Ridicarea podului, însă, este un plan care datează de pe vremea Imperiului Roman și a fost discutat de numeroase coaliții de guvernare ale epocii moderne. În 2006, licitația pentru construcția podului a fost atribuită unui consorțiu de companii conduse de firma italiană Salini Impregilo, actuala WeBuild.

Risipă de bani și risc la adresa mediului?

Proiectul s-a prăbușit însă când guvernul Berlusconi a căzut, în același an. Următorul premier italian, Roman Prodi, a considerat însă că podul este o risipă de bani și un risc la adresa mediului înconjurător. WeBuild rămâne încă, teoretic, compania care a câștigat licitația, scrie abcnews,

Podul peste Strâmtoarea Messina este un proiect care poate începe de îndată ce contractul este restabilit și actualiza. Proiectarea propriu-zisă este estimată să dureze opt luni, iar construcţia va fi gata în aproximativ șase ani“, a declarat unul dintre directorii constructorului.

Potrivit planului elaborat de actualul Minister al Transporturilor, valoarea investiției se ridică la 4,5 miliarde de euro pentru construirea podul propriu-zis și alte 6,75 miliarde de euro pentru infrastructura de susținere a acestuia.

Aceasta din urmă include modernizarea legăturilor rutiere și feroviare, construirea de terminale, amenajarea terenului la ambele capete ale podului și pe fundul mării, notează.

1,2 miliarde de euro investiți în studiile de fezabilitate

Din 1965, 1,2 miliarde de euro au fost deja investiţi în studiile de fezabilitate, potrivit Ministerului italian al Trezoreriei. Dacă proiectul va fi dus la capăt, podul se va întinde pe o lungime de 3,2 km și va deveni astfel cel mai lung pod suspendat din lume.

CNN explică faptul că, deși inițiat, proiectul poate fi blocat de mai mulţi factori. Sudul Italiei este o cunoscută parte coruptă a țării, cu două mari organizații mafiote care îl “guvernează” – `Ndrangheta (cu sediul în Calabria) și Cosa Nostra (Sicilia). Ambele grupări mafiote au un istoric cunoscut de infiltrare în proiectele de construcții a diferite clădiri sau obiective.

Publicația americană scrie că mulți șefi ai celor două mafii se opun proiectului, în parte pentru că sindicatele mafiote profită de pe sărăcia și statutul subdezvoltat al regiunilor. Cu toate acestea, guvernul italian nu pare preocupat de această problemă, ministrul Transporturilor, Matteo Salvini, precizând că “va garanta securitatea podului”.

Aspectele geofizice nu sunt favorabile

Proiectul nu se bucură însă nici de aspecte geofizice favorabile. Strâmtoarea Messina se află de-a lungul unei linii de falie, care, în 1908, a generat un cutremur de 7,1 grade pe Richter, în urma căruia peste 100 de mii de oameni au decedat. Tsunamiul care a urmat a devastat zonele de coastă atât de partea calabreză, cât și de partea siciliană.

Acesta rămâne cel mai letal eveniment seismic înregistrat până în prezent în Europa. În plus, mai scrie CNN, curenții sunt imprevizibili și atât de puternici încât smulg deseori algele de pe fundul mării, iar, conform NASA, tiparele schimbătoare ale valurilor sunt vizibile din spațiu.

Planul de construcție, realizat de WeBuild în 2006 și, deocamdată, singurul, arată că podul ar urma să reziste, în cazul în care este construit de aceeași companie, la rafale de vânt de până la 300 km/h și să poată suporta 6.000 de mașini și camioane pe oră. La peste 74 de metri peste nivelul mării, podul suspendat ar crea un canal navigabil de 600 de metri.

Ecologiștii avertizează că ridicarea podului ar fi devastatoare pentru sol și fauna sălbatică. Explică că Strâmtoarea Messina este o zonă de tranzit pentru păsări şi mamifere marine, care ar putea fi perturbat de o asemenea construcţie.