2 mai 2024, 2:00

Filtrele de înfrumusețare folosite de TikTok și Instagram, între utilitate și promovarea de standarde nerealiste de frumusețe

TikTok este o aplicație gratuită de social media cu care poți să vizionezi, să creezi și sa distribui scurte clipuri video, de 15 până la 60 de secunde, direct de pe telefon. De cele mai multe ori, clipurile au în fundal un fragment de melodii celebre sau anumite replici oferite chiar de aplicație, pe care utilizatorii pot dansa, cânta sau imita diverse personaje.

TikTok a cunoscut o creștere spectaculoasă în ultimii ani, peste tot in lume dar și în România, și este foarte posibil ca și copilul tău să își dorească să o folosească.

Filtrele de înfrumusețare folosite pe TikTok sau Instagram folosesc tehnologia de învățare automată pentru a edita trăsăturile faciale ale utilizatorilor în fotografii și videoclipuri, sculptând pomeții, netezind pielea și luminând ochii, totul cu un realism îngrijorător.

Promovarea unor standarde nerealiste de frumusețe

Unii internauți au fost impresionați de tehnologie, dar mulți și-au exprimat îngrijorarea cu privire la modul în care filtrele pot promova standarde nerealiste de frumusețe.

Deși există o neliniște din ce în ce mai mare cu privire la modul în care tehnologia influențează ideile noastre despre frumusețe, unii cred că pot fi generate și schimbări în bine.

CNN a cerut experților să identifice inovațiile care au un efect pozitiv. Filtrele digitale și realitatea augmentată au devenit o parte intrinsecă a modului în care oamenii se reprezintă online. Universitatea City din Londra în 2021 a raportat că 90% dintre femeile tinere chestionate în Marea Britanie folosesc uneori un filtru atunci când postează un selfie.

Dintre ele, mai mult de jumătate au spus că folosesc un filtru jumătate din timp sau mai mult. Potrivit cercetărilor realizate de Dove Self-Esteem Project, 80% dintre fetele chestionate în Statele Unite denaturează felul în care arată online până la vârsta de 13 ani.

Partea bună

Hannah Mauser, analist de frumusețe la compania de prognoză a tendințelor de consum WGSN, susține că nu este totul negativ aici. Ea subliniază că au existat mișcări pozitive pe platforme precum TikTok, de la #AcnePositivity la #BodyHairPositivity, care încurajează oamenii să se accepte așa cum sunt.

Ea explică: „Generația Z a jucat un rol major în destigmatizarea acestor narațiuni de frumusețe, deoarece spun cu încredere nu „normalului” și provoacă subiecte considerate anterior ca fiind tabu”.

Florencia Solari, un tehnolog de realitate augmentată și creator de filtre, spune: „Datorită rețelelor sociale, am reușit să accesăm un grup de reprezentări diverse despre cum arată frumusețea.

Filtrele Instagram ne pot ajuta să ne jucăm și să experimentăm diferite apariții. Nu trebuie să ne expunem în mod deosebit fața lumii întregi în orice moment și acest lucru nu înseamnă întotdeauna o încredere scăzută.

Poate fi un mijloc de experimentare”. Solari a explicat că există posibilitatea de a încerca o altă persoană sau chiar de a experimenta expresii de gen, o altă față, un machiaj sau o culoare a părului, datorită realității augmentate (AR).

Sampo Parkkinen, CEO al Revieve Inc, un furnizor de tehnologie de înfrumusețare care oferă experiențe digitale personalizate de frumusețe, crede că mărcile pot valorifica AR pentru a permite clienților să încerce cosmetice virtual, „fără „înfrumusețare” sau alte filtre”.

El spune: „Această capacitate de „probare autentică” poate să nu pară la fel de strălucitoare sau frumoasă ca o încercare virtuală „înfrumusețată” artificial, dar în cele din urmă oferă consumatorului o experiență mai bună din viața reală cu brandul”.

Olivia Houghton, lider de frumusețe și wellness la agenția de previziune strategică The Future Laboratory, a spus că oamenii caută „folosiri mai empatice, intime și individualizate ale tehnologiei”.

Ea a dat exemplul noii aplicații de comerț în frumusețe Trendio, care oferă o experiență de cumpărături personalizată și organizată.

„Acesta oferă conținut video live și preînregistrat pentru a ajuta utilizatorii să ia decizii informate cu privire la produse înainte de a le cumpăra. Le oferă utilizatorilor o experiență de defilare asemănătoare TikTok, în care ei pot răsfoi videoclipuri cu produse, vizându-le doar pe cele care le stârnesc interesul”, explică Olivia Houghton.

Tehnologia de personalizare bazată pe inteligență artificială (AI) poate oferi, de asemenea, o experiență mai incluzivă, spune Simi Lindgren, fondatorul și CEO-ul Yuty, o platformă care facilitează achiziția de produse de frumusețe, folosind AI pentru „hiper-personalizare”.

Găsirea produselor de înfrumusețare potrivite, o provocare

Ea susține că găsirea produselor de înfrumusețare potrivite poate fi o provocare, în special pentru consumatorii din categoriile demografice subreprezentate.

„De la nuanțe nepotrivite la lipsa disponibilității produselor, consumatorii de produse de înfrumusețare subreprezentați se confruntă cu dificultăți în găsirea produselor compatibile”, a explicat Lindgren. „Personalizarea, activată de AI, poate restabili echitatea socială pentru industria frumuseții.”

Tehnologii pentru persoanele cu dizabilități

Anul acesta, nume mari din industria frumuseții au dezvoltat tehnologii pentru persoanele cu dizabilități.

Companiile Estée Lauder au lansat o aplicație de asistent de machiaj cu voce activată (VMA) pentru cei cu deficiențe de vedere. Aplicația folosește tehnologia oglinzilor inteligente pentru a identifica machiajul de pe fața utilizatorului, iar un ghid audio descrie unde pot fi necesare retușuri.

În ianuarie, la expoziția tehnologică CES 2023, L’Oréal a dezvăluit un aplicator de machiaj portabil, numit HAPTA, conceput pentru a ajuta persoanele cu mobilitate limitată sau tremur.

Guive Balooch, președintele Tech and Open Innovation la L’Oréal, a spus că speră că, într-o zi, progresele tehnologice vor însemna ca abilitățile motorii reduse, ca urmare a unor afecțiuni, precum leziuni ale măduvei spinării, Parkinson, scleroza multiplă sau artrita reumatoidă, să nu fie o barieră în utilizarea produselor de înfrumusețare.

El a punctat: „Aceste tehnologii se referă la împuternicirea oamenilor să aibă frumusețea pe care își doresc să o aibă. Este, într-adevăr, despre personalizare și frumusețe pentru fiecare persoană”.

Ideile noastre despre frumusețe se reflectă în personajele jocurilor video și în avatarurile pe care oamenii le folosesc pentru a se reprezenta în mediile virtuale. Analistul de frumusețe Mauser a spus că mărcile caută să sporească gradul de incluziune a avatarurilor în jocurile video.

În 2022, brandul de frumusețe Dove a colaborat cu Women in Games, Epic Games și studioul de jocuri condus de femei Toya, pentru a „crea o reprezentare mai sănătoasă și mai diversă a femeilor și fetelor în jocuri.

Parteneriatul, nu numai că a provocat reprezentarea frumuseții online, dar a oferit și cursuri pentru creatorii de jocuri, o colecție de artă dedicată creșterii incluziunii și Super U Story, o platformă de educație pentru respectul de sine, prima de acest fel, pe Roblox. ”, a zis Hannah Mauser, analist de frumusețe la compania de prognoză a tendințelor de consum WGSN.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol