20 mai 2024, 5:18

Inovație: ambalaje comestibile sau biodegradabile realizate din alge marine în loc de plastic

Deocamdată, produsele companiei londoneze Notpla rămân mai scumpe comparativ cu cele din plastic, însă odată cu producţia în masă a caserolei lor pentru mâncare costul suplimentar s-a redus cu 5-10%.

Un startup din Londra a găsit o soluţie pentru evitarea ambalării băuturilor şi alimentelor în plastic, contribuind astfel la reducerea poluării solului şi a oceanelor: ambalaje comestibile sau biodegradabile realizate din alge marine.

Ideea a făcut ca startup-ul Notpla să fie selectat în acest an printre cei cincisprezece finalişti ai premiului Earthshot, creat de prinţul William pentru a recompensa inovaţiile care contribuie la protecţia mediului sau la lupta împotriva schimbărilor climatice.

Aventura Notpla a început într-o mică bucătărie londoneză. Francezul Pierre Paslier şi spaniolul Rodrigo Garcia Gonzalez, ambii studenţi la Royal College of Art din Londra pentru a se pregăti în design de produse inovatoare, au căutat să creeze ambalaje care să nu fie dăunătoare mediului, scrie Greennews.

„Ca inginer de ambalaje la L’Oréal, dezvoltam soluţii de ambalare din plastic, sticle de şampon, recipiente pentru cremă şi mi-am dat seama rapid că vreau să lucrez mai degrabă la soluţii decât să creez mai multe materiale plastice care ajung în mediu”, a declarat francezul de 35 de ani.

Cei doi studenţi caută să conceapă ambalaje din materiale naturale şi biodegradabile, diferite de materialele plastice produse de industria petrochimică.

După ce au testat diverse plante, ei au descoperit extractele de alge marine. „Ne-am dat seama că putem crea soluţii foarte apropiate de ceea ce găsim în natură şi chiar comestibile”, a spus Pierre Paslier.‍

Textură gelatinoasă‍

Videoclipul în care îşi prezintă conceptul de ambalaj comestibil, sub formă de bulă, numit Ooho, devenit viral pe internet, a stârnit interesul investitorilor. În 2014, cei doi studenţi au fondat Notpla, acum în plină expansiune, cu peste 60 de angajaţi şi pe punctul de a-şi fabrica produsele la scară industrială.

Ambalajul lor, de dimensiunea unei roşii cherry mari, creat din extracte de alge marine printr-un proces al cărui secret este păstrat, poate să încapsuleze diverse lichide: apă, cocteiluri ce pot fi utilizate în timpul festivalurilor sau băuturi energizante distribuite, de exemplu, în 2019, alergătorilor de la maratonul de la Londra.

În gură, textura acestuia seamănă cu o bomboană gelatinoasă

În birourile lor, situate într-un hangar mare din apropierea parcului olimpic Queen Elizabeth din Londra se realizează producţia acestor bule, cea a celorlalte produse fiind subcontractată producătorilor din Europa. Tânăra echipă are de asemenea laboratoare pentru dezvoltarea unor produse noi, întotdeauna pe bază de alge marine.

Ei au dezvoltat, de exemplu, un înveliş biodegradabil natural pentru caserole, care serveşte la protejarea ambalajului de grăsimi sau de alimente lichide.

Notpla este furnizor pentru gigantul Just Eat în Regatul Unit şi în alte cinci ţări europene. Alimentele vândute în timpul finalei Cupei Europene de fotbal feminin de pe stadionul Wembley din Londra din iulie 2022 au fost ambalate de Notpla.

„Atuuri incredibile”‍

Una dintre cele mai recente inovaţii ale companiei este ambalajul transparent pentru produse uscate, cum ar fi pastele.

Algele „au atuuri incredibile”, a explicat Pierre Paslier. Ele „cresc foarte repede; unele dintre algele pe care le folosim în laboratoarele noastre cresc aproape un metru pe zi. (…) În plus, nu este nevoie de nicio activitate umană pentru a le creşte, nu e nevoie nici de a adăuga apă potabilă sau îngrăşăminte”, a precizat el.

În plus, „algele există de miliarde de ani, aşa că oriunde ajunge ambalajul nostru, natura ştie foarte bine să descompună şi să refolosească aceste materiale fără a crea poluare”, a precizat inginerul.

Deocamdată, produsele Notpla rămân mai scumpe comparativ cu cele din plastic, însă odată cu producţia în masă a caserolei lor pentru mâncare costul suplimentar s-a redus cu 5-10%.

Compania doreşte, printre altele, să fie o alternativă pentru reducerea consumului de plastic într-un moment în care numeroase ţări îşi înăspresc reglementările în domeniu.

Potrivit unui raport recent al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), în ritmul actual, cantitatea de deşeuri de plastic se va tripla până în 2060, la un miliard de tone pe an, dintre care o mare parte poluează oceanele, ameninţând multe specii.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol