26 aprilie 2024, 10:07

Fenomenul hărțuirii în școli ia amploare. 3 din 10 copii, victime ale propriilor colegi!

Bullying-ul în școli reprezintă un fenomen alarmant în România, iar copiii și adolescenții ajung să fie afectați atât fizic cât și emoțional. Bullying-ul se manifestă prin hărţuire sau tachinare cu scopul de a-l umili pe celălalt. Este o acţiune repetitivă care poate aduce victimei răni emoţionale şi scăderea încrederii în propria persoană. Studiile arată că victimele fenomenului de bullying resimt efecte precum depresie, însingurare, anxietate, scăderea respectului de sine, au rezultate slabe la şcoală şi chiar dezvoltă gânduri suicidale.

Asociația „Salvați Copiii” a decis să tragă un semnal de alarmă prin lasarea proiectului #Desființați Recreațiile. Am decis să aflu mai multe despre acest proiect așa că am stat de vorbă cu Diana Stănculeanu, psihoterapeut specializat în terapii cognitiv comportamentale și coordonator în cadrul Organizației „Salvați Copiii”.

sursa: paginadepsihologie.ro

 

Anul trecut, „Salvați Copiii” a realizat și lansat primul studiu național care investiga în mod specific fenomenul de bullying în mediul școlar

 

Cum a început acest proiect de prevenire a violenței în școli?

Diana Stănculeanu: Anul trecut, „Salvați Copiii” a realizat și lansat primul studiu național care investiga în mod specific fenomenul de bullying în mediul școlar. Deși lansarea s-a realizat în prezența Ministerului Educației și a sute de profesori, părinți și psihologi școlari, din păcate, nu s-a întâmplat nimic concret în școli, dincolo de acest eveniment. În continuare, grupul de copii care cad victime bullying-ului zi de zi, rămâne în afara atenției decidenților, cadrelor didactice, colegilor. Sunt, eventual, invitați să meargă la psiholog, pentru că ei sunt cei care au o problemă.

sursa: adevărul.ro

Aveți date legate de fenomenul de bullying, de câți copiii sunt victime ale bullying-ului în școlile din România? 

Deși fenomenul violenței în școală se află de multă vreme în atenția autorităților și cercetătorilor, demersuri investigative care să vizeze cu precădere fenomenul de bullying, au fost realizate doar punctual, puține dintre acestea analizând fenomenul la nivel național.

În cursul anului 2016, Salvați Copiii România a lansat primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, în vederea unei mai bune înțelegeri a motivelor care stau la baza acestor comportamente de violență între copii şi a dimensiunii acestui fenomen în contextul educațional din România. Cercetarea a urmărit modul în care copiii și părinții percep bullying-ul, atitudinile şi comportamentele acestora în diferite contexte sociale (la şcoală, în grupul de prieteni, în mediul online), precum și măsurarea incidenţei cazurilor de bullying în aceste situații. Au fost vizate diferitele tipuri de comportamente asociate bullying-ului, printre care se numără excluderea din grup, umilirea, distrugerea lucrurilor personale sau violenţa fizică. S-a urmărit, de asemenea, determinarea profilului social al actorilor implicaţi în astfel de situații. Studiul, cu dimensiuni cantitative și calitative deopotrivă, a scos în evidență un nivel îngrijorător al prezenței diferitelor comportamente asociate bullying-ului în școli și arată nevoia unei schimbări de abordare a dinamicii relaționale în contextul școlii.

Realitatea cifrelor:

  • În mod repetat, în școală, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi.
  • 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi.
  • 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.

Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică și/sau umilirea, violența fizică și distrugerea bunurilor personale, interdicția de a vorbi/interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar.

Astfel, 2 din 10 copii au recunoscut că au exclus în mod repetat colegi din grupul de egali, iar 3 din 10 au interzis altor copii să se joace cu anumiți elevi din clasă. Procentul celor care spun că au fost excluși din grupul de egali este și mai ridicat. Astfel, 23% dintre copii au menționat că s-a întâmplat să fie ameninţaţi cu excluderea din grup, 31% că au fost excluşi şi 39% că un alt copil a cerut cuiva să nu se joace sau să nu vorbească cu ei. 

sursa: banatfm.ro

Cum intenționați concret să puneți capăt bullyingului în școli?

Obiectivul campaniei este unul complex, deopotrivă de conștientizare, educație și de advocacy cu instituțiile statutului. Mai exact, campania urmărește:

  • Conștientizarea nivelului crescut de manifestare a comportamentelor de bullying între copii, precum și a consecințelor negative dramatice pe care bullying-ul le are asupra sănătății și dezvoltării armonioase a copiilor.
  • Constientizarea nevoii de intervenție integrată școală – familie, pentru gestionarea corectă și sănătoasă a comportamentelor de bullying.
  • Creşterea capacităţii de răspuns a şcolilor în situaţii de bullying între elevi.
  • Promovarea unor metode pozitive și eficiente de educare socio-emoțională a copiilor, în spiritul valorilor de toleranță, respect, protecție și curaj.
  • Promovarea de proceduri și politici clare de intervenție specifică în situație de bully-ing, în colaborare cu Ministerul Educației.

sursa: durhamfa.com

Ce feedback ați primit până acum?

Feedback-ul a fost extrem de divers. Au fost persoane care au interpretat ad literam semnalul nostru de alarmă și au crezut că „Salvați Copiii” realmente își propune să desființeze recreațiile. Reacția lor a fost virulentă și agresivă, însă pentru noi, a fost o nouă oportunitate de a ne clarifica intențiile și a menține subiectul viu în mintea și preocuparile celor din jurul nostru. Au fost persoane care, șocate de mesajul teaser-ului care a precedat lansarea campaniei, au pus întrebări. Această atitudine ne-a bucurat mult, pentru că a fi curios și a căuta informații reprezintă căi sigure către educație și conștientizare. Același persoane ne-au spus, de altfel că nu ar fi acordat atenție unei campanii cu mesaj clasic, cuminte, de tipul „Stop violenței între copii”, care s-ar fi pierdut în marea de stimuli mediatici cu care ne confruntăm zi de zi.

Au fost persoane care au înțeles metafora din primul moment, ne-au felicitat pentru inițiativă și ne-au încurajat să perseverăm, pentru că nevoia este una foarte mare, iar realitatea trăita de copii la școală este adeseori dură, ingrijoratoare. În oricare dintre situații ne aflăm, se vorbește cu curaj, deschis, despre bulying – iar acesta este primul dintre obiectivele noastre.

sursa: ridgetimes.co.za

Ce spun părinții și profesorii de această inițiativă?

Cei mai mulți ne susțin și cer soluții concrete. Încercam să le oferim atât „la firul ierbii”, prin programe și activități concrete desfășurate cu copii și cadre didactice, care să schimbe pas cu pas climatul educațional al clasei și să aducă valori precum: toleranța, empatie, curaj, responsabilitate, cooperare – în comportamentele directe dintre copii și dintre copii și profesori.

Cum a reacționat media din România la această inițiativă?

Media a fost extrem de interesată și a acoperit subiectul din unghiuri diferite, nuanțate – ceea ce ne bucură mult. În ultimele săptămâni Bullying-ul a avut o acoperire media impresionantă și ne dorim să menținem subiectul în actualitate. Avem de partea noastră 30 de bloggeri și vloggeri, care vor multiplica mesajele campaniei și le vor menține pe agenda de interes public, în demersul de a schimba pas cu pas atitudini, credințe și comportamente care mențin bullying-ul prezent în școlile în care învață, socializează și se dezvoltă copiii noștri.

 

[Sursa imagine: alba24.ro]


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol