16 iunie 2024, 21:12

Informații utile despre condițiile de călătorie a minorilor în străinătate

Numărul cererilor de pașapoarte pentru minori a crescut semnificativ în ultima vreme, de aceea Direcția Generală de Pașapoarte a transmis solicitanților care sunt regulile generale de călătorie a copiilor în străinătate, informează aceasta, într-un comunicat.

Potrivit Direcției Generale de Pașapoarte, cei care au în plan să călătorească în afara țării împreună cu copii minori trebuie să știe următoarele lucruri:

– Cetăţenii români minori cu vârsta mai mică de 14 ani pot călători în străinătate doar cu paşaportul simplu electronic/paşaportul simplu temporar.

– Cetăţenii români minori cu vârsta mai mare de 14 ani pot călători cu paşaportul simplu electronic/paşaportul simplu temporar sau în baza cărţii de identitate (în statele membre ale Uniunii Europene, precum şi în statele terţe care recunosc cartea de identitate ca document de călătorie).

– Cetăţenii români minori NU pot călători în străinătate în baza certificatului de naştere.

– Părintele căruia i-a expirat cartea de identitate poate folosi paşaportul valabil ca document de identitate, în vederea depunerii cererii de eliberare a paşaportului simplu electronic/ paşaportului simplu temporar pentru minor.

– Având în vedere că reglementarea condiţiilor de intrare, şedere sau tranzit al unei ţări reprezintă un drept al statului în cauză, recomandăm cetăţenilor români să verifice condiţiile stabilite de statul pe teritoriul căruia urmează să efectueze călătoria, accesând site-ul Ministerului Afacerilor Externe secţiunea Condiţii de călătorie

. Cu titlu de exemplu, precizăm că paşaportul simplu temporar nu poate fi folosit ca document de călătorie pentru Emiratele Arabe Unite, Qatar, Mexic.

– Persoanele care îşi schimbă numele de familie prin căsătorie NU mai pot folosi documentul de călătorie, dacă au intervenit modificări privind datele de identificare ale acestora.

În acest context, pentru efectuarea unei călătorii în străinătate, persoanele respective trebuie să obţină un document de călătorie pe numele schimbat prin căsătorie.

Astfel, pentru obţinerea unui paşaport pe numele dobândit prin căsătorie este necesar, pe lângă paşaportul anterior, şi documentul care face dovada achitării contravalorii noului paşaport, să fie prezentată cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie, pe noul nume obţinut după căsătorie, aflate în termen de valabilitate, în original.

Cartea de identitate provizorie poate fi acceptată doar dacă este însoţită de certificatul de naştere, în original.

– Indiferent de judeţul de domiciliu al solicitanţilor, cererile de paşapoarte simple electronice/paşapoarte simple temporare se depun în ţară, la oricare serviciu public comunitar de paşapoarte în cadrul programului de lucru cu publicul afişat pe www.pasapoarte.mai.gov.ro, de regulă în baza programărilor on-line efectuate pe platforma oficială.

– Programările în scopul depunerii cererilor de eliberare a paşapoartelor simple electronice/temporare nu se solicită pe e-mail/telefonic, ci se realizează exclusiv prin completarea de către persoanele interesate a formularului on-line de pe platforma oficială.

În situaţia în care nu se reuşeşte efectuarea unei programări în vederea depunerii cererii de eliberare a paşaportului, precizăm că la nivelul serviciilor publice comunitare de paşapoarte sunt înregistrate, în măsura disponibilităţii, şi solicitările persoanelor care nu au efectuat în prealabil programare on-line.

– Nu există o taxă pentru eliberarea paşaportului în regim de urgenţă. Astfel, în prezent, pentru a veni în sprijinul solicitanţilor de paşapoarte, termenul de eliberare a paşapoartelor simple electronice este de până la 5 zile lucrătoare, pentru cererile depuse în ţară şi pentru care solicitantul a cerut ridicarea din ţară.

– Având în vedere termenul foarte scurt de eliberare a paşaportului simplu electronic, încurajăm cetăţenii să opteze pentru acest tip de document de călătorie, cu precizarea că, pentru paşaportul simplu temporar, termenul de eliberare este de 10 zile lucrătoare, respectiv de până la 3 zile lucrătoare, însă în această situaţie cererea trebuie să fie însoţită de documente care să ateste motivele de sănătate, familiale sau profesionale, care determină necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate.

– Direcţia Generală de Paşapoarte a dezvoltat o aplicaţie on-line prin care se oferă cetăţenilor posibilitatea de a verifica în timp real statusul cererii de emitere a paşaportului simplu electronic.

Link-ul este disponibil pe site-ul oficial al Direcţiei Generale de Paşapoarte, secţiunea Status paşaport, precum şi aici, având drept criterii de căutare numărul de cerere sau ultimele 9 caractere din CNP şi data depunerii cererii. Documentul de călătorie poate fi ridicat în momentul în care, în urma verificării efectuate, acesta va figura în starea „Ghişeu”.

– În situaţia în care nu pot face dovada cetăţeniei române în scopul obţinerii actelor de stare civilă, de identitate sau de călătorie, instituţiile competente să elibereze astfel de documente sunt obligate să solicite, interinstituţional, Direcţiei Generale de Paşapoarte, datele despre cetăţenia română, fără ca cetăţenii să mai parcurgă vreun demers separat la această instituţie, în sensul solicitării datelor despre cetăţenia română cu care se identifică în Registrul Naţional de Evidenţa a Paşapoartelor Simple.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol