Povestea submarinului Titan nu are happy end. Și, pentru că asta nu este suficient, mai vin vești care să adauge tușe de tragism poveștii submersibilului care a ținut prima pagină a ziarelor din toată lumea, timp de câteva zile. Aflăm, astfel, că Marina SUA a detectat duminică un semnal acustic similar cu cel provocat de o implozie în zona în care submersibilul Titan se scufunda în Atlanticul de Nord, când a pierdut comunicarea cu nava de suport, potrivit unui înalt oficial al Marinei.
Marina americană a transmis imediat aceste informaţii comandanţilor de la faţa locului care coordonau acţiunile de căutare, a spus oficialul joi, adăugând că informaţiile au fost folosite pentru a restrânge zona de căutare, relatează CNN.
Tehnologie ultrasecretă
Potrivit mai multor publicații americane, Marina SUA operează o tehnologie ultrasecretă de detectare acustică, concepută pentru a identifica submarinele inamice. Sistemul respectiv “a auzit”, pentru prima dată duminică, ceea ce experții au bănuit că este implozia submersibilului Titan, la câteva ore după ce acesta și-a început călătoria.
Marina a început să verifice înregistrările sonarelor imediat ce submarinul a pierdut comunicația și, la scurt timp după aceea, duminică, sistemul american a detectat sunetul unei implozii. Informațiile au fost transmise Gărzii de Coastă, dar aceasta a continuat căutările și a folosit datele transmise de sistemul de ascultare al mării pentru a restrânge sfera de căutare și pentru a putea descoperi, joi, locul în care se aflau resturile navei. Aceste informații nu au fost anterior publicate pentru că Marina nu a putut spune cu certitudine că sunetul imploziei a venit de la submersibilul Titan.
Dar sunetul imploziei nu a fost considerat a fi ”definitiv”, a spus oficialul, iar eforturile multinaţionale de a găsi submersibilul au continuat ca o operaţiune de căutare şi salvare.
„Orice şansă de a salva o viaţă merită să continui misiunea”, a spus sursa citată. Wall Street Journal a fost primul care a raportat despre semnalul acustic preluată de Marină.
Sunetul imploziei a fost captat de o reţea de senzori ca parte a unui sistem de ascultare subacvatică al Marinei, a spus oficialul, care a refuzat să intre în mai multe detalii despre sistemul secret.
Reţeaua de senzori a permis Marinei să se concentreze asupra unei posibile locaţii a zgomotului, oferind echipelor de căutare o zonă mai bine determinată de căutare.
Marina a ajutat, de asemenea, la analiza şi altor date acustice care au fost auzite pe parcursul eforturilor de căutare. Acestea au fost probabil o formă de viaţă naturală sau sunete emise de alte nave şi de nave care au făcut parte din efortul de căutare, a spus oficialul.
Garda de Coastă a SUA a confirmat că submersibilul Titan a suferit o implozie. “Am găsit cinci bucăți de resturi din submersibil. Am putut identifica faptul că acestea aparțin Titan. Am găsit niște bucăți din afara carcasei, apoi o zonă mai mare de rămășițe. Ulterior am găsit o parte din extremitatea batiscafului, ceea ce ne-a indicat că a avut loc un eveniment catastrofal. A fost identificat și celălalt capăt al carcasei“, au declarat reprezentanții Gărzii de Coastă.
“A fost o operațiune extrem de complexă și un caz foarte dificil. Încă trebuie să punem la punct detaliile pentru a stabili ce s-a întâmplat și cum s-a produs accidentul. Aceste vehicule operate la distanță, roboții submersibili, vor continua misiunile de căutare“, a mai transmis Garda de Coastă.
Opinia regizorului James Cameron
El face parte din comunitatea mică și foarte unită a submersibilelor, sau din industria vehiculelor subacvatice cu echipaj (MUV). Când a auzit, așa cum au împărtășit mulți din industrie, că OceanGate Inc. realiza un submersibil de mare adâncime cu un corp de submarin din fibră de carbon și titan compozit, Cameron a spus că a fost sceptic.
„Am crezut că este o idee oribilă. Mi-aș fi dorit să fi vorbit, dar am presupus că cineva era mai deștept decât mine, știți, pentru că nu am experimentat niciodată cu acea tehnologie, dar suna rău la prima vedere”, a declarat Cameron pentru Reuters.
Cauza imploziei Titanului nu a fost determinată, dar Cameron presupune că criticii au avut dreptate atunci când au avertizat că o carcasă din fibră de carbon și titan va permite delaminarea și pătrunderea microscopică a apei, ceea ce va duce la o defecțiune progresivă în timp.
Avertizare în 2018
Alți experți din industrie și un angajat care a făcut o sesizare au tras un semnal de alarmă în 2018, criticând OceanGate pentru că a ales să nu solicite certificarea și să opereze ca navă experimentală. OceanGate nu a răspuns la întrebările privind decizia sa de a renunța la certificarea de către terțe părți din industrie, precum Biroul American de Navigație sau compania europeană DNV.
Paza de Coastă americană a declarat joi că submersibilul pare să fi făcut implozie în timpul expediției sale către epava Titanicului de pe fundul Atlanticului de Nord, dar o investigație concludentă va necesita timp.
Un sistem secret de detecție acustică al Marinei americane a înregistrat „o anomalie care corespunde unei implozii sau explozii în vecinătatea generală a locului în care submersibilul Titan funcționa când s-au pierdut comunicațiile”, a declarat Marina pentru Wall Street Journal.
Cameron a declarat că sursele sale au raportat informații similare și că știa că submersibilul a fost pierdut încă de la începutul celor patru zile de chin, suspectând că a făcut implozie în momentul în care nava-mamă a Titanului a pierdut comunicațiile cu submersibilul și urmărirea acestuia după o oră și 45 de minute de la începerea misiunii.
„Am primit confirmarea, în decurs de o oră, că a avut loc o explozie puternică în același timp în care s-au pierdut comunicațiile submarinului. O bubuitură puternică pe hidrofon. Pierderea transponderului. Pierderea comunicațiilor. Am știut ce s-a întâmplat. Submarinul a făcut implozie”, a declarat Cameron. El a adăugat că le-a spus colegilor într-un e-mail de luni: „Am pierdut câțiva prieteni” și „Este pe fundul oceanului în bucăți acum”.
Primele decese la mare adâncime
Cele cinci persoane care au murit marchează primele decese la mare adâncime pentru industrie, a spus Cameron.
Standardul industriei este de a face carcasele sub presiune din materiale contigue, cum ar fi oțelul, titanul, ceramica sau acrilicul, care sunt mai bune pentru efectuarea de teste, a spus Cameron.
„Noi sărbătorim inovația, nu-i așa? Dar nu ar trebui să folosești un vehicul experimental pentru pasageri plătitori care nu sunt ei înșiși ingineri de adâncime”, a spus Cameron.
Cameron a spus că atât tragedia Titanicului, cât și cea a Titanului au fost precedate de avertismente nerespectate. În cazul Titanicului, căpitanul a traversat Atlanticul într-o noapte fără lună, în ciuda faptului că a fost informat despre aisberguri.
„Iată-ne din nou aici”, a spus Cameron. „Și în același loc. Acum există o epavă care zace lângă cealaltă epavă, din același nenorocit de motiv.”
Comentariile sunt oprite pentru acest articol