24 aprilie 2024, 17:36

Mobilizare eroică în Iași. Peste 40 de ONG-uri și-au unit forțele în lupta contra coronavirusului

Mai bine de 40 de organizații non-guvernamentale din județul Iași și-au unit forțele pentru lupta împreună împotriva epidemiei de coronavirus. Acestea vin în ajutorul spitalelor cu resurse pentru achiziția de echipamente și consumabile medicale, dar și în sprijinul cetățenilor cu servicii de informare, suport psihologic și asistență umanitară pentru vârstnici și persoane izolate.

Astfel, FONSS – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale (organizație umbrelă a 37 de asociații și fundații ce oferă servicii sociale), cu sprijinul Serviciului Voluntar de Ambulanță, Colegiului Sfântul Nicolae, Asociației CIVICA, Fundației Comunitare Iași și Fundației Serviciilor Sociale Bethany gestionează încă din luna martie Centrul de Urgențe Sociale.

Aici oamenii primesc suport psihologic prin profesioniști din rețeaua FONSS, asistență spirituală prin preoții ortodocși, catolici și pastori evanghelici, precum și suport în achiziționarea de alimente de bază sau medicamente. Inițiativa se derulează în parteneriat cu Instituția Prefectului Județul Iași.

Începând cu luna aprilie, Centrul de Urgențe Sociale a lansat o nouă soluție de sprijin pentru urgențe sociale, persoane din carantină, cadre medicale sau pacienți afectați de COVID19, persoane izolate sau autoizolate. Astfel, prin apelarea numărului 0374 34 64 64 (tarif normal), persoanele din categoriile menționate pot solicita serviciile Centrului de Urgențe Sociale. Programul de funcționare al Dispeceratului Centrului de Urgențe Sociale este zilnic, între orele 09:00 și 20:00, cu posibilitatea transformării în serviciu de permanență.

Editiadedimineata.ro a stat de vorbă cu Mihaela Munteanu, unul dintre reprezentanții Centrului de Urgențe Sociale. Aceasta ne-a explicat pe larg care sunt principalele atribuții ale acestui centru, cum vine în întâmpinarea nevoilor celor afectați de epidemia de coronavirus, dar și care sunt principalele probleme cu care se confruntă oamenii.

Editiadedimineata.ro: Care a fost momentul în care a fost înființat Centrul de Urgențe Sociale? 

Mihaela Munteanu, CUS : Ne-am mobilizat încă de la primele semnale din Italia. Noi am înființat centrul începând cu data de 10 martie, cred ca ar fi prima inițiativă de acest gen. Era și perioada în care organizațiile neguvernamentale vorbeau despre ceea ce vor face cu programele lor, pentru că, pe de-o parte, noi avem 37 de furnizori de servicii sociale, în Federația noastră. Centrul de Urgențe Sociale este înființat de FONSS – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale, ori furnizorii noștri de servicii sociale au servicii care se fac în contact direct cu beneficiarul, în regim de servicii de zi, centre de zi și de recuperare și în situația în care acest virus se transmite atât de mult, era clar că va urma o restrângere a activității, pe această zonă. Mai sunt și serviciile rezidențiale care au rămas și în momentul acesta. Ori în situația în care ne restrângeam o parte din serviciile noastre, era clar și că o parte din personal va rămâne acasă, nu știam la momentul acela în ce formă, ulterior s-au clarificat lucruile. Dar ne-am gândit că oamenii aceștia ar putea să fie utilizați în mod voluntar, pentru suport. Pentru că oricine lucrează în asistența socială are un singur reper, și anume sprijinirea oamenilor.

Editiadedimineata.ro: Cum reușiți să mobilizați un număr atât de mare de oameni, voluntari și organizații? Și care este principiul de funcționare al Centrului de Urgențe Sociale? 

Mihaela Munteanu, CUS : Inițial în acest Centru de Urgențe Sociale am capacitat câțiva parteneri, mai exact trei dintre ei, Serviciul Voluntar de Ambulanță, cu care am mai lucrat și în trecut și care administrează centrele de carantină, dar fac și muncă de voluntatoat în comunitate, Colegiul Sfântul Nicolae care deja contura un grup de voluntari cu care să lucreze și evident că aveam voluntari și din organizațiile noastre care urmau să facă serviciile și Instituția Prefectului pentru că fiind coordonatorul pe situații de urgență, noi ne-am raportat imediat la prefectură. După care au venit grupuri de organizații la noi. În momentul în care găsești pe cineva care deja a înființat un punct, cum noi ONG-urile suntem obișnuite să strângem rândurile, automat s-au alăturat inițiativei și au venit de la organizațiile de tineret, au venit organizații din zona civică, organizații obișnuite să atragă donații și s-au creat diverse grupuri de voluntari cu care noi colaborăm. Practic, noi preluăm aceste solicitări, o parte sunt pentru oferire de informații, o parte pentru consiliere, o parte sunt pentru suport spiritual și distribuim aceste solicitări către preoți și o parte dintre solicitări sunt de sprijin și acestea merg către voluntarii de pe teren. 

Editiadedimineata.ro: Activitatea dumneavoastră se restrânge doar la aria județului Iași sau puteți oferi servicii și la o scară mai largă? 

Mihaela Munteanu, CUS : În momentul acesta avem două categorii de servicii. O parte sunt servicii naționale, cele de informare, de consiliere psihologică și de suport spiritual. Și o componentă locale, județene pentru Iași și pentru comunitățile în care avem noi colegi care fac acțiuni asemănătoare. De exemplu, dacă la Bacău ne vine un caz de ajutor umanitar și noi constatăm că este un caz care trebuie sprijinit, automat îl trimitem către colegii noștri din Bacău care fac astfel de servicii. Suntem împărșiați preponderent în zona Moldovei, dar primim cazuri și din București, ultimul caz ne-a venit din Reșița, avem cazuri din Ardeal. Am încercat să dezvoltăm o componentă de sprijin pentru Suceava. Sigur nu sunt solicitări foarte multe, acestea de ajutor câteodată nu le poți îndeplini dacă sunt în afara zonei în care tu ai organizații neguvernamentale. Mai apelăm și la autorități, dar nu reușim să acoperim pentru ajutor umanitar și cumpărături toată țara.  

Editiadedimineata.ro: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă cei care vă apelează?

Mihaela Munteanu, CUS : Am făcut un mini-studiu. Am trecut de cazul 400 managerial. În primul rând, nu avem solicitări simple. Foarte rar vine o solicitare doar de informații. De obicei vin solicitări complexe. Omul are nevoie de și de informație, îi tremură și vocea și îți dai seama că deja este într-o stare emoțională deosebită, ne spune că poate este într-o zonă de carantină și că are o sumă de neclarități, are o sumă de lucruri care îi trebuie sau are familia de acasă care are nevoie de ajutor și sunt foarte mulți vârstnici. Deci dacă ar fi să împart cazurile astea am avea așa: 20% dintre cazuri sunt pe ajutor umanitar, în sensul în care oamenii nu mai văd siguranța zilei de mâine, se sperie, se gândesc că nu or să mai aibă resurse și apelează la sprijin. Dintre aceștia mulți spun că ar vrea doar cumpărături. O pondere importantă este pe consiliere, iar de astăzi avem și doi consilieri care s-au vindecat de COVID-19 și am încercat ca acest eveniment nedorit să-l transformăm într-un bine pentru alții, iar prin intermediul nostru pot fi contactați și pot oferi informații celor care se află în situații similare. 

Mai există o pondere importantă a oamenilor vârstnici care au nevoie de rețetă de la medic, pentru că ei s-au izolat. Au nevoie de cumpărături, dar să și povestească cu cineva. Nu identifică această consiliere ca ceva de care au nevoie, pentru că ei nu prea știu de consiliere psihologică, dar nu mai termină discuția. 

Și mai avem un procent de oameni, destul de mic, care ne cer: pensie, să vorbim cu autoritățile pentru că singura fântână pe care o au în preajmă sunt mâțe moarte. Ne-a mai sunat cineva care a spus că vecinul are niște capre și trenuie neapărat să facem ceva că nu poate respira un aer curat (râde). Solicitări care nu au legătură cu noi. Dar oamenii cred ca urgența socială este nevoia pe care o au ei în acel moment și atunci sună, iar noi îi îndreptăm spre autoritățile competente.

Atunci când se solicită suport în achiziția bunurilor sau medicamentelor, voluntari din Asociația CIVICA, Serviciul Voluntar de Ambulanță sau Colegiul Sfântul Nicolae preiau online comanda, realizează achiziția în magazine și livrează la ușa beneficiarului, respectând măsurile de prevenție necesare. Toți voluntarii centrului sunt echipați corespunzător (cu mănuși și măști) și au adeverință care atestă traseele pe care le fac în scop de voluntariat.


ARTICOLE ASEMĂNĂTOARE

Comentariile sunt oprite pentru acest articol