1 mai 2024, 17:37

Migrația consumatorilor de știri: De la Facebook la TikTok, Instagram și Snapchat

Deși Facebook rămâne una dintre cele mai folosite rețele sociale în general, influența sa asupra jurnalismului este în scădere. Pentru știri, publicul afirmă că se informează cu precădere de la celebrități, influenceri și personalități, care activează pe platforme precum TikTok, Instagram și Snapchat.

Doar pe Facebook și Twitter, mass-media de știri și jurnaliștii încă reprezintă surse principale pentru conversațiile dintre utilizatori. Aceste constatări aparțin unui raport publicat recent de către Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (RISJ) din cadrul Universității Oxford.

Pentru Raportul asupra Știrilor Digitale de anul acesta, RISJ a chestionat peste 90.000 de oameni din 46 de țări despre consumul de știri, printr-un sondaj YouGov, precum și prin cercetări calitative.

Scăderea popularității rețelelor sociale tradiționale precum Facebook și creșterea în importanță a platformelor bazate pe conținut video precum TikTok și YouTube reprezintă una dintre cele mai relevante concluzii. Datele raportului arată modul în care această schimbare este puternic influențată de obiceiurile și comportamentele online ale celor mai tinere generații, care au crescut cu rețele sociale și în prezent acordă mai multă atenție influencerilor sau celebrităților în detrimentul jurnaliștilor, chiar și când vine vorba de știri.

La nivel global, platforma TikTok ajunge acum la 44% dintre persoanele de 18-24 de ani, din care 20% pentru știri, având creșteri spectaculoase în anumite părți din Asia-Pacific, Africa și America Latină.

La nivel mondial, doar 22% dintre respondenți preferă să-și înceapă incursiunea în știrile zilei  cu un site web sau o aplicație, în scădere cu 10 puncte procentuale față de 2018. Pentru majoritatea, social media a devenit principala resursă de știri.

Rețelele sociale cu cea mai rapidă creștere, precum TikTok si Instagram, se concentrează mai ales pe celebrități, influenceri și personalități din lumea social media și mai puțin pe organizațiile de știri sau jurnaliști.

Raportul a mai constatat că 56% dintre respondenți își fac griji în privința propriei abilități de a identifica ceea ce este real și fals pe internet, atunci când vine vorba de știri. Cei care spun că folosesc în principal rețelele sociale ca sursă de știri sunt și cei mai îngrijorați în privința dezinformării.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol