19 martie 2024, 9:06

Lecția de istorie. Ziua în care Timișoara devenea primul oraș în care circula tramvaiul tras de cai

În urmă cu 151 de ani (1869) la Timişoara a fost inaugurată prima linie de tramvai cu cai din ţară, amintește agenția de presă RADOR.

Lungimea traseului era de 6 kilometri la momentul respectiv. Odată cu această inaugurare, Timişoara devenea primul oraş din ţară şi al cincilea din lume care folosea tramvaiele ca mijloc de transport în comun.

Vagon fabricat la Viena

Vagonul era fabricat la Viena și era tras de trei cai pe timp de iarnă și de doi cai în celelalte anotimpuri.

„Cutia si trucul vagoanelor era din lemn, legăturile executate prin corniere de fier, iar suspensia prin arcuri din foi de oțel. Ambele platforme erau deschise, acolo aflându-se câte o frână de mână cu pârghie. Saboții erau din lemn, aplicându-se câte unul la fiecare roată în partea interioară, între osii. Luminația vagoanelor s-a făcut prin lămpi cu petrol, aplicate în tavan, la ambele capete ale vagonului. În depou, pe timpul nopții, lămpile erau scoase din vagoane”, se arată pe forumul STPT.

La 30 aprilie 1869 s-au achiziţionat de la Fabrica de Vagoane din Viena primele 5 vagoane de persoane pentru transportul cu cai, fiecare vagon costând 1755 florini, scrie banatulazi.ro.

Au urmat cele cu tracțiune electrică

Tramvaiele cu cai au funcţionat până la 26 iulie 1899, când  s-au introdus tramvaiele cu tracțiune electrică.

La sfârşitul anului 1869, Societatea de Tramvaie cu Cai din Timișoara avea un parc de 24 de vagoane: vagoane persoane – 21 VR cu cai, vagoane serviciu – 2 VR cu cai, transport materiale, 1 VR truc).

Program de circulaţie al tramvaielor era între orele 6 – 22, la un interval de 10-12 minute.
Primarul de atunci al Timişoarei a fost Károly Küttel (1818/1875), care a fost primar al Timişoarei între 1859 -1861 şi 1867 – 1872.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol