24 aprilie 2024, 9:38

“The Hater”, societatea digitală poloneză cu valențe mondiale. Un film care te pune pe gânduri

Tema nemulțumitului care apelează la computere și rețele sociale pentru a face dreptate în societate a mai fost abordată în cinematografia ultimilor ani. Cu o tentă de “Black Mirror”, filmul “The Hater” construiește un personaj credibil, creează o atmosferă sumbră, dar verosimilă și acumulează suspansul fără grabă, oferindu-ne senzația de docudramă.

Regizorul Jan Komasa a venit în atenția publicului prin “Corpus Christi” (2019), film nominalizat la Oscar și la alte 22 de concursuri și câștigător al altor 50 de premii. Nu este deci de mirare că Netflix a achiziționat “The Hater”, un film polonez actual, care ridică mari întrebări referitoare la puterea social media în societatea de astăzi. Pelicula este un spin-off al filmului “Camera sinucigașilor” (2011), regizat de același Komasa.

Antieroul din umbră

Tomasz Giemza este un tânăr talentat la computere, de care au grijă două rude de-ale sale. Nu știm ce s-a întâmplat cu familia lui, dar bănuim că a fost vorba de o pierdere tragică. Asemeni celor din jurul său, Tomasz păstrează aparențele, de la înfățișare până la conversații.

Lucrează la o agenție care oferă servicii digitale unui set larg de clienți, printre care și politicieni. Tomasz decide să facă puțină ordine, pe cont propriu, în societate, așa că recurge la metode reprobabile pentru a afla ce cred ceilalți despre el și pentru a manipula scena politică din țară.

Personajul principal este reprezentativ pentru societatea de azi, dominată de știri false, manipulare prin rețele sociale, propagarea discursului de ură online, bullying. Diferența față de realitate este că scenariul și indicațiile regizorale duc comportamentul lui Tomasz la extrem. Este un avertisment despre ce ni se poate întâmpla dacă nu învățăm să discernem online adevărul de minciună și dacă nu adoptăm legi menite să scadă din puterea de manipulare a marilor companii care controlează rețelele sociale.

Foto: Netflix, captură de ecran

Tomasz are toate caracteristicile unui terorist digital: este inteligent, are carismă, cunoaște psihologia individului, stăpânește la perfecție online-ul. Diferența dintre realitate și ficțiune este că, în film, tânărul merge foarte departe cu arta lui manipulativă și, la un moment dat, intențiile sale online devin acte ilegale offline. Acest Hannibal Lecter modern te face să nu vrei să-ți desprinzi ochii de ecran, de teamă să nu-ți scape anumite detalii de mimică și gestuale, care să te ajute să descifrezi personajul.

“The Hater” este un thriller în care personajul principal este locomotiva peliculei; este un film care, în afară de faptul că descrie o societate modernă dependentă de Internet, avertizează asupra viitorului care ne așteaptă, dacă nu luăm anumite măsuri astăzi.

Jan Komasa, un regizor cu agendă stilistică

“The Hater”, cu un scenariu de Mateusz Pacewicz, îi oferă regizorului Jan Komasa ocazia să preia frâiele personajelor și acțiunii, în așa fel încât să creeze o atmosferă sumbră, apăsătoare, din care nu lipsesc însă anumite nuanțe ironice și umoristice. 

Regizorul polonez de 39 de ani are deja un palmares cinematografic consistent. Despre “The Hater”, el declara pentru publicația Hollywood Reporter:

“Observ unele tendințe comune în aproape toate țările în care am fost – Germania, Franța, Anglia, America -, aceeași polarizare. Mase nemulțumite de oameni care se simt respinse și total date la o parte de o bulă elitistă. Polonia nu este o excepție. Ne luptăm să ne reconectăm”.

În filmul său, este mai degrabă vorba despre o deconectare, de o separare a personajului principal de lume, de societate, de prieteni. Totul din dorința de a arăta acestora că există și o altă fațetă a lumii digitale, una hidoasă, care poate scăpa de sub control dacă nu ne rearanjăm valorile sociale în regim de urgență.

“Corpus Christi”: Polonia rurală, umanitate coruptă

Același tip de erou și același tip de societate dereglată regăsim în “Corpus Christi”. De data aceasta însă, este vorba despre societatea analogă, despre religie și căutarea izbăvirii. Întrebările supreme în acest film sunt: “Putem fi mântuiți într-adevăr? Ne putem răscumpăra vreodată greșelile? Sau penitența este doar un precept religios fără miez?” 

Referitor la conectarea de care vorbea Komasa, pentru acest film el a călătorit în Polonia rurală, acolo unde, la fel ca în unele părți din SUA, oamenii trăiesc după valori vechi de sute de ani și au principii de viață care rar includ valori moderne precum libertatea de exprimare și reconsiderarea celor care au greșit în viață și doresc să se reabiliteze. În fond, în “The Hater”, este vorba tot despre o călătorie, doar că este una care se desfășoară într-un peisaj încărcat de 1 și 0.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol