parțială continuă” de către expertul în tehnologie Linda Stone – decât de utilizarea funcțiilor mai simple ale acestora. „Eu nu mă las distrasă de agenda mea”, spune ea. Și ea nu crede că smartphone-urile ne eliberează pentru a face mai mult. „Să fim sinceri cu noi înșine: câți dintre noi folosesc timpul pe care ni-l oferă aplicația bancară pentru a scrie poezii? Pur și simplu consumăm pasiv prostii pe Instagram”.

Price este din Philadelphia. „Ce s-ar fi întâmplat dacă Benjamin Franklin ar fi avut Twitter? Ar fi fost tot timpul pe Twitter? Și-ar fi făcut el invențiile și descoperirile?

Distragerea atenției. Amintirile pe termen scurt nu mai devin amnitiri pe termen lung

„Am devenit foarte interesată dacă distragerile constante cauzate de dispozitivele noastre ar putea avea un impact asupra capacității noastre de a acumula amintiri, dar și de a le transfera în memoria pe termen lung într-un mod care ar putea împiedica capacitatea noastră de a avea gânduri profunde și interesante”, spune ea.

„Unul dintre lucrurile care împiedică capacitatea creierului nostru de a transfera amintirile din memoria pe termen scurt în cea pe termen lung este distragerea atenției. Dacă ești distras în mijlocul ei” – de o notificare sau de dorința copleșitoare de a ridica telefonul – „nu vor avea loc de fapt schimbările fizice necesare pentru a stoca acea memorie”.

Perspicacitatea

Este imposibil de știut cu siguranță, deoarece nimeni nu a măsurat nivelul nostru de creativitate intelectuală înainte ca smartphone-urile să ia avânt, dar Price crede că utilizarea excesivă a smartphone-urilor ar putea dăuna capacității noastre de a fi perspicace. „O perspicacitate înseamnă să fii capabil să conectezi două lucruri disparate în mintea ta. Dar, pentru a avea o intuiție și a fi creativ, trebuie să ai o mulțime de materie primă în creier, așa cum nu ai putea găti o rețetă dacă nu ai ingrediente: nu poți avea o intuiție dacă nu ai materialul în creier, care este de fapt memoria pe termen lung.” (Teoria ei a fost susținută de Eric Kandel, în vârstă de 92 de ani, laureat al premiului Nobel pentru neuroștiință și biochimist, care a studiat modul în care distragerea atenției afectează memoria – Price s-a întâlnit cu el într-un tren și l-a interogat în legătură cu ideea ei. „Am un selfie cu mine cu un zâmbet uriaș și cu Eric arătând un pic confuz”).

Profesorul psiholog Larry Rosen, coautor (împreună cu neuroștiutorul Adam Gazzaley) al cărții The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World (Creierele antice într-o lume high-tech), este și el de acord: „Distracțiile constante îngreunează codificarea informațiilor în memorie”.

Bref . Nu poți avea o intuiție dacă nu ai materialul în creierul tău

Notificările sunt niște întreruperi, la urma urmei

Smartphone-urile sunt, desigur, făcute pentru a ne deturna atenția. „Aplicațiile care fac bani prin acapararea atenției noastre sunt concepute pentru a ne întrerupe”, spune Price. „Mă gândesc la notificări ca la niște întreruperi, pentru că asta fac”.

Pentru Oliver Hardt, telefoanele ne exploatează biologia. „Omul este un animal foarte vulnerabil și singurul motiv pentru care nu am dispărut este că avem un creier superior: pentru a evita prădătorii și pentru a găsi hrană, a trebuit să fim foarte buni la a fi atenți la mediul înconjurător. Atenția noastră se poate deplasa rapid de colo-colo și, atunci când o face, tot ceea ce era în atenție se oprește, motiv pentru care nu putem face mai multe lucruri în același timp.”

„Atunci când ne concentrăm asupra unui lucru, este un mecanism de supraviețuire: sunteți în savană sau în junglă și auziți o creangă crăpând, vă acordați întreaga atenție acelui lucru – ceea ce este util, provoacă o scurtă reacție de stres, o ușoară excitare și activează sistemul nervos simpatic. Îți optimizează capacitățile cognitive și pregătește corpul pentru a lupta sau a fugi.” Dar este mult mai puțin util acum.

“Fiecare notificare telefonică pe care o auzim este o creangă care pocnește în pădure.”

„Acum, 30.000 de ani mai târziu, suntem aici cu exact acel creier” și fiecare notificare telefonică pe care o auzim este o creangă care pocnește în pădure, „simulând ceea ce era important pentru ceea ce eram: un animal mic și speriat”.

Utilizarea smartphone-ului poate chiar să schimbe creierul, potrivit studiului ABCD, aflat în curs de desfășurare, care urmărește peste 10.000 de copii americani până la vârsta adultă. „A început prin examinarea copiilor de 10 ani atât cu măsurători pe hârtie și creion, cât și cu un RMN, iar unul dintre primele lor rezultate cele mai interesante a fost că există o relație între utilizarea tehnologiei și subțierea corticală”, spune Larry Rosen, care studiază social media, tehnologia și creierul.

„Copiii mici care folosesc mai multă tehnologie aveau un cortex mai subțire, ceea ce se presupune că se întâmplă la o vârstă mai înaintată”. Subțierea corticală este o parte normală a creșterii și apoi a îmbătrânirii, iar la vârste mult mai înaintate poate fi asociată cu boli degenerative precum Parkinson și Alzheimer, precum și cu migrene.

Cum să ne antrenăm fără smartphone

Avem nevoie de smartphone-urile noastre pentru a accesa birouri, a participa la evenimente, a plăti călătorii și pentru a funcționa ca bilete, legitimații și carduri de credit, precum și pentru e-mailuri, apeluri și mesaje. Este foarte greu să nu ai unul. Dacă suntem îngrijorați de ceea ce acestea – sau aplicațiile de pe ele – ar putea face cu memoria noastră, ce ar trebui să facem?

Rosen discută o serie de tactici în cartea sa. „Preferatele mele sunt pauzele tehnologice”, spune el, „în care începi prin a face orice pe dispozitivele tale timp de un minut și apoi setezi o alarmă pentru 15 minute de timp. Tăceți telefonul și puneți-l cu capul în jos, dar la vedere, ca un stimulent pentru a-i spune creierului dvs. că veți avea o altă pauză tehnologică de un minut după alarma de 15 minute. Continuați până când vă adaptați la 15 minute de timp de concentrare și apoi creșteți la 20. Dacă reușiți să ajungeți la 60 de minute de timp de concentrare cu scurte pauze tech înainte și după, este un succes.”

Concluzie

„Dacă dvs credeți că memoria și concentrarea  s-au înrăutățit și dați vina pe lucruri precum vârsta, slujba sau copiii, s-ar putea să fie adevărat, dar este, de asemenea, foarte probabil ca acest lucru să se datoreze modului în care interacționați cu dispozitivele dvs.”, spune Price, care a fondat Screen/Life Balance pentru a-i ajuta pe oameni să își gestioneze utilizarea telefonului.

În calitate de scriitoare științifică, ea este „foarte interesată de studiile controlate aleatoriu, dar în cazul telefoanelor, este de fapt mai mult o întrebare calitativă despre cum te afectează personal. Și este foarte ușor să faceți propriul experiment și să vedeți dacă face o diferență. Este grozav să ai dovezi științifice. Dar putem, de asemenea, să știm intuitiv: dacă exersați să țineți mai mult telefonul la distanță și observați că vă simțiți mai calm și că vă amintiți mai multe, atunci ați răspuns la propria întrebare.”

(Sursă The Guardian)

Foto Pixabay


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol