19 aprilie 2024, 11:22

METAVERS. Corpurile noastre ar putea fi noua sursă de date

Environments, o companie de design interior, este acum producătoare de software care construiește așa-numitele experiențe de lucru imersive în realitate virtuală. Cinci angajați lucrează în biroul virtual, fiecare având propriul avatar care arată aproape ca ei. Compania are grijă să facă avatarele angajaților să semene cu omologii lor umani doar până la un punct, pentru că, dacă sunt prea realiste, devin înfiorătoare.

Șeful poate merge la biroul virtual al unui angajat pentru a-i verifica munca. În ciuda supravegherii manageriale crescute, niciun angajat nu s-a opus.

Metaversul poate deveni mai puternic. Consumer Eelectronics Show din Las Vegas din acest an a fost plin de companii care se autoproclamă producătoare de tehnologie pentru metavers, cu idei variind de la reprezentanți virtuali ai serviciului pentru clienți până la un robot de livrare a alimentelor controlat de oameni reali, în realitatea virtuală. Toți caută spațiu într-o industrie emergentă condusă de giganți tehnologici, inclusiv Meta și Microsoft – ambele și-au anunțat propriile produse pentru metavers în ultimele luni. Chiar și co-fondatorul Microsoft, Bill Gates, a spus că se așteaptă ca metaversul să facă parte din locurile noastre de muncă în următorii trei ani.


Citește și:
Despre metavers: nu Facebook l-a inventat, iar piața e deja aglomerată


Nici în metavers nu scăpăm de invadarea vieții private

Căștile de realitate virtuală (VR) pot colecta mai multe date despre noi decât ecranele tradiționale, ceea ce oferă companiilor mai multe oportunități de a prelua și a partaja acele date pentru profilare și publicitate. De asemenea, ar putea oferi angajatorilor mai multe modalități de a ne monitoriza comportamentul și chiar mintea. Există puține lucruri care să ne protejeze pe noi și pe copiii noștri de colectarea nerestricționată de date și de manipularea psihologică, spun susținătorii drepturilor digitale și experții care urmăresc industria.

Electronic Frontier Foundation și Extended Reality Safety Initiative dezvoltă standarde și consiliază parlamentarii cu privire la siguranța în VR; organizațiile au tras un semnal de alarmă cu privire la amenințările la confidențialitate, pe care Big Tech le prezintă cu viziunea sa pentru un metavers nu doar pentru angajați, ci pentru oameni și copiii lor de acasă. Una dintre problemele potențiale ale realității virtuale este că încă nu am răspuns la multe dintre problemele de confidențialitate pe care le întâlnim în realitatea normală.

Există puține limite cu privire la informațiile despre tine pe care companiile le pot colecta, stoca și partaja. Investigațiile efectuate de The Washington Post și alte publicații au descoperit că firmele împărtășesc date personale precum numele, e-mailul și poziția cu terțe părți, fără a dezvălui cine sunt acele terțe părți. Aplicațiile obțin date despre tine în timp ce gătești, lucrezi și dormi, chiar și după ce le-ai cerut să nu te mai urmărească.

Pe măsură ce interacțiunile noastre cu companiile și aplicațiile acestora se deplasează de la ecranele din mâinile noastre la căștile de pe fețele noastre, potențialul de colectare a datelor invazive crește. VR în sine nu este o problemă de confidențialitate, dar este rezonabil să ne simțim îngrijorați că o companie gigantică precum Meta se poziționează ca lider pe piața VR.

Până acum, Facebook nu a avut acces neîngrădit la datele tale. Cel puțin pe smartphone-uri, compania trebuie să joace după regulile impuse de Apple App Store și Google Play Store. Pe măsură ce confidențialitatea devine o provocare de marketing mai mare pentru Apple, acest lucru se pare că a cauzat probleme pentru afacerea publicitară a lui Facebook: comapnia a desfășurat campanii împotriva deciziei Apple de a permite oamenilor să renunțe la urmărirea reclamelor pe smartphone-urile lor.

Companiile și angajatorii, acces la creierul și casele noastre?

Dispozitivele Oculus din generația actuală și anterioară nu sunt dotate cu tehnologie de urmărire a ochilor, dar viitorul model, poreclit Project Cambria, va putea să vă reflecte mișcările feței și ochilor în VR. Caracteristicile precum urmărirea ochilor au o mulțime de aplicații benigne, cum ar fi ajutarea dezvoltatorilor de jocuri să determine ce obiecte din joc trebuie redate la înaltă definiție și care pot rămâne neclare în vederea periferică.

Nu este greu să ne imaginăm o lume în care Meta oferă agențiilor de publicitate informații despre unde sunt îndreptați ochii noștri, pentru a le ajuta să ne măsoare mai bine atenția, să ne vizeze cu reclame și să ne oblige să cumpărăm lucruri. Meta nu colectează în prezent date despre urmărirea ochilor, dar asta nu înseamnă că nu le va colecta și partaja cu alții în viitor.

Aproape fără limite privind datele pe care angajatorii le pot aduna despre angajații la locul de muncă, companiile ar putea folosi, de asemenea, urmărirea ochilor și mișcările faciale pentru a determina dacă acordăm suficientă atenție în timpul prezentărilor virtuale la locul de muncă sau chiar pentru a încerca să ne măsoare încărcătura cognitivă în timpul interviurilor de angajare.

Microsoft, care își produce propriul software de realitate virtuală, nu a spus dacă în prezent folosește tehnologia pentru a colecta sau a partaja date din corpurile noastre sau dacă intenționează să facă acest lucru în viitor.

Este greu de știut cât de ușor ar fi pentru organele de aplicare a legii și organizațiile guvernamentale să pună mâna pe aceste date. În prezent, există limitări legale cu privire la datele pe care guvernele le pot colecta, dar puține cu privire la datele pe care le pot cumpăra.

Urmărirea ochilor în VR este similară cu mișcările mouse-ului pe un ecran de computer, pe care multe companii le colectează și le folosesc deja în scopuri publicitare. Există un potențial al companiilor de a folosi date din VR pentru a ne ținti cu reclame. Meta a spus că nu folosește în prezent pozițiile mâinilor pentru a difuza reclame sau conținut sponsorizat, dar nu se va angaja să nu facă acest lucru în viitor.

Căștile VR ar putea oferi o cale înspăimântătoare către informații biometrice inaccesibile anterior companiilor, angajatorilor, forțelor de ordine și guvernului. Companiile VR și partenerii lor de publicitate ar putea folosi modul în care ne mișcăm ochii, capul și brațele, pentru a deduce lucruri despre personalitățile, sănătatea și obiceiurile noastre și să folosească aceste informații pentru a ne ținti cu reclame.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol