Faptul că România și inclusiv românii nu au învățat nici până astăzi să își respecte minoritățile este un lucru dureros, cu repercusiuni grave în rândul acestora. Stigmatizarea și stereotipizarea minorităților este un flagel care și-a extins ramurile în cele mai ascunse ramuri ale societății de astăzi. Am fost învățați și învățăm la rândul nostru că nu suntem una cu romii, cu ungurii sau cu celelate categorii minoritare, chiar dacă în din cauza acestui duel ideologic umainitatea a trecut printr-un Război Mondial.
Îi învățăm pe copii să se ferească de romi, îi amenințăm chiar că, făcând apel la numeroase stereotipuri, că minoritatea romă este dușmanul de clasă al românilor și că într-o zi, potrivit profeției autorealizatoare, o familie de romi cu o căruță chiar va fura un copil care nu își mănâncă legumele la cină.
Discrminarea și ura de rasă sunt delicte sancționate de lege. Cu toate acestea, nu suntem nici pe departe în a eradica aceste comportamente devinate ale oamneilor din societatea românească.
Citește și: Sociologul Gelu Duminică: „Antisemitismul în România este o realitate”
Cu siguranță una dintre cele mai cunoscute voci din acest domeniu, al egalității și anti-discriminării romilor este Magda (Margareta) Matache. O româncă de etnie romă care a ajuns să conducă departamentul programului de studii rome şi este instructor la departamentul pentru drepturile omului în cadrul Universităţii Harvard din SUA.
În urmă cu cinci ani a plecat din România, după ce a dus o luptă continuă împotriva rasismului la adresa romilor (și implicit ale efectelor sale discriminatorii), atât în spaţiul administrativ şi academic, cât şi în comunităţile de romi.
A activat în acest domeniu încă din anii ’90 și a fost apropiată de înființarea mișcării civice a romilor, contribuind la schimbarea de politici și comportamente, din funcția de director executv al Centrului Romilor pentru Intervențe Socială și Studii – Romani CRISS.
A lansat o mulțime de proiecte și inițiative legislative, dar a depus și o serie de plângeri remarcabile împotriva discursului discriminatoriu al lui Traian Băsescu, atunci președinte al României, al lui Victor Ponta, fost prim-ministru sau al lui Adrian Cioroianu, fost ministru de externe, citează VICE.
Motivul pentru care Magda a decis să lupte împotriva rasismului pentru că, spune ea, ”a crescut într-o societate profund rasistă“, de la mai marii intelectuali şi până la oamenii obişnuiţi, referindu-se la cea românească.
„Cea mai mare parte din experiențele mele, bune și rele, au avut loc în România. Romii sunt copiii nedoriți ai României, așa că și eu, ca și alți romi, am fost într-o fugă continuă de a fi acceptată, observată, nejudecată. Cumva am preluat astfel de tactici de apărare de la familia mea care a încercat să folosească tot felul de metode care să mă protejeze de rasismul românesc. Părinții mei au depus mult efort să nu dea vreun motiv celorlalți copii să mă strige „țiganca”.
„Când am mers la școală, mama m-a tuns foarte, foarte scurt să se asigure că nu iau păduchi de la ceilalți copii și învățătoarea să dea vina pe mine”, a menționat aceasta pentru VICE.
Discriminare din partea cui nu te aștepți
Magda a suferit mult din cauza discriminării, atât pe plan personal cât și profesional, atunci cânt a încercat să inițieze inițiative politice publice și alte proiecte privind integrarea romilor în societate. Mai mult decât atât, cel mai șocant lucru pentru Magda a fost însă să descopere că, aparent mediul academic, care ar trebui să promoveze toleranța și solidaritatea, este printre primele instituții cu o literatură impregnată de prejudecăți și care folosește un discurs discriminatoriu.
Aceasta a reușit să deconstruiască mai multe stereotipuri conform cărora romii nu au o deschidere față de școală fapt ce survine tradițiilor și culturii acestora. Magda a explicat faptul că acestă atitudine se datorează în primul rând istoriei îndelungate a romilor ca sclavi, obișnuiți cu un anume stil de viață auster și fără prea multe drepturi sau facilități. Romii au fost sclavi timp de sute de ani, ori consecinţele acestui fenomen se văd şi astăzi în disparităţile socio-economice dintre romi şi neromi, afirmă iniţiatoarea primului program de studii rome de la Universitatea Harvard.
„E important pentru copiii romi să știe că nu vin dintr-o cultură violentă și inferioară, la fel de important cum este ca românii să înțeleagă istoria păcătoasă a României împotriva romilor”, a menționat Magda (Margareta) Matache, pentru VICE.
Citește interviul în întregime aici.
Comentariile sunt oprite pentru acest articol