27 aprilie 2024, 12:18

Emoție și reflecție: ”Ce-ai făcut la școală?” un film manifest care îți schimbă perspectiva

Asociația GO-AHEAD și regizorul Tedy Necula pregătesc o experiență cinematografică emoționantă, intitulată  Ce-ai făcut la școală? , care va fi lansată pe 28 martie 2024. Această inițiativă își propune să aducă în prim plan povestea tinerilor din liceele tehnologice, a stereotipurilor de care se lovesc și nevoia acestora de a beneficia de programe de dezvoltare personală și consiliere.

Pentru a oferi o perspectivă mai amplă asupra inspirației și direcției acestui proiect, am discutat cu Alexandra Bălșeanu, președintele Asociației GO-AHEAD, și cu regizorul Tedy Necula despre filmul manifest ce îți oferă o altă perspectivă a realității tinerilor de astăzi.

Interviu cu Alexandra Bălșeanu, președintele Asociației GO-AHEAD, producătorul fimului:

  1. Ce v-a motivat să inițiați proiectul GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM!  și care este viziunea dumneavoastră pentru acesta?

Pe de-o parte în România este o nevoie acută de programe socio-emoționale, mentorat, coaching, consiliere personală și profesională. Avem un consilier la 500 de elevi care abia face față provocărilor, în timp ce elevii au nevoie să fie ascultați, îndrumați, înțeleși, validați în mod constant.

Pe de altă parte avem mare nevoie de profesioniști în tot felul de meserii, dar învățământul tehnologic și profesional este stigmatizat – școlile, profesorii, tinerii care învață acolo.

Așa că am plecat de aici și am considerat că prin acest proiect și prin film avem șansa să ajungem la cât mai mulți tineri, profesori, părinți și că astfel putem interveni cel mai bine la nivel de stereotipuri, prejudecăți, etichete puse atât activităților de consiliere, cât și tinerilor din învățământul tehnologic.

GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM! este caravana schimbării mentalităților referitoare la nevoia tinerilor de dezvoltare personală și consiliere, dar și a celor referitoare la vizibilitatea, imaginea publică și încrederea în societatea civilă, caravană care va ajunge în 35 de licee și 8 regiuni și astfel la peste 5000 de elevi, profesori, părinți.

  1. Cum vedeți rolul educației socio-emoționale și al consilierii în transformarea educațională din România?

Prin încurajarea dezvoltării personale și a încrederii în sine, elevii sunt mai pregătiți să facă față provocărilor vieții și să își atingă potențialul maxim, profesorii devin liderii care îi acompaniază, iar aceste rezultate nu înseamnă doar o îmbunătățire a sănătății mintale, ci se traduc și în rezultate școlare mai bune, o mai bună capacitate de interrelaționare și îmbunătățire a climatului școlar.

Studiile realizate de noi au dezvăluit un punct principal indiferent că vorbim de tineri din școli gimnaziale, licee sau tineri care au abandonat școala și anume nevoia crescută de programe de dezvoltare socio-emoțională și consiliere vocațională, pentru a-i ajuta să-și gestioneze emoțiile și să-și contureze un traseu profesional adecvat.

Cele peste 500000 de ore de formare, consiliere, dezvoltare personală și coaching desfășurate de Asociație cu peste 10000 de cadre didactice, elevi și studenți în ultimii 7 ani au reprezentat un bun prilej pentru a constata care sunt principalele probleme cu care se confruntă mediul educațional și au stat la baza îmbunătățirii și adaptării permanente a programelor asociației.

  1. Care este impactul pe care îl anticipați că acest film va avea asupra tinerilor și a societății în general?

„Ce-ai făcut la școală?” este un manifest pentru educație, pentru egalitate de șanse, pentru schimbare! Noi știm că schimbarea este un proces de lungă durată, că nu se va întâmpla peste noapte, dar suntem încrezători că mesajele din film vor ajunge la tinerii care au nevoie și că aceștia ne vor căuta, vor ajunge la companii care înțeleg că e timpul să se implice în număr cât mai mare și că susținerea trebuie să meargă și către echilibrarea emoțională a tânărului înainte de orice altceva.

  1. Care sunt planurile viitoare ale Asociației GO-AHEAD pentru sprijinirea dezvoltării personale și profesionale a tinerilor din România?

Să creăm cea mai mare comunitate de tineri care învață în liceele tehnologice

Să continuăm cu programe și ateliere de dezvoltare socio-emoțională dedicate elevilor, programe de formare, coaching dedicate profesori și programe de educație parentală.

Să elaborăm studii și cercetări noi și să le actualizăm pe cele mai vechi pe problematicile pe care suntem specializați.

Să întreținem și să creștem portalul nostru cu resurse de dezvoltare personală (dezvoltare-personală.org).

Interviu cu Tedy Necula, Regizorul Filmului  ”Ce ai făcut la școală?

  1. Care a fost cel mai mare obstacol întâmpinat în procesul de realizare a acestui film manifest?

Reticența. Mai ales a părinților, dar și a unor școli, reticența de a face un film pe tema asta.  În general când se arată cu degetul către ceea ce momentan nu merge cum am vrea noi, ne simțim foarte tare cu musca pe căciulă și atunci fără să ne dăm seama punem o barieră în calea schimbării.  Ei bine,  atunci am venit noi către unii dintre copii sau către unele dintre școli care inițial nu au fost de acord să ne accepte să fim acolo sau au încercat să vină cu tot felul de constrângeri.

Dar după ce au înțeles că totul este pe pozitiv, tonul e pe plus, am făcut pace și am putut să filmăm cu ei sau în școlile în care voiam. Dar în general obstacolul e mentalitatea asta că vine unul și te ceartă. Doar că noi nu am venit să ne certăm, am venit să documentăm și părțile bune și părțile provocatoare din fiecare subiect pe care l-am tratat în film.

  1. Ce ați dori ca publicul să rețină cel mai mult din mesajul și povestea acestui documentar?

Tot ce aș dori să rețină publicul…. să rețină că în jurul nostru sunt oameni. Nu sunt oameni absolvenți de real sau de tehnologic sau de nu știu ce licee spectaculoase. Sunt oameni pur și simplu. Când înveți un tânăr să evolueze, să se dezvolte personal, să comunice la nivelul în care am văzut foarte mulți dintre cei pe care i-am filmat, nu mai contează din ce liceu vin.  Nimeni nu îi întreabă și atunci punem atât de multă presiune negativă pe titlul de liceu tehnologic, încât nu facem decât să dăm în cap copilului. Ce aș vrea să se înțeleagă e legat de nevoia de absolvenți ai liceelor tehnologice. Intrăm într-o criză de oameni cu aptitudini pentru meserii, intrăm într-o zonă în care ni se pare că digitalul e tot, și nu e tot. Vom ajunge să importăm din ce în ce mai multă forță de muncă de afară pentru că noi nu-i lăsăm pe ai noștri să facă liceele astea care acum sunt categorisite drept nașpa.

  1. Cum credeți că poate influența acest film percepția asupra nevoilor și aspirațiilor tinerilor din România?

Cumplit este că într-un sens definim percepțiile, în primul rând prin faptul că am pus accent pe tinerii aceștia din tehnologice, faptul că le acordăm credit. Faptul că ei nu sunt doar o statistică la bac picat sau luat. Faptul că am arătat că au pasiuni, faptul că am arătat că toți tinerii sunt la fel și au provocări, au direcții, au același tip de comportament, mai mult sau mai puțin influențate de anumite tipuri de anturaj. Și preconcepțiile sunt peste tot, și la Caragiale și la orice liceu tehnologic.

Cum îi pui împreună și cum realizezi că la bază sunt doar tineri care trăiesc în 2024,  cu aceeași atracție și aceleași moduri de a se exprima și cu mențiunea că asta facem pentru viitorul educației lor. Și îmi doresc să fie văzut de foarte mulți părinți și de foarte mult copii și părinți de clasa a opta pentru că acolo faci schimbarea. În liceu nu te mai muți si copiii de tehnologic intră și nu mai pleacă de acolo.

Îți iei o direcție și mergi pe ea. Am și eu exemplul personal aici. Când am intrat la facultatea de film, prima dată am fost admis în Praga, la o prestigioasă școală de film, recunoscută în lume chiar, nu doar în Europa. Și îmi trebuiau niște bani mulți, nu mi i-a dat nimeni să mă duc. La UNATC s-a speriat decanul de mine că eram handicapat și nu a fost de acord să susțin admiterea,  așa că m-am dus la Media Pro unde m-au primit cu brațele deschise. Sigur, că școală era mai slabă, dar nu m-am mai gândit apoi să mă mut în altă parte. Am ramas acolo și am crescut în ritmul meu.  Și cred că asta se întâmplă și cu ei, nu e ceva rău. Orice mediu îți oferă o rampă de lansare dacă ai ales, dacă te legi cumva cu colegii tăi și profesorii și faceti ceva împreună.

  1. Care a fost momentul cel mai memorabil sau emoționant pentru dumneavoastră în timpul filmărilor acestui film?

Emoționante au fost poveștile copiilor, și felul cum s-au deschis, și felul cum povesteau cu amănunte, și dramele prin care au trecut, dar și dedicarea lor pentru alegerile pe care le-au făcut și se vede clar diferența între copiii care trec prin procesul ăsta de dezvoltare personală și vorbesc într-un fel, privesc într-un fel și ceilalti care nu au trecut și nu prea vorbesc deloc și da, emoționant a fost să întreb copii de 17 ani la care vezi sclipirea din ochi, scânteia care să o susțină vie,  indiferent de bătăi și traume, a înțelegerii, a etichetelor puse și alte lucruri de felul ăsta. Cred că tot filmul cap coadă are emoție, are putere, are zvâc și ăsta e mixul pe care ni l-am dorit de la început.

Lansarea filmului ” Ce-ai făcut la școală?” va avea loc în data de 28 martie 2024, în București, într-un cadru privat în prezența a peste 450 de elevi, profesori, mentori, consilieri, autorități, parteneri, reprezentanți ai companiilor cu activitate în România, presă, donatori, voluntari, reprezentanți ai ONG-urilor, reprezentanți ai autorităților naționale și locale. Evenimentul de lansare are loc cu sprijinul sponsorilor și partenerilor care au răspuns pozitiv inițiativei noastre, împărtășind valori comune puternice pentru educație.

“Considerăm esențial să sprijinim inițiative care aduc în prim-plan poveștile și vocile autentice ale tinerilor elevi din liceele tehnologice – niște tineri curajoși, care au acceptat să își împărtășească poveștile de viață, emoțiile și trăirile pentru acest film și să devină mesagerii nevoii actuale pe care o au, aceea de consiliere și dezvoltare personală, așadar ne bucurăm să susținem proiectul asociației GO-AHEAD. Credem că prin implicarea în promovarea dezvoltării personale și a consilierii în educație, contribuim la îmbunătățirea sistemului educațional pentru un viitor mai echitabil și incluziv.  De asemenea suntem mândri că una dintre protagonistele filmului „Ce-ai făcut la școală?” este și colega noastră în hipermarketul Carrefour Satu Mare.“ – a declarat Alina Gamauf, Membru în Comitetul Executiv, Carrefour România, Gold Sponsor al evenimentului de lansare ”Ce-ai făcut la școală?”.

În luna aprilie, filmul urmează să fie prezentat gratuit în școli și cinematografe partenere în mai multe orașe din țară în cadrul Caravanei GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM.

Teaser-ul filmului documentar poate fi vizionat aici: https://www.youtube.com/watch?v=Z3VytjAyNjc.

Despre Asociația GO-AHEAD:

Asociația GO-AHEAD este o organizație non-guvernamentală dedicată schimbării în domeniul educației, promovând egalitatea de șanse, incluziunea socială și îmbunătățirea calității educației. Prin proiectul  GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM! , asociația își propune să ofere sprijin și să inspire tinerii să își urmeze visele și aspirațiile, facilitând dezvoltarea personală și profesională.

Despre Tedy Necula:

Tedy Necula este un regizor pasionat cu o viziune clară asupra puterii filmului de a inspira și a schimba perspectivele. Prin documentarul ”Ce ai făcut la școală?”, el își propune să aducă în prim plan poveștile reale ale tinerilor din România, oferindu-le o platformă pentru a-și face auzite vocile și pentru a promova schimbarea și progresul în societate.

Despre Proiectul GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM!:

Proiect derulat de Asociația GO-AHEAD în parteneriat cu Art for Change Foundation Norvegia, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este îmbunătățirea imaginii și a percepției publice a societății civile în rândul a cel puțin 50.000 de persoane, creșterea gradului de vizibilitate, înțelegere și recunoaștere a impactului pozitiv pe care activitățile de consiliere și dezvoltare personală desfășurate de GO-AHEAD îl au asupra vieților tinerilor și a comunităților.

Despre Programul Active Citizens Fund România:

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene. Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia. Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați http://www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.

Mai multe informatii despre proiectul GO AHEAD WITH YOUR BEST DREAM! poți să găsești accesând https://www.go-ahead.ro/ro/go-ahead-your-best-dream.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol